• Ellencassandra

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Har suttit å läst igenom nästan hela eran konversation å måste bara säga vilka härliga människor ni verkar vara! Log stort när jag läste att ni har era små barn nu efter massa års kämpande! Vi har försökt i två år ungefär å ska börja ivf i september! Ni ger mig hopp :)

• Ellencassandra
    Orka skrev 2017-07-19 19:25:35 följande:

Hej Ellencassandra. Vad kul att du käst u vår tråd. Det är inte mycket fart i den nuförtiden. Men det kanske kan bli. Vi är igång med syskonförsök på egen hand och tänkte kanske prova med FET i höst. Hör gärna av dig om hur det går för dig! Jag har ju erfarenhet av processen!

Åh hoppas det går bra för er! Jag kände igen mig i era tankar så mycket. Just det här med å känna avundsjuka när andra är gravida å att alla hela tiden frågar: när är det dags för er å skaffa barn då? Börjar bli sämre på å hålla skenet uppe å ljuga. Längtar tills vi sätter igång men samtidigt nervös/orolig. Ska absolut höra av mig hur det går :D
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-10-29 22:35:16 följande:

Hallå Ellencassandra. Hur har set gått för er? Vi tänkte göra frysåterföring den här månaden. Men det blev aldrig något utslag på ägglossningstestet. Så då har jag nog inte haft ägglossning denna månad. Vi får vänta tills nästa månad helt enkelt. Det känns inte alls så jobbigt som förra gången vilket är skönt!

Nämen hallå! Jorå! Ruvar just nu för första gången! Men det är ju väldigt nervöst å man är orolig..
    okej va synd att ni får vänta! Men du brukar få utslag på äl test? Jag får ju typ aldrig det så om jag nån gång gör frysåterföring (fick tyvärr inga till frysen denna gång) så måste jag nog göra stimulerad cykel.
    Hur många fick du till frysen? :)
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-01 21:32:52 följande:

Oj här händer det grejer! Ruvningstiden, den gruvligaste och ändå mest spännande tiden. Allt eller inget kan hända! Berätta mer! Var det långa eller korta protokollet? Hur mådde du? Hur gick äggplocket?

Jag gjorde mycket ägglossningstest innan vi sökte hjälpt för barnlöshet. Av sköterskan fick vi rådet att skippa testen för i och med att jag hade regelbunden ägglossning så gav det inte så mycket. Det blev bara som en grej att stressa och må dåligt över. Det tyckte jag var ett bra råd så då släppte jag det. VI såg till att ha sex regelbundet med max fem dagars mellanrum istället.

I somras gjorde jag första ägglossningstestet på 3 år. Det gav utslag. Och så gjorde jag detta i oktober och det var helt tomt. Det är ju rätt normalt att inte ha ägglossning i alla cykler, så jag är inte så orolig. Jag hoppas på nästa cykel!

Ja, vi fick faktiskt hela 9 femdagarsodlade till frysen. Så vi kan verkligen vara tacksamma för det. Nu finns det fem ägg kvar.

Ja verkligen! Känns bra att va igång! :) jag körde korta protokollet. Gick jättebra med sprutorna! Var så nervös innan men när man väl börjat ta dom så gick det galant :) själva äggplocket gjorde inte ont. Men efteråt hade jag sån mensvärk. Fick tyvärr bara sex ägg varav typ hälften var omogna så ett ägg blev jättefint å det fick jag tillbaka. Det andra klarade sig inte till frysen tyvärr.. Jag har lite lågt amh värde för min ålder (26) så nästa gång ska vi höja dosen. Vill ju gärna få mer ägg :P men vet att det är kvalitén som räknas. Men ändå. Känns tryggare å ha nåt i frysen..

Wow! 9 st! Det är ju jättebra! Grattis! :) ja det är ju normalt å inte ha varje gång! Men typiskt då man vill sätta igång med frysåterföringen! Hoppas du får positivt nästa cykel! Det var bra råd som din sköterska att skippa äl testerna förut! Det blir en stress faktor.. jag får dock aldrig positiva utslag om jag inte tar typ letrozol.. vet inte om det beror på mitt amh värde.. för blodprov visar att jag har ägglossning.
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-02 23:13:03 följande:

Det är tufft att inte få några extra till frysen. Det finns å andra risk för överstimulering också och det är inte alls kul! Det har vi erfarenhet av i denna tråden. Men jag minns inte om det har med hormondosen att göra. Eller något annat. De sa att jag låg i riskzonen men jag klarade mig. Det blev 32(!) ägg. Så vi behöver nog sänka min dos om vi gör om färskförsök Jag fick väldigt ont efteråt och mådde pyton. Dey gick över efter ungefär ett dygn.

