• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Ylle99

Hej!

Bra att du mår lite bättre, Orka. Skulle det komma tillbaka, ta hjälp!

Noomi, vad gäller smärtlindring så använde jag mig av lustgas och epidural. Jag tog också ett bad vilket funkade inledningsvis.

Jag lät mig helt guidas av bm och det kändes bra tyckte jag. Jag hade dock hunnit läsa på i förväg, något sånär iaf, så jag hade lite koll. I övrigt fick jag morfin, bricanyl, sömntablett och gammal hederlig alvedon ;).

Jag har tidigare varit väldigt restriktiv med smärtstillande och tyckt typ att man ska "härda ut" (gällande "vardagssmärtor", typ huvudvärk) men efter all sjukhustid förra året så är jag mer liberal nu ;). Alla sköterskor jag träffat har ju mer än gärna gett en smärtstillande av alla de slag så jag har insett att det finns en poäng med att ta medicinen så att man kan orka fokusera på det som är viktigt.

Bricanyl var riktigt skönt att få för att kunna slappna av och få lite vila när värkarna drog ut på tiden och jag behövde vila för att orka igenom förlossningen.

Epiduralen, kan jag tillägga, tog bara på en sida, så min högra sida gjorde fortfarande ont. Det kan tydligen bli så.

Att andas rätt hjälper absolut till, på sitt sätt! Jag fokuserade jättemkt på att andas rätt och slappna av. Det var inget jag övade speciellt på utan det kom ganska naturligt, tycker jag.

Calqyl, va' tråkigt att ni bråkat! Det är ju lätt att tycka lite synd om sig själv om man mått dåligt länge men försök att inte hamna där. Ni måste båda hjälpas åt för att båda ska må bra. Försök tala med varandra om vad ni tänkter att den andre kan bidra med. Ni är ju ett team! Det låter ju fantastiskt med Frankrike! Hoppas ni får en fin semester! Ta tabletterna, om det är såna som är godkända dvs, så att du har nån chans att njuta av resan (och din man likaså).

Här hemma har vi en kille som har börjat äta olika puréer vid lunchtid och gröt till kvällen. Stora killen ;)! Vi har också börjat att natta honom genom att släcka ner osv, funkar hyfsat.

Just det, tack orka för att du påminde mig om knipövningar! ;)

Noomi, vad gäller försäkringskassan så tyckte jag med att det kändes krångligt i början men sen så rätade det mesta ut sig. Jag visste inte ens att det fanns ett inkomsttak så det bekymret hade inte jag ;).

Jag tar ut 3/4 av dagarna så inkomsten varje månad landar på ca 10 000kr, inte jättemkt. Men vår plan är att jag är hemma ett år och sen är min sambo (och blivande man ;) ) hemma ett halvår. Vi tjänar lika mkt så rent ekonomiskt spelar det ingen roll.

Nähä, nu somnar jag snart här. Dags att sova.

Hoppas ni har lite ledighet och sol!

• Orka

Ylle ska ni gifta er ????? Grattis till ett bra beslut.

Oj nu måste jag vidare. Återkommer. Grattis igen! Har ni några bröllopsplaner?

• Ylle99

Tack :). Jag har legat lite lågt med det här, bara blivit så. Vi gifter oss faktiskt nästa lördag :). Sjukt spännande och väldigt roligt!

• Orka

Redan nästa lördag!!! Sjysst. Är du inte nervös då? Blir det stort eller i mindre skala?

Försäkringskassans regler är i botten enkla men det är en massa undantag hit och dit. Mitt tips är att läsa på, fundera, läsa på igen och sen göra en plan. Så ska ni inte låta pengarna styra enbart. För i så fall vore det väl bäst att sätta barnet på dagis direkt. Eller aldrig "skaffa" några. Min man och jag ska dela lika. Vi tar 9 månader var. Sen hoppas jag att vi kan köra på 90 % arbetstid eller nåt när vår dotter börjar dagis.

Vad gäller bedövning hann jag bara prova Alvedon och lustgas. Allt gick så fort. Nej förresten, jag provade en Tensonapparat eller vad det heter. Som ger huden små elektriska stötar. Den gav inget tyckte jag. Möjligtvis hjälpte den mot förvärkarna jag hade veckorna innan. Svårt att säga. Den var inte värd hyran på 400 kr.

Vi gick en profylaxkurs på nätet. Den var tråkig och dyr. Jag andades inte alls så sen. Jag stönade som en ko på utandningen. Det tyckte jag hjälpte. Hihi.

• Noomi75

Halloj! Hur går det för er alla?

Hur känns livet som gift, Ylle? Hoppas ni hade en finfin dag :)

Tack för alla input om både smärtlindring och FK. Det känns som jag får köra på lite känn, när jag väl kommer dit och försöka lyssna på vad barnmorskan säger/rekommenderar..?

Och FK ska jag försöka sätta mig in i om nån vecka - skickat in löneuppgifter idag. En rolig nyhet idag var att min chef ville snacka lite och tyckte att vi skulle höja upp min tjänst/titel ett snäpp, och även därmed höja lönen. Fr o m 1/9 typ - alltså innan jag går hem på mammaledighet! Även om jag inte tillgodogör mig den lönen så mkt på ett tag, så känns det ju kul iaf - man läser ju en hel del om arbetsgivare som inte behandlar gravida/föräldralediga på bästa sätt...

Calqyl, hur mår du? Har du fått nån lindring i illamåendet? Vilken vecka är du i nu? Här är det 56 dgr kvar.... - Börjar kännas sjukt nära nu. I morgon ska vi ner och skriva på faderskapspapper

- Skönt att stöka undan lite såna praktiska saker nu.

