• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Hej igen! Nu har känslorna lagt sig lite och jag känner mig inte alls lika avundsjuk längre.

Jag har fått tid för VUL den 9 oktober. Då är jag i vecka 10+1. Alltså rätt sent känns det som, jämfört med andra IVF-are. Men de sa på kliniken att det var helt OK.

Calqyl, förstår att du är stressad över bröllopet. Det var jag också. Jag hade bestämt mig för att inte göra något "princessbröllop" eller bli någon "bridezilla". Men det är väldigt tufft att planera en sån stor fest utan att ha någon vana av det. Och det hade i alla fall inte vi eller våra familjer. Våra respektive föräldrar jämförde hela tiden med sina egna bröllop för 30 år sen. Hallå, fick vi säga! Det är nya tider nu! Man kan inte ha Janssons frestelse till vickning! Vi hade varmkorv ;)

Det jag märkte var att det var väldigt mycket lättare att komma överens med mina egna föräldrar än mina svärföräldrar. Det beror helt enkelt på att jag delar  referensramar med mina föräldrar, men mina svärföräldrar är ju en nyare bekantskap relativt. Egentligen är de jättegulliga, men kunde komma med konstiga idéer. T.ex. att vi inte skulle ha något sånghäfte för att man inte ska sjunga på bröllop (what!!!), eller att korv med bröd inte är fint nog som vickning.
    Eller att vi skulle hyra en massa dyr extrautrustning, som exempelvis saltkar, fast vi kunde lösa det på annat sätt.
    Men vi kom överens tillslut i alla fall.

• Calqyl

Hej!

Ja det är förmodligen missfallet som påverkar min menscykel. Håller på att göra ÄL-test nu, är på dag 13 så hoppas på utslag snart. Hade varit skönt om kroppen återställt sig. Är ju nästan 3 månader sen missfallet nu, sjukt vad tiden går..

Skönt att känslorna lagt sig lite, just för din egen skull, men jag förstår dig. Man tror att man ska bli helt överlycklig så fort man blir gravid och alla problem bara försvinner. Tyvärr är det ju inte så och det tycker jag är lite skönt att ha upplevt ifall det nu inte går vägen för oss. Jag börjar mer och mer se fördelarna med att inte ha barn. Självklart vill jag ju helst ha men nu när alla skaffar barn till höger och vänster är man ju mer speciell om man inte har barn ;)
    Jätteroligt att ni blir först i både er och din mans familj iaf! Mina systrar har barn och min pappas sambos dotter är gravid så blir inget speciellt där. Ingen i min sambos familj har barn än, så jag hoppas vi blir först där iaf. Mina svärföräldrar längtar så efter ett barnbarn och hade varit så roligt att kunna ge dom det första.

Väldigt okänsligt av din farmor! Speciellt när hon känner till er situation.. Men jag märker att det ofta är så med äldre, vet inte riktigt varför men de verkar inte alltid inse vad dom säger och hur mycket det sårar..

Vilket avslöjande! Undrar om det är någon i min närhet som "kommit på" oss. I början "gömde" jag allt men nu orkar jag knappt bry mig och kan tom ha Äl-test liggandes framme på toaletten. Klart vi hoppas det snart går bra för dom men dom kan gott få vänta någon månad till ;)

Skönt att du äntligen fått tid! Så spännande, ska hålla alla tummar för dig! Känner du av din graviditet något? Illamående eller så?

Jag brukar inte vara den som stressar upp mig över saker och jag är nog lugnare än många andra men det är ju så mycket som ska ordnas! Har ingen nära som är gift så har ingen erfarenhet alls av bröllop. Inte ens mina föräldrar är/var gifta. Mina svärföräldrar gifte sig i smyg så det räknas ju knappt som bröllop, det var bara dom och två vittnen. Så dom tycker vårt bröllop är sjukt överdrivet men håller det oftast för sig själva ;) Men bara att min sambo köpte förlovningsring till mig för 20000 tycker min svärfar är helt galet.