Är ni oförklarligt barnlösa? När sökte i hjälp? Känner ni många i er ålder som har barn? När jag var 26 hade vi inte ens börjat försöka ännu. Vi började när jag var 27. Har ni varit öppna med barnlösheten?

Jaa känns lite jobbigt att man får börja om helt :( men de ville väl testa lite första omgången å se hur jag reagera. Oj 32! Det förstår jag måste ha gjort ont!

Ja vi är oförklarligt barnlösa. Jag har ett lägre amh värde men inget som säger att det skulle va problemet enligt läkaren. Vi sökte hjälp förra året i slutet av nov. Så snart har det gått ett år. Har försökt i tre år.. så är väldigt jobbigt med allt väntande :( fyller 27 om några veckor :) jag har berättat för
    Mina nära vänner å en kollega men annars inget. Min kille har inte sagt till nån.
    Hur var det för er då? Samma frågor tillbaka :)
  • Ellencassandra
    YKY skrev 2017-11-03 09:30:03 följande:
    Vad var ditt AMH-värde? Har hört lite olika kring vad läkare bedömer är lågt.
    1,3 och jag är 27 år :/
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-04 10:45:05 följande:

Min man ville inte berätta för nån i början. Jag pratade i smyg med en vän för att orka. Sen övertalade jag honom om att vi skulle berätta för våra familjer. Jag ställde det som ultimatum för att orka gå igenom ivf. När dottern föddes berättade vi för släkt och Många vänner också. Jag ville inte att de skulle höra det omvägen. Men en del vänner och bekanta vet inte. Och inte jobbarkompisar. Är inte riktigt deras business. Min man var mycket skeptisk i början men har slappnat av mer med tiden . Det är nog lättare att vara oförklarligt barnlös som vi är för då behöver ingen känna att det är dens fel.

När vi började försöka hade nästan inga i vår bekantskapskrets barn men det hann blå några medan vi försökte. Det var jobbigt men nu är jag glad för att de har barn så vi min dotter har lekkamrater när vi ses.

Oj jag glömde svara på det här!
    Vad bra att ni har kunnat prata med era familjer. Det kan nog vara rätt skönt. Å skönt att din man känner att han kan prata om det med vänner å så.
    Jag är inte riktigt redo å berätta för familj å så. Vet inte ens om vi kommer berätta om vi lyckas att vi gjort ivf.. får se hur det känns!

Hm ja. Är på rd 12 och har haft mensvärk hela dagen. Eller lite molande å så har det bubblat å låtit sådär i magen som det brukar göra. Är ju 14 dagar sen ÄP så den lär väl komma idag :( känns som det.
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-07 22:25:16 följande:

Aj då! Det är det jobbigaste med alltihopa. Att försöka tolka kroppsliga symptom. Hoppas verkligen mensen håller sig borta ändå!

Vi har inte pratat tillsammans med vänner. Det har mest varit jag som pratat lite eller mycket om det med mina tjejkompisar. Ett par av våra vänner var uttalat nyfikna så dem pratade vi lite mer med tillsammans. Och med närmsta familjen. Min man är kanske relativt öppen men han är ändå MAN. Trist för männen att de ska vara så förbannat tillslutna.

Nu håller jag tummarna. Om det ändå händer med mensen så finns jag här!

Jaa det e jobbigt. Blir tokig :P fortfarande molande värk i magen men ingen mens än. Det gör mig irriterad kan den inte bara komma?
    Aha okej! Jag förstår! Jo så är min kille med. Han e en jättebra skådespelare när kompisar frågar om vi inte ska skaffa barn snart (vilket jag hatar när de gör, hallå, väldigt privat) men han ba: å nej verkligen inte nu! Vi tar det sen typ xD

Tack så mycket! :) <3
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-12 15:12:17 följande:

Kom mensen tillslut?

Jaa :( å har haft så mycket mensvärk också :/ bara å ta nya tag. Men känns tungt ;(
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-13 14:18:20 följande:
    Nej vad trist! Inte nig med sorgen utan dessutom mensvärk! Hur reagerade du och hur reagerade din partner? Har ni tänkt vänta ett tag med ett nytt försök?
    Ja :( väldigt tråkigt..
    Har såklart gråtit å så.. känt att allt e hopplöst å så.. men känns bättre nu. Försöker göra lite roliga grejer å så innan nästa omgång. Har fått tid den 27e nov för att gå igenom ny behandling och jag vill gärna hinna med ett försök till innan julen å så. Men får se. Min kille tog det rätt bra. Han visar inte känslor så som jag. Utan han frågade när jag har äl nästa gång så ska vi ändå försöka på den naturliga vägen också... skadar ju inte:)
Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?