• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Ylle99

Hej!

Jättelängesen jag kikade in här så det var roligt att läsa era uppdateringar :).

Hur har det varit att börja jobba, Orka? Jag har börjat vänja mig nu vid att jobba men det har varit ganska tufft ändå. Bara det att få tiden att räcka till för att jobba över, hur gör man?! Har oväntat nog funnit lördagkvällar och söndagkvällar optimalt eftersom jag är pigg då och minst trött. Ekorrhjul, here I come ;).

Vi kör förskola i augusti, 75 %, är planen. Läskigt att lämna barnet till okända men de flesta överlever ju, såväl barn som föräldrar. Men det blir verkligen en ny fas liksom, att vänja sig vid.

Vår kille går och halvspringer. Han förstår mycket av vad vi säger, mer än vi tror och vi blir dagligen överraskade :). Han kan gå och hämta sina skor t ex, om vi ber honom. Supercoolt, tycker vi ;).

Låter ju klokt att minska ner på socker! Vi (eller främst jag) minskar ner rejält på köttet. Under föräldraledigheten planerade och lagade jag all mat (typ) så jag gick loss på massor av nya rätter, många utan kött. Det funkade så bra att min man nu planerar in kikärtsbiffar i sin matplanering :).

Ha det fint och ta hand om er!

Kram

• Orka

Hej hej!
    Kul att titta in här ibland.

Vår dotter visar också tecken på att förstå vissa saker. Om jag säger "ge mig den" så får jag saken hon har i handen. Och om jag säger "Kom" så kryper hon efter. Annars vet jag inte riktigt vad hon förstår och inte.

Det är tufft att jobba men jag behöver väldigt sällan jobba över som tur är. Det svåra är att hinna med det där extra man vill göra utanför hemmet, som att träna, handla, träffa vänner utan att ta barnet med sig, Det blir betydligt mindre av det nuförtiden.

Jag vill också minska på kött men motarbetas något av att min man inte kan äta balkväxter. Han får gasproblem. Igår blev han sur för att jag kokade bönor, trots att han slipper äta dem. Han menar att jag slösar tid och borde laga mat som alla kan äta. Han har lite rätt och lite fel... hm..

Ikväll ska vi ha ett litet samråd för att boka in roliga saker att se fram emot. Lite resor, lite enkla saker som att gå på restaurang....

• Orka

Snart fyller vår dotter ett år {#emotions_dlg.flower}
    Jag är SÅÅ tacksam för att IVF finns och att det lyckades för oss.

Och tänk så himla kul att det har funkar för oss alla och att vi sitter med varsin bebis/barn.

• Orka

Hej igen. Är det något liv härinne?

Jag saknar er!

Igår fick jag reda på att brorsan och hans fru står i kö till IVF. De har försökt flera år nu. Det kastar ju ett misstankens ljus på min sida av familjen. Kan det vara något konstigt med våra gener? Utredningen visade inga fel för dem heller. Och vår dotter verkar må bra. Skumt!

Jag håller såklart tummarna. Vi vill gärna ha kusiner till lillan!

När vi var som djupast i barnlöshetsträsket kläckte min kollega ur sig att hon var avundsjuk på oss som skulle ut och resa. Själv skulle hon vara hemma och föda fram en kolikbebis. Jag blev så upprörd att jag talade om för henne att hon skulle vara tacksam för gåvan som en graviditet är. Det var till och med en planerad graviditet, om det nu har med saken att göra.

Nu är hon gravid igen och sitter och säger ungefär samma saker. Hopplöst!

• Calqyl

Hej!

Här har det hänt så mycket sen sist jag skrev så vet inte var jag ska börja! Det får bli lite rörigt helt enkelt :) Min dotter är fyra månader nu och har just fått sin första tand! Hon har också sovit två nätter på rad utan att äta på ca 12 timmar! För bara någon natt sen åt hon en gång i timmen så jag är lite smått chockad ;) Jag fick jobbig hosta och då vi är på semester i Frankrike fanns här möjlighet att lägga mig i ett annat rum för att inte väcka tjejen och då helt plötsligt sov hon hela natten. Varför har jag inte provat det tidigare?!

Låter som du har det lite tufft nu Orka, tycker det var okänsligt av din man att bli sur för att du gör bönor, bara för att han inte kan äta det ska väl ni få!

Så tröttsamt med din kollega! Varför skaffar hon barn då kan man ju undra. Samma som många frågar mig om jag är "glad" att det ändå tog så lång tid så vi fick göra många härliga resor, visst idag kan jag vara glad för resorna men då hade jag ju tio gånger hellre fått ett barn. Resorn var ju ett sätt att överleva den tuffa tiden.

Tror vi alltid kommer stöta på dumma kommentarer och frågor..

Kram på er!

• Calqyl

Håller såklart tummarna för din bror och hans fru! Kan ni prata om det? Vet de att ni också gjort ivf?

• Noomi75

Halloj! Kul att ni är kvar :) Maya har blivit 7,5 månad - herregud, va fort det går!! Det händer så mycket nytt hela tiden -- så fascinerande att följa utvecklingen på våra små, när man inte varit med om det tidigare.

Och mycket nya "utmaningar" nu;

#MAT! Försöka hitta på spännande rätter, och inte bara burkmat... Hon äter iofs mestadels ersättning ännu (det är ju så smidigt - kan man fortsätta med det tills de fyller 18?? ;) ) Tack och lov så är hon inte kinkig el kräsen -- nästan allt vi stoppar i munnen på henne är NAM! :D

#SOL! Urskönt -- men lite svårt att klä de små.... Vill helst inte smörja ännu heller, trots att direktiven ändrats...

#TÄNDER! Urgulligt, nu har två gaddar kommit fram -- hon tycker det är sådär kul att borsta dem...

Hoppas vi alla fått njuta av en riktigt härlig sommar nu! Nästa sommar är vi väl alla tillbaka på jobbet...

• Orka

Skoj med barn som växer! Tandborstning är inte helt lätt. Man kanske ska se det som målet är att vänja dem tandborsten, mer än att få till den perfekta borstningen. Just nu är det antingen skrik och vända bort huvudet, eller bita järnet på tandborsten.

Lilltjejen har börjat ta sina första steg. Fast hon verkar lite räddhågsen och har nu gått tillbaka i utvecklingen till att träna på att endast stå upp utan stöd. Det är ju så jobbigt när fötterna inte gör som en vill, så det är lika bra att stå still, tycker hon. Krypa är ju ändå bäst för förflyttningar!
    Hon tar lite tid på sig. Det är helt OK.

Min bror och svägerska vet om att vi gjort IVF. Det vet hela släkten och nästan alla vänner. Vi valde tillslut att vara öppna med det, för annars ska vi gå och oroa oss för att någon ska berätta för någon annan och tillslut vet vi inte vem som vet vad. Och så vill vi inte att det ska vara något tabu runt det, för lilltjejens skull. Hon kom ju ändå till på det viset och då är det viktigt tycker jag att det inte ska vara något hemligt och hysch hysch med det.

Nu står de i kö, men det är mer än ett halvårs väntetid att gå via landstinget. Bara för att starta utredningen. De har gjort en utredning privat också, som inte visade några fel. Det känns som om vi hade tur som fick komma in så fort. Det var ett annat landsting.

• Calqyl

Hej! Någon som är inne här något? Är mest nyfiken på hur ni tänker kring syskon :)
    Hoppas allt är bra med er!

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?