• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Nämen hej Calyl! Vilket sammanträffande! Jag loggade in på familjeliv för att svara på en tråd och då såg jag att det fanns ett inlägg här. Jag är sällan inne annars. Tänk att när vi försökte med första graviditeten så hade jag stenkoll på allt. Men nu har jag tappat bort saker och ting.

Jag har inte tagit några preventivmedel sedan dottern kom. Vi körde oskyddat fram tills hon var ett cirka. Mensen kom efter fem månader. Så kanske kan man säga att det gick ett halvår där jag hade kunnat bli gravid. 

Sen kom jag på att jag inte ville ha ett till barn med så kort mellanrum egentligen. Min man verkade inte bry sig om vilket. Så då drog vi på kondom i ett halvår. Nu har vi försökt igen i fyra månader. Det känns inte lika jobbigt den här gången. Jag tar det mer med ro. Men ju mer tiden får desto jobbigare blir det såklart. Samtidigt vet jag att det finns "backup" i frysen. Fast det finns ju aldrig några garantier.

Hur tänker du själv kring syskon, Calqyl? Och hur mår familjen? Min dotter fyllde nyss två år :) Hon är supergo och jättebestämd. Typisk tvååring!

• Calqyl

Vad roligt att du sett att jag skrivit! Jag har inte varit inne och läst på evigheter men nu när vi börjar planera syskonförsök lockades jag in här igen ;)
    Vi har bokat tid för första mötet den 26 maj, sen får vi väl se när vi drar igång på riktigt. Vi har tyvärr inget i frysen...
    Hur länge tänker ni försöka på egen hand? Vi har inte skyddat oss sen dottern föddes för drygt 16 månader sen. 
    Min dotter är precis som du skriver, jättego och jättebestämd :) Tänk att din flicka redan är 2 år! Jag vet inte hur ni känner men jag är så nyfiken på er, om ni har instagram och är lika nyfikna som jag får ni gärna skicka en följarförfrågan till mig - panne86. Förstår såklart om ni inte vill :)

• Orka

Hejsan! Jag vet inte hur länge vi försöker. Vi gör nog en frysåterföring till hösten samtidigt som vi fortsätter på egen hand. Hoppas ni på att starta ett färskförsök innan sommaren?

Jag använder tyvärr inte Instagram men om du vill ha lite personligare kontakt så får du gärna skicka något till hurorka@gmail.com

• Orka

Hej Calqyl vart tog du vägen? Jag har inte hört något från dig på länge! Hur gick mötet? Har ni planerat in en ny ivf? Jag använde ägglossningstest denna månad för att träna inför eventuell frysåterföring i höst. Jag fick glad gubbe tidigare än jag trodde så det är ju bra att veta det annars kan jag ju missa rätt dag.

• Ellencassandra

Har suttit å läst igenom nästan hela eran konversation å måste bara säga vilka härliga människor ni verkar vara! Log stort när jag läste att ni har era små barn nu efter massa års kämpande! Vi har försökt i två år ungefär å ska börja ivf i september! Ni ger mig hopp :)

• Orka

Hej Ellencassandra. Vad kul att du käst u vår tråd. Det är inte mycket fart i den nuförtiden. Men det kanske kan bli. Vi är igång med syskonförsök på egen hand och tänkte kanske prova med FET i höst. Hör gärna av dig om hur det går för dig! Jag har ju erfarenhet av processen!

• Ellencassandra
    Orka skrev 2017-07-19 19:25:35 följande:

Hej Ellencassandra. Vad kul att du käst u vår tråd. Det är inte mycket fart i den nuförtiden. Men det kanske kan bli. Vi är igång med syskonförsök på egen hand och tänkte kanske prova med FET i höst. Hör gärna av dig om hur det går för dig! Jag har ju erfarenhet av processen!

Åh hoppas det går bra för er! Jag kände igen mig i era tankar så mycket. Just det här med å känna avundsjuka när andra är gravida å att alla hela tiden frågar: när är det dags för er å skaffa barn då? Börjar bli sämre på å hålla skenet uppe å ljuga. Längtar tills vi sätter igång men samtidigt nervös/orolig. Ska absolut höra av mig hur det går :D
  • Orka

Hallå Ellencassandra. Hur har set gått för er? Vi tänkte göra frysåterföring den här månaden. Men det blev aldrig något utslag på ägglossningstestet. Så då har jag nog inte haft ägglossning denna månad. Vi får vänta tills nästa månad helt enkelt. Det känns inte alls så jobbigt som förra gången vilket är skönt!

• Ellencassandra
    Orka skrev 2017-10-29 22:35:16 följande:

Hallå Ellencassandra. Hur har set gått för er? Vi tänkte göra frysåterföring den här månaden. Men det blev aldrig något utslag på ägglossningstestet. Så då har jag nog inte haft ägglossning denna månad. Vi får vänta tills nästa månad helt enkelt. Det känns inte alls så jobbigt som förra gången vilket är skönt!

Nämen hallå! Jorå! Ruvar just nu för första gången! Men det är ju väldigt nervöst å man är orolig..
    okej va synd att ni får vänta! Men du brukar få utslag på äl test? Jag får ju typ aldrig det så om jag nån gång gör frysåterföring (fick tyvärr inga till frysen denna gång) så måste jag nog göra stimulerad cykel.
    Hur många fick du till frysen? :)
  • Orka

Oj här händer det grejer! Ruvningstiden, den gruvligaste och ändå mest spännande tiden. Allt eller inget kan hända! Berätta mer! Var det långa eller korta protokollet? Hur mådde du? Hur gick äggplocket?

Jag gjorde mycket ägglossningstest innan vi sökte hjälpt för barnlöshet. Av sköterskan fick vi rådet att skippa testen för i och med att jag hade regelbunden ägglossning så gav det inte så mycket. Det blev bara som en grej att stressa och må dåligt över. Det tyckte jag var ett bra råd så då släppte jag det. VI såg till att ha sex regelbundet med max fem dagars mellanrum istället.

I somras gjorde jag första ägglossningstestet på 3 år. Det gav utslag. Och så gjorde jag detta i oktober och det var helt tomt. Det är ju rätt normalt att inte ha ägglossning i alla cykler, så jag är inte så orolig. Jag hoppas på nästa cykel!

Ja, vi fick faktiskt hela 9 femdagarsodlade till frysen. Så vi kan verkligen vara tacksamma för det. Nu finns det fem ägg kvar.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?