• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • hellohello84
    Ylle99 skrev 2014-11-09 08:44:14 följande:

Hej hello!

Välkommen.

Vad är konisering?

Ska du börja ditt första ivf-försök?

Vi är tre personer här som började ungefär samtidigt med ivf, men där resultaten blivit lite olika och olika biverkningar. Två av oss har lyckats, och jag är en av dem. Är redan i v.31!

Något råd inför ivf-försöket....hm. Jo, håll utkik efter överstimulering och se till att få info om detta. Jag råkade ut för det och det är verkligen ingen hit. Jag hade inte fått nån info om det vilket gjorde att jag inte sökte hjälp i tid utan trodde det var normala biverkningar.

Tack! Vad kul! När började ni? Och grattis till liten i magen :)

Konisering är en operation för man tar bort yttersta delen av livmoderhalstappen.

Hur många försök har du gjort?

Tack för tipset!
  • Orka

Hej Hello! Jag är den andra som är gravid. Jag var först ut sv oss tre i påskas med första ivf. Det blev inget men fick många ägg till frysen. Vid midsommar blev det återföring av fryst ägg utan resultat. Men i augusti lyckades det. Är nu i vecka 15. Mitt råd är att prata igenom med din partner hur ni ska stötta varandra genom ivf. Det är psykiskt påfrestande, speciellt med flera misslyckade försök. Men de flesta är väldigt envetna och ger inte upp så lätt.

Ylle99, hade de inte gett dig någon info om överstimulering? Vad dumt! Jag misstänkte ju att du fått det eftersom de beskrivit det så noga för mig. Men det var kanske för att jag var i riskgrupp pga så många äggblåsor.

Hello, förlåt om jag är frågvis men varför tar man bort lite av livmodertappen?

• Calqyl

Hej!

Nu har jag fått tillbaka min lilla blastocyst :) På självaste farsdag, måste ju betyda något! Nu får ni gärna hålla tummarna att det går hela vägen.
    Jag frågade vad som händer med ägget som jag själv släppt och fick väl inte riktigt något svar, det bara försvinner. Blödningen uteblir tack vare ett hormon som bildas när man blir gravid. Vet inte om jag blir så mycket klokare ;)

Arbetsintervjun gick bra tror jag, alltid så svårt att veta.. Hoppas verkligen jag får jobbet men magkänslan säger att det nog inte blir så. Lyckas den här graviditeten gör det inte så mycket, blir ändå bara jobbigt att börja nytt jobb som gravid.

Välkommen hit Hello! Vi är inte många i denna gruppen men ändå har vi lyckats stöta på det mesta.. Jag gjorde första ivf i maj då jag blev gravid men fick tidigt missfall. Idag har jag fått tillbaka ett 5-dagars i ostimulerad cykel, jag tar alltså inga mediciner alls.
    Råd jag kan ge dig är att fortsätta med livet som vanligt, gör roliga saker tillsammans. När vi tänker tillbaka på tiden vi kämpat ser vi inte det som "bortkastad" tid utan som bonustid vi fick bara vi två.

Hoppas ni haft en mysig helg! Nu ska jag passa på och mysa lite med min man innan en ny arbetsvecka drar igång med 20mil mellan oss.

Kram på er!

• hellohello84
    Calqyl skrev 2014-11-09 19:05:23 följande:

Hej!

Nu har jag fått tillbaka min lilla blastocyst :) På självaste farsdag, måste ju betyda något! Nu får ni gärna hålla tummarna att det går hela vägen.
    Jag frågade vad som händer med ägget som jag själv släppt och fick väl inte riktigt något svar, det bara försvinner. Blödningen uteblir tack vare ett hormon som bildas när man blir gravid. Vet inte om jag blir så mycket klokare ;)

Arbetsintervjun gick bra tror jag, alltid så svårt att veta.. Hoppas verkligen jag får jobbet men magkänslan säger att det nog inte blir så. Lyckas den här graviditeten gör det inte så mycket, blir ändå bara jobbigt att börja nytt jobb som gravid.

Välkommen hit Hello! Vi är inte många i denna gruppen men ändå har vi lyckats stöta på det mesta.. Jag gjorde första ivf i maj då jag blev gravid men fick tidigt missfall. Idag har jag fått tillbaka ett 5-dagars i ostimulerad cykel, jag tar alltså inga mediciner alls.
    Råd jag kan ge dig är att fortsätta med livet som vanligt, gör roliga saker tillsammans. När vi tänker tillbaka på tiden vi kämpat ser vi inte det som "bortkastad" tid utan som bonustid vi fick bara vi två.

Hoppas ni haft en mysig helg! Nu ska jag passa på och mysa lite med min man innan en ny arbetsvecka drar igång med 20mil mellan oss.

