• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Elliie84

Hej på er!

Idag var jag på min vårdcentral och gjorde ultraljud och blodprov efter att ha sprutat med Gonal F i 5 dagar + Orgalutran i 1 dag. Tydligen hade äggblåsorna växt till bra storlek redan så min läkare tror att det kan bli äggplock redan i slutet av denna veckan :) Hoppas! De ska ringa från Linköping i morgon så får vi se.

Suttit heeeela kvällen och läst trådar om IVF här på familjeliv...man blir lite smått besatt, eller vad säger ni?! :)

Överlag tycker jag att läkarna jag träffat är skitdåliga på att ge information om processen. Känns som att jag fått googla mig till 80% av kunskaperna typ. Så borde det inte vara tycker man...

Har ni som gjort IVF varit inom Landstinget eller privat? Har hört att det ska gå mycket snabbare och vara mer "personligt" om man går hos privat, så om det inte funkar för oss med denna IVF:en så funderar jag på att söka privat nästa gång.

Hoppas ni mår bra!

• Calqyl

Jag håller med dig Ellie, vi går också via landstinget och tycker det är riktigt dåligt med information. Känns som en fabrik där man bara går in och gör det man ska och sen är det dags för nästa.. Var riktigt jobbigt när jag fick uteblivet missfall, som tur var fick jag sätta igång missfallet på mitt sjukhus "hemma" dom var mycket bättre! Lätta att prata med och mer mänskliga.
    Vi har två gratisförsök kvar så får väl göra dom också där men när vi får betala själva kommer jag byta.

• hellohello84

Någon här som råkat äta något som man inte bör? Har råkat äta både gös (en gång) och idag var jag ute på hippt hamburgerhak och missade att man var tvungen beställa welldone om man ville ha en genomstekt hamburgare. Åt bara runt kanterna, men i mitten var det riktigt rått. Vet att de maler köttet själva men är nu superorolig för det jag råkade få i mig innan jag upptäckte hur rå den var. Använde sen också samma bestick att flytta köttet till att äta upp bröd och pommes. Hur orolig bör jag vara?

• Orka

Elliie hur gick äggplocket? Har du fått göra det? Blev det några befruktade ägg? Hur mådde du efteråt?

Vi gick via landstinget med utredning, medicinering, provtagningar och gynkontroller. Själva äggplocket gjordes på privat klinik som landstinget samarbetar med. Var lite bättre på privata. Lättare att få kontakt med och mer resurser. Annars var bemötandet varierande på båda sidor. Både bra och dåligt.

Hellohello, gösen behöver du inte tänka på. Undvik framöver. Rått kött ska man inte äta men ingen större fara att du tog samma bestick.

• bellis84

Hej! Får jag hoppa in här? Är ofrivilligt barnlösa, efter 4 års försök ska vi nu göra Ivf. Har sprayat i 2 veckor o på onsdag börjar jag med sprutorna. Första gången för oss, känns jätte spännande men väldigt nervöst...

• Ylle99

Hej på er!

Hellohello- precis som Orka skriver tror jag inte du behöver vara orolig för gösen. Men däremot är det väl bra om du är uppmärksam i fortsättningen. Själv har jag precis kommit på att det ju är fritt fram med ostar igen :), så här har det vankats goda ostar i olika sammanhang.

Calqyl- vad otroligt härligt det lät med Bahamas!!! Coolt! Hoppas ni är nöjda med resan!

Noomi- underbart att ni fick se ett litet hjärta som pickade! :)

Jag och min sambo gick också i Linköping, men vi var ändå nöjda. Kanske beror det på hur mkt patienter de har för tillfället. Men visst kan det kännas mer välkomnande och omhändertagande på privata inrättningar, vad det än gäller, tycker jag. Vi är skrivna på en privat vårdcentral och vi har fått ett så mycket mer trevligt bemötande där jämfört med landstingets vc. Självklart finns det undantag! Alla bm och sköterskor jag träffat i samband med graviditet, förlossning och min sons vård har dock varit helt fantastiska!

Hur har det gått med äggplocket, Ellie?

Välkommen Bellis84! Vi är, som du säkert läst dig till, ett gäng som följts åt en tid. Vi har kommit olika långt och har hunnit få olika erfarenheter. Så spännande att det börjar närma sig själva äggplocket för er! Du skriver att ni försökt i fyra år, tufft! Jag håller tummar och tår för er!

Själv sitter jag här med en bebis som sover stundtals och gråter stundtals. Han börjar få till en dygnsrytm ( vill jag tro iallafall) men den är inte hundra.

Han är sju veckor gammal nu. Det känns som en evighet sedan han kom men det är väl för att så mkt har hänt.

Kramar till er alla! Fortsätt kämpa, belöningen kommer, på något sätt, någon gång.

• bellis84
    Ylle99 skrev 2015-02-09 23:41:55 följande:

Hej på er!

