• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Noomi75
    hellohello84 skrev 2015-01-29 07:05:33 följande:

Hej!

Jag förstår. Skönt ändå att veta att alternativet kvarstår även om det kostar pengar. Men håller tummarna och hoppas så klart att lilla pyret stannar kvar hos både dig och mig :)

Hur länge ska du ta sprutorna?

• Noomi75

Oops, tryckte på fel knapp.... Jag fick recept på 30 sprutor och har tagit lite mer än hälften nu. På tisdag ska vi tillbaka till ivf-kliniken och kolla VUL, så f

• Noomi75

Meeen! ....så får vi se vad de säger då - beror väl på om något rör sig därinne el ej. Nervöst!

Känner lite smått illamåendekänslor ibland, och hoppas på att det betyder ngt positivt (kände inget sånt sist när jag fick missfall).

Håller tummarna att ni andra får ett positivt svar snart!!

• Elliie84

Hej alla!

Kul med så många positiva nyheter, får hoppas det funkar för dig och mig också snart, Calqyl! Vi får hålla alla tummar för varandra :)

Jag tog min första spruta i torsdags kväll. Var lite nervös för mannen var bortrest just den här helgen och även i torsdags, men det gick ju hur bra som helst. Är inte spruträdd alls men var nervös för att få fel mängd och sådär. Hade även besök av min kusin som bott här hela helgen så jag fick smyga lite men det gick bra. Ville inte berätta något för jag är rädd att jinxa det :/

Men som sagt, det gick smidigt! Börjar med spruta nr 2 på tisdag och då är det även ultraljud och blodprover på vårdcentralen för att se om vi ska öka eller minska dosen. Sedan blir det förhoppningsvis äggplock runt den 10-11 februari. Gaaaalet. Är lite orolig och undrar ju så klart hur detta kommer sluta....

Hur mådde ni som tagit sprutor? Hittills har jag inte märkt någonting, förutom lite ont i magen igår. Sprutar med Gonal-F nu och lägger till Orgalutran på tisdag.

Ändrade ni era levnadsvanor på något sätt under behandlingen? Jag tänker att man tar det lugnt (men inte överdrivet väl?), ingen alkohol såklart. Och bara ladda mentalt. 

Orka, när har du BF?

Ha en fin vecka allihop! 

• hellohello84
    Noomi75 skrev 2015-01-30 15:22:06 följande:

Meeen! ....så får vi se vad de säger då - beror väl på om något rör sig därinne el ej. Nervöst!

Känner lite smått illamåendekänslor ibland, och hoppas på att det betyder ngt positivt (kände inget sånt sist när jag fick missfall).

Håller tummarna att ni andra får ett positivt svar snart!!

Vad spännande! Håller tummarna att allt ser bra ut på tisdag. Själv ska jag på inskrivning på torsdag, längtar :)

Lycka till Ellie!
  • Orka

Väkommen tillbaka Calqyl! Vad skönt med en lång semester. Eller bröllopsresa var det väl?
    Vad tråkigt att du inte fick utslag på stickan Skäms. Som vanligt går det inte att bestämma över kroppen, suck... Det där med att testa ägglossning är ju sjukt stressande. Jag hoppas du har köpt ett bra test och inte gör om mitt misstag med dåliga billiga tester.

Ellie84, jag minns inte riktigt hur jag mådde. Jag körde ju långa protokollet, med nässpray först. Jag minns det som att jag mådde bra men att jag hade vallningar. Dock inget som störde särskilt mycket. De sista dagarna innan äggplock hade jag ont när jag gick. Vilket ju inte var så konstigt, visade det sig sen, för äggstockarna var nedtyngda av en hejdundrans massa ägg.
    Hm... om man går tillbaka i tråden så kan man nog läsa sig till hur jag mådde. Jag kanske borde göra det. Man tror liksom aldrig man ska glömma sådana omvälvande saker man är med om. Men det gör man tydligen...

Jag har BF den 5 maj. Magen känns redan jättestor. Fattar inte hur den ska kunna växa 3 månader till. Jag har gått upp 10 kg och nästan allt är på magen som det ser ut (förutom brösten som säkert väger några hekto mer).

• Calqyl

Ellie, jag tog samma sprutor som du och märkte ingenting. Mådde som vanligt och levde som vanligt, förutom alkohol då :)

Tack Orka! Ja, både ock, först var vi i usa med min familj och sen åkte vi på bröllopsresa när de andra åkte hem :)

Åh vad härligt med stor mage! Bebisen kanske växt mycket i början och lugnar ner sig lite nu ;)

• Noomi75

Första VUL idag, vecka 8 -- 11 millimeter och ett hjärta som tickar! Så skönt att se!!

Klart ingenting är säkert ännu, men läkaren sa iaf att efter V5 sjunker missfallsrisken drastiskt vecka för vecka - så jag fortsätter hålla tummarna!! För alla här.... :))

• hellohello84
    Noomi75 skrev 2015-02-03 17:42:33 följande:

Första VUL idag, vecka 8 -- 11 millimeter och ett hjärta som tickar! Så skönt att se!!

Klart ingenting är säkert ännu, men läkaren sa iaf att efter V5 sjunker missfallsrisken drastiskt vecka för vecka - så jag fortsätter hålla tummarna!! För alla här.... :))

Grattis!!! Så roligt!!
  • Orka

Jag håller tummarna så det knakar! Ultraljud är en fin upplevelse!

Jag hörde på nyheterna att Storbrittanien kan komma att tillåta IVF med tre föräldrar. Häftigt tänkte jag! Regnbågsfamiljer. Sen visade det sig att det handlade om att förebygga ärftliga sjukdommar genom att ta in jättelite DNA från en tredje person. Bra syfte, men jag tyckte inte det var i paritet med att det är tre föräldrar.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?