Kram på er!

Tack! Är väldigt förväntansfull inför nybesöket :) håller tummarna att det är din tur denna gång! Har också en sambo som jobbar borta på veckorna och har varit sjukt stressad inför detta under tiden vi försökt (2 år). Krävs en lång flygresa och har en väldigt oregelbunden cykel, så har aldrig riktigt kunnat förutspå när ÄL ska ske (förutom via ÄL-test). Men han har varit tålmodig, som få! :) Ha en fin dag!
  • hellohello84
    Orka skrev 2014-11-09 16:57:32 följande:

Hej Hello! Jag är den andra som är gravid. Jag var först ut sv oss tre i påskas med första ivf. Det blev inget men fick många ägg till frysen. Vid midsommar blev det återföring av fryst ägg utan resultat. Men i augusti lyckades det. Är nu i vecka 15. Mitt råd är att prata igenom med din partner hur ni ska stötta varandra genom ivf. Det är psykiskt påfrestande, speciellt med flera misslyckade försök. Men de flesta är väldigt envetna och ger inte upp så lätt.

Ylle99, hade de inte gett dig någon info om överstimulering? Vad dumt! Jag misstänkte ju att du fått det eftersom de beskrivit det så noga för mig. Men det var kanske för att jag var i riskgrupp pga så många äggblåsor.

Hello, förlåt om jag är frågvis men varför tar man bort lite av livmodertappen?

Grattis till liten! :) jag hade allvarliga cellförändringar på livmoderhalstappen som de tagit bort för att de inte ska utveckla cancer.
  • Elliie84

Hej!
    Har följt denna tråd ett tag och kände att jag ville hoppa in eftersom jag tycker det verkar vara mysigt klimat här inne :)

Jag (30 år) och min sambo (32 år) har försökt få barn i mer än två år. Vi har varit tillsammans i fyra år. I december förra året tog jag tag i saken och skickade in papper om utredning. Efter några vändor på vårdcentralen med blodprover, gynundersökning och spermatest har vi nu äntligen fått komma vidare till RMC i Linköping, alltså nästan ett år senare (!). Alla våra tester såg jättebra ut - och vi klassas därför som oförklarligt barnlösa.

Igår var vi på vårt första möte med läkaren i Linköping. Min sambos spermatest såg fortfarande väldigt bra ut och likaså mina blodprover. Ska tilläggas att jag varit gravid med en tidigare partner och gjort medicinsk abort för ett antal år sedan... vilket ju har gjort att jag under barntillverkarprocessen hela tiden har tänkt att "det borde ju gå eftersom jag blivit gravid tidigare". Men icke.

Läkaren berättade om det långa och korta protokollet - det verkade inte som att hon tyckte att det fanns någon speciell anledning till att göra det långa, verkade som att hon tyckte att VI skulle bestämma, hur man nu ska kunna göra det?
    Sedan tittade hon på mina äggstockar och såg att jag hade många äggblåsor - 40 på ena sidan och 25 på den andra. Därför blev det till slut ändå det korta protokollet eftersom det annars finns risk för överstimulering.

Nu i november var för tidigt att börja, och pga av julen blir det inget i december heller. På mensen i slutet av januari, runt den 24:e, ska jag börja med sprutorna och sedan blir det väl äggplock i början av februari. Så nu är det två månader då det egentligen inte kommer hända någonting.

Jag är förväntansfull men samtidigt orolig, så klart. Det är säkert känslor som vi alla går runt och bär på...

Hoppas det är okej att jag dyker in här och hänger med er trots att det inte är dags för mig än på ett tag!

/Ellie

• Orka

Hej Ellie! Välkommen till tråden.
    Spännande att doktorn räknade äggblåsor på dig redan innan IVF-behandling. När jag lyssnade på mina läkare förstod jag det som att det i vanliga fall är flera äggblåsor som typ tävlar om att bli den som får mogna och ägglossa varje cykel. När man går igenom IVF tar man ju över den processen och tvingar fram fler äggblåsor och sedan tvingar man så många som möjligt att mogna. Det låter ju väldigt mycket med totalt 65 äggblåsor utan att du är stimulerad, men jag har verkligen INGEN ANING. Så det kan ju vara helt normalt också.

Det är jobbigt att vänta på att få göra IVF. Men det är skönt också att få en julledighet först. Passa på att vila upp er och ladda inför starten! Vad gäller långa eller korta protokollet så vet jag inte så mycket. Jag gjorde långa, Calqyl och Ylle gjorde korta. Om läkaren tycker att man själv får välja kan man väl lika gärna testa korta. Så får man kanske testa långa sen, om läkarna ser att resultatet inte blev som förväntat.