Hellohello- precis som Orka skriver tror jag inte du behöver vara orolig för gösen. Men däremot är det väl bra om du är uppmärksam i fortsättningen. Själv har jag precis kommit på att det ju är fritt fram med ostar igen :), så här har det vankats goda ostar i olika sammanhang.

Calqyl- vad otroligt härligt det lät med Bahamas!!! Coolt! Hoppas ni är nöjda med resan!

Noomi- underbart att ni fick se ett litet hjärta som pickade! :)

Jag och min sambo gick också i Linköping, men vi var ändå nöjda. Kanske beror det på hur mkt patienter de har för tillfället. Men visst kan det kännas mer välkomnande och omhändertagande på privata inrättningar, vad det än gäller, tycker jag. Vi är skrivna på en privat vårdcentral och vi har fått ett så mycket mer trevligt bemötande där jämfört med landstingets vc. Självklart finns det undantag! Alla bm och sköterskor jag träffat i samband med graviditet, förlossning och min sons vård har dock varit helt fantastiska!

Hur har det gått med äggplocket, Ellie?

Välkommen Bellis84! Vi är, som du säkert läst dig till, ett gäng som följts åt en tid. Vi har kommit olika långt och har hunnit få olika erfarenheter. Så spännande att det börjar närma sig själva äggplocket för er! Du skriver att ni försökt i fyra år, tufft! Jag håller tummar och tår för er!

Själv sitter jag här med en bebis som sover stundtals och gråter stundtals. Han börjar få till en dygnsrytm ( vill jag tro iallafall) men den är inte hundra.

Han är sju veckor gammal nu. Det känns som en evighet sedan han kom men det är väl för att så mkt har hänt.

Kramar till er alla! Fortsätt kämpa, belöningen kommer, på något sätt, någon gång.

Grattis till din bäbis!! Så underbart och overkligt det måste vara att till slut få ett litet barn..

Roligt att alla är i olika stadier, några som redan fått barn och jag som precis börjat med ivf.

Hoppas det blir fler barn i tråden!!
  • Elliie84

Hej!

Igår hade jag äggplock och det gick hur bra som helst! Fick rikligt med morfin så det kändes inte alls, vilket var skönt. Dock hade de nog just nu ganska många patienter för vi fick vara inne på något slags kontor och vänta, dit hade de kört in en säng som jag fick ligga på efteråt också. Kändes lite skumt men det berodde väl som sagt på att det var fullt...

Fick ut 10 äggblåsor, och sedan fick jag reda på att det blivit 7 ägg. Det var medel sa dem, så det får man väl lita på, även om min första reaktion var att det lät så lite.... Hur många fick ni ut?

Har mått bra idag, och sovit gott i natt för första gången på ett par dagar...Fick problem med svullen mage och vätskefylld kropp...kändes som stickningar/domningar i både fötter, ben, händer och ansikte. Speciellt om jag satt eller låg ner. Så obehagligt. Ringde 1177 men de hade inga svar. Googlade mig fram till att det förmodligen beror på hormonerna som "trycker på" inuti kroppen...men jag vet inte. Läkaren på RMC igår kunde inte heller svara på varför, men när jag la fram min egen teori sa hon att det nog stämde. Känns ju lite sådär att ingen kan säga något. Det enda hon sa var att det garanterat inte är en blodpropp iaf för det skulle vara märkligt om jag fick det i alla kroppsdelar på en gång ;) Det är ju lugnande men fortfarande lite irriterande att inte veta vad det är. Promenader och stretching hjälper tillfälligt.

Idag är det väntdag, de ringer endast om inget av äggen har blivit befruktade så jag hoppas telefonen håller käft idag ;) Om inget tillstöter så åker vi tillbaka för återinföring i morgon! Så spännande...men också läskigt som fan.

Långt det blev! Jaja, återkommer när återföringen (förhoppningsvis) är gjord i morgon :) Ha det fint alla!

E

• Orka

Hejsan! Jag mår pissdåligt idag på grund av sömsvårigheter i natt.
    Men jag vill ändå veta hur det gått för Ellie och säga välkommen till Bellis!

• Ylle99

Nån särskild anledning till sömnsvårigheterna, Orka? Hoppas det inte är oro. Jag har tillbringat många nätter oroandes och grubblande för jobbet- inte kul.

Ellie- de fick ut 9 ägg på mig. 5 befruktades, tre till frysen och ett sattes in. Märkligt att du fick ligga på ett kontor! Hoppas det gick bra med ET'n ( var det idag?). Nu håller vi tummar och tår för att det lilla embryot ska fästa! Det låter underligt med dina stickningar och domningar. Hoppas det försvinner snart. Dessvärre inser man ju att det inte är helt riskfritt med de hormoner man tillför kroppen. Min överstimulering blev en alltför uppenbar påminnelse om detta.

Hoppas du får sova inatt, Orka. Själv ligger jag redan nedbäddad ;).

Gonatt på er!

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?