• Orka

Ylle nu måste du berätta om bröllopet! Var det som du tänkt dig? Hade ni fint väder?

Lilltösen växer och firar sin tremånadersdag idag. Vi ska få besök av ett par vänner som har en pojke på fyra månader. De har också haft en tuff resa men på ett annat sätt. De fick avbryta en graviditet i 20:e veckan. Tufft. Det skulle vara skönt att prata lite med dem om det men tyvärr är de inte så öppna av sig.

Jag trodde tidigare att jag fått tillbaka min mens men det var nog falskt alarm för den har inte synts till sen dess.

Det händer att jag ser gravida kvinnor och blir vundsjuk igen. Trots att jag precis gravid själv. Knäppt! Och egentligen är det ju jätteskönt att slippa graviditet på sommaren.

• Ylle99

Hej på er!

Mitt nya liv som "fru" känns fint :). Vi hade en fantastisk dag och vi är så otroligt nöjda, glada och tacksamma över allt som dagen innefattade. Det enda smolket i bägaren var ju vädret; regn och typ 10-12 grader. Och blåst. Jag hackade tänder till slut vid fotograferingen!

Men vad gör vädret när musiken under vigseln är just så fin som man önskade? Och alla som man ville skulle komma kom? Många hade rest långt och skaffat barnvakt. Maten blev toppen och likaså dessert och tårta (som vi ordnat själva). Vi hade jobbat otroligt mycket med allt (som de flesta gör, antar jag) och dukning, blommor, ja, allt blev just så fint som vi (eller jag i synnerhet ;) ) hade tänkt :)!!!

Kan ju vara på sin plats att berätta att vi döpte vår son också :).

Tre månader redan, Orka! Då börjar det väl hända lite nu med din lilla tjej :) ? Även om det är stora spann så var det, om jag minns rätt, då det sakteliga hände lite mer framöver. Det händer ju iofs saker hela tiden men snart så är det dags för barnstol liksom!

Usch, att avbryta i 20e veckan. Alla har verkligen sitt att bära på.

Tiden som gravid tycker jag var väldigt rolig, trots allt. Allt var nytt, förväntansfullt och speciellt. Jag kan verkligen längta tillbaka till den tiden, även om det är fantastiskt nu med, så var det så spännande att ha allt framför sig.

Vår lille kille vänder och vrider på sig som bara den. Jag och min man (!) blir löjligt förundrade över honom när han lägger sig på sidan för att sova. Tänk att man skulle bli så fascinerad av alla små steg som bebisen tar i sin utveckling!

Hoppas ni gravida mår bra! Och att nu kan njuta av tiden :).

Kram

• Orka

Grattis till ett fantastiskt bröllop Ylle99! Nu är ni man och hustru och lillpojken. Vem trodde det för ett och ett halvt år sen? Tänkt vad livet förändras snabbt ibland!

Vår lilla tjej är ett muskelpaket. Hon vill hela tiden upp och stå på de vingliga benen. Och hennes favorit är att göra små situps på skötbordet. Det blir inte många situps för min egen del. Måste komma igång bättre med träningen. Det kanske reder upp sig lite när hösten börjar på riktigt och vi kommer in i våra nya vardagsrutiner. Jag har börjat längta efter att få leda jympa igen. Vi får se vad jag mäktar med nu med hus och bebis.

Jag vill höra fler gravidhistorier! Har ni något att bjuda på, ni med bullar? Hur är det att släpa runt på magarna i värmen? Själv släpar jag på bebis på armen eller bärsjal och det kan bli rätt svettigt ibland :)

• Calqyl

Hej på er!

Äntligen har jag fått tummen loss för att skriva ;)

Stort grattis till bröllopet Ylle! Jag är så imponerad av alla som lyckas planera och genomföra ett bröllop med en bebis, smart att köra dop samtidigt också ;)

Härligt att er flicka verkar pigg och stark Orka! Mår du själv bra? Kan du njuta av mammalivet?

Hur är det med dig Naomi? När är bebisen beräknad?

Själv mår jag bra! Kräkningarna slutade i samband med vår utlandsresa och illamåendet kommer endast vid enstaka tillfällen. Så sen ett par veckor tillbaka kan jag verkligen njuta av att vara gravid. Ju större magen blir desto bättre känns det. Jag har ganska svårt för att prata om min graviditet fortfarande och känner mig ofta illa till mods. Tror att det delvis beror på att jag fortfarande inte riktigt vågar tro på att det ska gå bra hela vägen och delvis att jag inte vill vara sån som bara pratar barn och graviditet hela tiden.

Igår köpte jag första kläderna till bebisen och idag köpte jag tapeter till barnrummet så det blir mer och mer verkligt hela tiden :)

• Noomi75

Va härligt att höra att du mår bättre, Calqyl! :) Man måste få njuta lite av hela denna händelse oxå... - Känner dock igen mig i det du skriver, om att man nästan inte törs tro att det ska gå bra. Jag har haft den känslan med mig hela vägen - och bara man köpt el gjort i ordning något till bebisen, så tänker jag att jag "jinxar " det. :(

Nu är det dock bara 24 dgr kvar till bf för mig! HJÄLP!! :D va spännande.... Och lite läskigt ;) Jag följer en grupp på FB för folk som ska få bebis i september - och det har redan trillat ut en hel drös bebisar där, så vi får väl se om min kommer ngt tidigare oxå.

Har gått bra hela vägen, men nu börjar det bli tungt...och så har jag senaste dygnen fått Karpaltunnelsyndrom - och det gör ju inte direkt så att man kan sova nåt bättre. Ska se om jag kan få någon hjälp på måndag.

Ylle - vilken fantastisk dag ni fick!! :))

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?