Grattis Calqyl till en lyckad insättning! Överlevde den första blastocysten upptiningen? Hur många har du kvar i frysen nu! Jag håller tummarna för både blastocysten och för att du ska få jobbet. Även om du skulle få det och är gravid  så löser det sig ju. I långa loppet spelar det inte så stor roll om du är gravid i början/mitten/slutet av en anställning. Även om det känns så.

• Calqyl

Hej Ellie!
    Roligt med ännu en, klart du ska vara med och skriva :)
    Ja denna väntan, förstår precis hur du känner. Vi sökte hjälp ett år efter vi försökt och utredningen tog ca 6 månader. Då blev vi oförklarligt barnlösa och fick därför inte börja med ivf förrän det gått två år. Alltså ett halvår att bara gå och vänta på att tiden skulle gå.. Sen när vi väl fick börja då var jag tydligen inte resistent mot röda hund så då var jag tvungen att vaccinera mig först, det kunde dom kanske kollat vid utredningen så det var klart?! Men när även det var klart och jag äntligen skulle få börja, ja då kom påsken i vägen! Det är tur jag inte visste allt detta innan jag började, då hade jag nog blivit knäpp ;)

Ja det här med långa eller korta protokollet har jag inte heller förstått mig på.. Känns som dom bara tar något, känns som att om man är oförklarligt barnlös borde man få prova korta protokollet först eftersom det har minst påverkan. Men det är bara vad jag tycker.

Helt galen Ylle att du redan är i v31! Hoppas den lille håller sig inne under jul och nyår ;)

Tack Orka! Ja och det såg jättebra ut :) fast det sa dom om förra blastocysten också.. Jaja nu ska vi tänka positivt! Vi har en kvar i frysen så hoppas det är ett litet syskon som ligger där ;)
    Usch jag är så nervös för jobbet, fast jag inte tror jag får det kan jag inte låta bli att hoppas. Känns som alla månader man hoppas mensen inte ska komma fast man vet att den gör det.. Förhoppningsvis får jag veta imorgon..

Annars får jag hoppas på en bebis istället, ska testa nästa söndag!

Kram på er!

• Ylle99

Här händer det grejer!

Välkommen till dig, Ellie! Två nya "medlemmar" på kort tid, spännande.

Ja, jag är redan i v. 32 nu. Det har gått så väldigt snabbt! Sommaren gick långsammare men under hösten när allt rullar på med jobb och diverse springer verkligen tiden iväg! Vi försöker verkligen njuta av den här tiden, vem vet om den kommer igen?!

Aha, så du Orka, fick info om överstimulering? Det var ju bra. Vet inte om de missade det med mig eller vad det berodde på.

Hello - jag och min sambo hade priviligiet att lyckas på första ivf-försöket. Jag var inställd på att göra fler men så blev inte fallet. Tre embryon finns i frysen dessutom.

Vi sökte hjälp januari 2013 efter ett år av försök. Under hösten 2013 gjorde vi tre insemineringar varav den sista med pergotime för maximera chanserna ytterligare. Dessvärre utan resultat. Remiss skickades till Linköping och i april gjorde vi ivf'en.

Hoppas så att det lyckas den här gången, Calqyl!!! Eftersom du satte in ett fem-dagars så bör du väl snart ha ett resultat? I vilket fall börjar det dra ihop sig...

Jag och min sambo uppfattade också det som att vi själva skulle välja långa el korta protokollet. Vi sa därför att vi litar på att de väljer det som passar bäst för oss. Hade vi samma läkare kanske? Kanske metoden de använder Lkpg?

Laddar för en ny arbetsvecka, men räknar samtidigt ner till julledighet och därmed också föräldraledighet! Märklig känsla!

Ha det så bra!

Calqyl - uppdatera när du vet nåt om jobb eller embryo! :)

• Calqyl

Jag har testdag den 25:e men ska testa på lördag om inte mensen kommit innan dess. Min menscykel har ju blivit lite rubbad sen missfallet så vet inte riktigt när den är "sen". Idag är jag på dag 29 i cykeln och på ruvdag 9. Blev livrädd i förmiddags då det var lite blodblandade flytningar men sen har det inte kommit mer så vet inte vad jag ska tro. Har också lite mensvärk till och från. Håller på att bli knäpp av ovissheten.

Och från jobbet har jag inte hört något vilket är ännu jobbigare, om det nu är möjligt.. De sa att det skulle vara klart på en vecka så jag var helt säker på att de skulle ringa i fredags. Det gjorde de inte så då tänkte jag att på måndag måste de höra av sig, nä då är han på semester hela denna veckan!

Riktig skitstart på veckan alltså :(

Hoppas ni har det bättre! Och ett tips, sök inte nytt jobb samtidigt som ni gör en återföring, risken är att man blir knäpp på riktigt ;)

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?