Hej Ellie! Jag går in i vecka 18 imorgon. Tiden tickar på.
Jag skulle vilja lovprisa det här med graviditet. Det tog ändå tre hela år av längtan och väntan! Och nu är det äntligen verklighet. Jag tänkte alltid att om jag någonsin blev gravid, så skulle jag aldrig gnälla på graviditetsbesvär eller jobbiga bebisar som inte vill sova på nätterna...
Nu är jag gravid och det är riktigt tufft att leva mina föresatser. Jag har mått illa i 10 veckor nu, och det tär på humöret och orken. Som tur är så är det lite bättre nu än när det var som värst. Men det ger sig liksom aldrig riktigt. Jag måste sova minst 9 timmar, för annars är hela dagen förstörd. Jag kämpar med att orka jobba så mycket som möjligt, eftersom jag inte vågar gå till en läkare och be om sjukskrivning. Jag är rädd för att de föreslås en massa mediciner, och det vägrar jag. Hellre går jag ner lite i arbetstid och betalar den minskade arbetsinkomsten själv.
Ofta när jag tänker på vårt kommande barn blir jag glad och jag ser fram emot den dagen då jag kan känna sparkar.
Samtidigt börjar jag bli rädd för min växande mage. De känns så konstigt, som om den är hård och främmande. Ibland när jag cyklar eller gör något som tar i på magen så blir jag som illamående av det. Det är som om magen trycker på organ som får mig att må illa.
Jag vet inte om det är illamåendet eller allmän hormonomställning, men jag känner mig lite deppig. Det kan ju vara mörkret också. Jag vill glädjas åt det blivande barnet, men allt känns övermäktigt. Jag orkar inte ens släpa mig iväg för att handla gravidkkläder. Jag är van vid att ha massor med energi, men nu får min man sköta det mesta.
Ljusglimtar framöver är att gå på ultraljud den 2 december och att det snart är jul. Det ser jag fram emot :) Tills dess behöver jag nog lite pepp, för att hanka mig fram de sista veckorna innan jul!