• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Calqyl

Hej! Hur är det med er? Någon bebis på gång Orka?

Jag har firat min födelsedag i helgen och klarade mig utan några frågor om varför jag inte drack vin :) Vet inte om det beror på att min familj misstänker något eller om de bara inte tänkte på det. I vilket fall som var det skönt att slippa några frågor. Min svärmor kom förbi på förmiddagen innan kalaset när jag höll på att städa och då mådde jag riktigt illa. Pratade faktiskt lite med henne om det hela, mina svärföräldrar vet att vi gjort ett nytt försök eftersom min svärfar är min mans chef. Det var faktiskt skönt att prata lite om det och hon förstod min oro. Förutom illamåendet har jag väldigt ömma bröst och lite "mensvärk" då och då. Bara 11dagar till vul nu ;)

På tisdag ska jag flyga igen och kan inte låta bli att oroa mig fast det inte borde vara några problem..

• Orka

Hejsan! Värst vad du är ute och far Calqyl! Jag tror inte att de små liven där inne är så känsliga. Om något går snett beror det säkerligen på något som du inte kunnat påverka. Var din man med dig vid senaste återförandet? Vad trevligt. Min man var inte med. Vi hade ju flyttat då så det var långt till kliniken. Jag kände att jag klarade det bra på egen hand. Men det är ju aldrig fel att vara med båda två.

Ingen bebis än! Jag börjar nästan bli mer rädd för amningen än förlossningen. Verkar som om det gör jävulskt ont att amma...

• Calqyl

Ja det är mycket möten och kurser nu, ska iväg två gånger till de närmaste tre veckorna. I morse kom första spyan, det var iaf inget jag inbillade mig ;) Det blir spännande att se hur jag mår när taxin kommer halv sex imorgon. Vill ju helst inte kräka i taxin ;)

På vår klinik måste partner vara med vid alla tillfällen. Det kan jag väl köpa men dessutom fick vi betala 300kr per person och det har jag mindre förståelse för. Varför ska min man betala 300kr bara för att titta på?!

Jag kan förstå det! Mina bröst är jätteömma redan...

• Ylle99

Grattis i efterskott, Calqyl!

Jag tror inte det är nån som helst fara med att flyga :). Den lilla bönan ligger så väldigt inbäddad så flyg du på ;). Men jag förstår att du nojar...man blir ju världsbäst på det. Håller tummarna för att det inte blir kräkfest imorgon!

Ja, amning kan verkligen vara ett kapitel för sig! Jag tror det är viktigt att vara beredd på att det kan vara tufft annars kanske man lägger ner ganska tidigt i tron om att man inte kan. Hade inte jag lyssnat på all info om hur bra det faktiskt är för barnet hade jag nog gett upp. Första månaden var jättejobbig! Ett slags krig utkämpades varje gång och det där om att det ska vara så naturligt kändes som ett hån. Men en dag fick han till slut tag om bröstet och sen rullade det bara på! Nu är det guld värt! Men jag kan förstå om man inte orkar kämpa på utan ger upp, särskilt om man är ensamstående. För en del funkar det ju direkt så det är bara att hoppas att din bebis hoppar upp på ditt bröst och börjar suga med hjärtans lust ;).

• Orka

Vi betalade ju 11500 kr för varje frysåterföring. Vårt landsting betalade inte för FET, bara färsförsök. Dessutom hade vi bytt landsting. Så om de hade krävt oss på 300 kr för att titta på så hade de fått en smäll ????. Förresten känns det lite konstigt att inte höra något från klniken på hela tiden... Men det kanske inte finns något som de kan bidra med ändå. Man ska ju rapportera födseln till dem iaf.

Usch för att må illa. Men det känns ju bra också. Jag kände mig väldigt gravid av illamåendet och det var ju positivt. Nu känner jag mig gravid av att jag har en stor rörlig balong ???? där fram. Idag sydde jag klart bäbisnästet, ett sånt som alla ska ha nuförtiden. Det blev helt skevt. Hoppas inte att bebisen är en perfektionist. Hoppas den är bra på att suga!

• Calqyl

Hej! Jag klarade hela resan utan att kräkas men så påfrestande det har varit! Har mått illa till och från hela tiden och varit så rädd för att kräkas. Idag var det dock dags igen men då var jag hemma. Det är ju skönt att må illa för det känns som en bekräftelse men nu räcker det ;)

Känner mig ganska nöjd nu att vi fick betala 300kr ;) Vårt landsting har precis bytt regler så nu får man tre äggplock och så många FET som man har embryo.

Vad kul att du sytt ett babynäst, det är ju en lite innegrej nu men väldigt bra. Min syster hade sådana till sina tvillingar och det var jättesmidigt. Hoppas hon har kvar ett för jag är då ingen höjdare på att sy ;)

Trevlig valborg på er! Här ösregnar det just nu så får se om det blir någon brasa...

• Noomi75

En tjej på gravidyogan sa igår att hon vart illamående i 8 veckor :/ - hoppas du slipper det! :D

Men visst är det iaf gött med alla symptomen - efter all väntan så känns det nästan som man njuter av dem oxå.... Nu var jag iofs aldrig illamående, men de grejer jag "lider" av känns som en klackspark jämfört med hur dåligt jag mådde psykiskt när det aldrig tog sig....

Idag har lillaskruttan i magen (ja, det blir en tjej!) haft riktigt mycket gympa för sig - tankarna går hela tiden till filmen Alien. Haha!

Trevlig Valborg!

• Orka

Hejsan! I söndags föddes vår lilla tjej på morgonen. 2850 gram och 46 cm lång. Först kom det lite slempropp. Sex timmar senare vatten blod och slem. Så vi fick åka in på observation två gånger. Sen fick vi åka hem för att avvakta 12 timmar. Men vi fick åka in igen under natten för allt gick fort. 13 timmar efter vattenavgången var hon ute. Allt gick bra! Berättar mer senare.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?