• Ylle99

Hej på er!

Orka- om känslorna ändå kunde vara lite mer logiska...men icke. Man borde ju inte fortsätta vara avundsjuk när man väl lyckats bli gravid men det är väl svårt att släppa den delen av sig själv, så snabbt. Det tar tid antar jag att ställa om sig själv, till att ha gått över till "andra sidan" ( ;) ).

Vem som är först i en familj eller släkt är ju strunt samma!!! Egentligen. Och vad okänsligt av din farmor. Ärligt talat. Otroligt klumpigt.

Det som är viktigt är vad du och din man kommer få uppleva tillsammans och att ni två kommer få dela graviditet och så småningom, bebis.

Hur mår du, orka?

Calqyl- hoppas det blir positivt utslag nu snart!

Vilken ring du har fått! Jag skulle knappt våga ha på mig en så värdefull ring :). Jag skulle vara så rädd att tappa den. Men man vänjer väl sig ;).

Vi var hos barnmorskan i veckan och allt såg bra ut. Magen låg på kurvan som den skulle och mina värden var också bra. Nu börjar det bli verkligt, att det är en bebis i magen. Måtte allt gå bra nu bara.

Ha en bra vecka!

• Ylle99

Hej på er!

Orka- om känslorna ändå kunde vara lite mer logiska...men icke. Man borde ju inte fortsätta vara avundsjuk när man väl lyckats bli gravid men det är väl svårt att släppa den delen av sig själv, så snabbt. Det tar tid antar jag att ställa om sig själv, till att ha gått över till "andra sidan" ( ;) ).

Vem som är först i en familj eller släkt är ju strunt samma!!! Egentligen. Och vad okänsligt av din farmor. Ärligt talat. Otroligt klumpigt.

Det som är viktigt är vad du och din man kommer få uppleva tillsammans och att ni två kommer få dela graviditet och så småningom, bebis.

Hur mår du, orka?

Calqyl- hoppas det blir positivt utslag nu snart!

Vilken ring du har fått! Jag skulle knappt våga ha på mig en så värdefull ring :). Jag skulle vara så rädd att tappa den. Men man vänjer väl sig ;).

Vi var hos barnmorskan i veckan och allt såg bra ut. Magen låg på kurvan som den skulle och mina värden var också bra. Nu börjar det bli verkligt, att det är en bebis i magen. Måtte allt gå bra nu bara.

Ha en bra vecka!

• Orka

Ylle99, vad kul att magen växer som den ska Glad. Känner du några sparkar?

Calqyl, jag har tappat bort räkningen! Nu kan det inte vara långt kvar tills bröllopet va? Jag har väl inte missat att det varit redan?

Jo, det är sant att det inte spelar någon roll egentligen, vem som är först ut i släkten. Andras barn är ju andras barn. Men det är väl lite av samma anledning som det är jobbigt när alla kompisar får barn när man själv är ofrivilligt barnlös. Plötsligt börjar alla prata barnvagnar, sömnlösa nätter, ungarnas avföringskonstistens... man känner sig utanför helt enkelt.

Jag mår inte så bra just nu. Illamående och trött. Jag har svårt att sköta jobbet så det blir inte heltid just nu. Och så blir jag tvärarg ibland. Men bara på min man. Han säger ibland att jag inte ska klaga. Det var ju det här jag ville...Jag tror han försöker sig på att skämta.
    Nja, målet varju  att bli gravid, inte att må illa. Fastän att jag visste att det nog skulle komma på köpet så behöver jag ju inte vara glad över det. Nej, det är ganska tufft just nu. Jag ser fram emot torsdagens ultraljud så att min hjärna verkligen förstår att det är värt besväret.

• Ylle99

Orka- håll ut! Snart är förhoppningsvis illamåendet över! Ät när du behöver så minskar säkert illamåendet lite.

Vad spännande med ultraljudet!!!

Ja, Calqyl...när var det dags egentligen? När blir ni äkta makar?

Om ungen sparkar, jo, det gör han ordentligt. Magen putar iväg åt alla möjliga håll när man ligger och tittar på den på kvällen. Det känns också väldigt tydligt.

Blev det frysförsök nu Calqyl? El skulle ni vänta till efter bröllopet?

• Orka

Ibland slår illamåendet personligt rekord, ibland mår jag ganska bra. Egentligen har jag det relativt bra för jag har inte spytt och jag kan äta det mesta med god aptit

Vilken illbatting du har i magen Ylle! Dags att börja uppfostran redan nu kanske?

Vi var på ultraljudet idag. Läkaren var jättekonstig. Han sa inte mycket, frågade en massa om senaste mens och vred och vände på sin beräkningssnurra. Förstår inte riktigt varför mensen är så viktig, vi vet ju exakt hur gammalt pyret är ändå.

Sen när vi skulle göra ultraljudet kom det in en till läkare för att assistera. Hon var mycket proffsigare. Det verkade som om vår läkare var nybörjare. Ja skenet kan bedra, en 50-årig man kan också vara ny i gemet. Men han kommer nog aldrig bli bra på sitt jobb tyvärr. Han förstår inte hur man hanterar en patient. Vi är ju ända luttrade.

Det var spännande att få se blåbäret på bild. Den är tre centimeter nästan och simmade omkring och vinkande till oss. Allt såg bra ut. Min man har gått omkring hela kvällen och härmat rörelserna. Han tyckte det var fantastisk. Jag gillade det med men har fortfarande lite svårt att ta in det hela.

Ylle, har ni berättat för folk om att ni blivit gravida via IVF? Jag tror inte jag vill berätta för alla, men de flesta. Det känns så självklart för mig nu, det här med allt runt IVF. Det är en del av mig på något vis. Det är ett alldeles speciellt barn, en superunge. Klarat frysen och allt! Inget som hafsats ihop på en charter till Teneriffa precis!

• Orka

Nu har jag kommit på en positiv sak med graviditetsillamående ????. Jag blir inte mer illamående av att jobba på tåget. Jag blir åksjuk, men det gör inte så mycket till eller från.

• Calqyl

Hej!
    Nu är vi äkta makar! Förra helgen gifte vi oss och efter det var vi på bröllopsresa :) Det var en helt fantastisk dag med strålande solsken, jättefina tal och världens fest ;) Såå himla nöjd med dagen!

Synd läkaren var konstig Orka men så skönt att ni fått se blåbäret ;) kan tänka mig det var en helt fantastisk känsla! Själv fick jag utslag på ÄL-stickan dagen innan bröllopet så det var skönt att slippa ta fler test. Men det som var lite störigt är att jag hade kunnat göra en återföring i fredags men då var vi på resan.. Men men skönt att få vara i bröllopsyran lite till innan bebistillverkningen ;)

Oj, har du en sån vilding Ylle?! ;) När har du BF?

Haha det är bra att du hittar något positivt Orka :)

• Ylle99

Stort grattis till bröllopet, Calqyl! Härligt att höra att du är nöjd och glad över bröllop och resa :). Jag kan tänka mig att det blir en rejäl kick framåt och att du och din man får ny energi att genomföra ytterligare försök. Jag hoppas det i alla fall.

Jag är beräknad till mitten av januari. Tiden går så väldigt snabbt och helt plötsligt är det inte så jättelångt kvar. Att det är en bebis i magen blir bara mer och påtagligt. Det är först nu som jag börjar känna mig lite stor... Nu är det allt färre tröjor/skjortor och liknande som sitter snyggt. Det ser ut som om jag optimistiskt köpt något i X-small när jag egentligen behöver M/L ;).

Hoppas verkligen det går vägen för er nu, Calqyl! Det är er tur nu. Så är det bara.

Vad roligt med ultraljudet, Orka! Sån märklig känsla att se att det faktiskt finns något där. Det är inte så långt kvar tills du har passerat v12, eller?

Nähä, dags att sova. Ha det bra!

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?