• Anonym (Längtan)

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Hehe jag vet att det bara är 2013 nu men tiden verkar gå så hiskeligt fort och snart står vi där vid 2015/16..
    Är det fler som jag som är i bebistankar? Just nu studerar jag heltid och med praktik och andra hinder i vägen väljer sambon och jag att vänta tills jag är färdig och har fast tjänst. Även om hjärtat skriker efter bebis så siktar vi in oss på en 2015/16 bebis

Såg att det fanns en annan tråd men tyckte den vart så full så jag skapar en ny :)

Välkomna att bolla ideèr , tankar eller bara att skriva av sig, var vänlig och håll en trevlig ton gentemot dina medmänniskor :)

• Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?
  • april14

Välkommen hit 16-bebis :) Låter vettigt det där med att fixa en bra jobbsituation. :) Själv väntar jag med spänning på att få reda på om jag fått 75% fast anställning på den arbetsplats jag jobbat på i 1 år nu :) dock är det en bit att pendla (13 mil tur o retur), men trivs superbra! 

Hus är något som sambon och jag också har i baktanken - nu bor vi i en lgh tvåa. Sparar varje månad och går på husvisning då och då. Ingen brådska att ha hus innan bebis kommer, men jag vill kunna köpa hus även när vi är föräldralediga. 

• Anonym (16-bebis)
    Stokke skrev 2013-07-19 10:52:50 följande:
    Hej, vi ska gifta oss maj 2014 så direkt efter det hoppas jag :)

Åh va roligt, grattis! Vi gifte oss förra året, bästa dagen i mitt liv hittills! Önskar att vi också hade kunnat börja barnförsöken redan efter det men det passar tyvärr inte oss av ovanstående anledningar. Men det var inte utan att det kändes lite i hjärtat när ett vänpar som gifte sig några veckor efter oss berättade att de väntade barn... det är ju så "klassiskt" att försöka få barn efter man gift sig, ni har en spännande tid framför er .
  • Anonym (16-bebis)
    april14 skrev 2013-07-19 11:01:04 följande:
    Välkommen hit 16-bebis :) Låter vettigt det där med att fixa en bra jobbsituation. :) Själv väntar jag med spänning på att få reda på om jag fått 75% fast anställning på den arbetsplats jag jobbat på i 1 år nu :) dock är det en bit att pendla (13 mil tur o retur), men trivs superbra!  Hus är något som sambon och jag också har i baktanken - nu bor vi i en lgh tvåa. Sparar varje månad och går på husvisning då och då. Ingen brådska att ha hus innan bebis kommer, men jag vill kunna köpa hus även när vi är föräldralediga. 

Håller tummarna för dig då med jobbet! Jag känner ju på ett sätt att med dagens arbetsmarknad är jag ju glad att jag överhuvudtaget har en fast tjänst på heltid vilket är vad många längtar efter - man läser ju här på fl hur folk fixar och trixar med vikariat och timanställningar för att t ex få en okej föräldrapenning, men särskilt på vintern känner jag att det vore skönt att inte behöva köra nästan en timme enkel resa för jag är väldigt trött i bilen på eftermiddagarna fastän jag sover ordentligt - hur skulle det då bli som småbarnsförälder när man inte kan räkna med att få sova som förut? Jag har tio mil tur och retur så inte lika långt som du men det känns ändå för långt. Jag har sökt en tjänst i min stad på cykelavstånd från hemmet, hoppas jag får den - det vore superbra att vara nöjd med sin tjänst och ha 1,5 år att komma in i jobbet före bebisförsöken börjar . Spännande att gå på husvisningar - jag tycker det är kul att kolla runt på Hemnet men min man tycker att det är slöseri med tid att gå på visning på hus man vet att man inte har möjlighet att köpa i dagsläget "det är ju ändå inte det huset vi kommer köpa om flera år". Så jag får nöja mig med Hemnet än så länge. Dock lite både skönt och trist att jag hittills på ett år inte fastnat för knappt några hus i den prisklassen vi lär ha råd med - skönt för att om man hittat "drömhuset" nu så skulle man ju gräma sig otroligt för att man inte kan köpa det nu, men samtidigt trist för att det kanske inte blir att man kommer ha råd med ett så fint hus som man drömmer om med tanke på att jag hittills inte hittat nåt jag vill ha. Försöker tänka att om vi köper ett lite billigare och inte så "flashigt" hus så blir det ju mer pengar över till aktiviteter och resor och sånt som man också vill ha råd med, vill ju inte bara bo liksom! Vi bor också i en tvåa och vi trivs jättebra, vi får plats med en spjälsäng i vårt sovrum och vi har sagt att vi börjar titta på hus efter vi fått första barnet - springer man på drömhuset snabbt så köper vi under föräldraledigheten men annars är det ju skönt på ett sätt att vänta med flytt tills inkomsterna blir högre igen tänker vi, men det beror ju på vilka övriga kostnader man har förstås. Roligt att du är lite i samma sits som jag med jobb och boendeplaner .
  • april14

Ja, vintern är förj*vlig när man ska pendla.. Kräks Hoppas kunna hyra in mig några nätter i månaden hos någon snäll själ. :) Jobbar både dagar och kvällar, oftast ett kvällspass med efterföljande dagpass. Vad jobbar du som? Själv är jag undersköterska. :)

• Anonym (16-bebis)
    april14 skrev 2013-07-19 12:14:53 följande:
    Ja, vintern är förj*vlig när man ska pendla..  Hoppas kunna hyra in mig några nätter i månaden hos någon snäll själ. :) Jobbar både dagar och kvällar, oftast ett kvällspass med efterföljande dagpass. Vad jobbar du som? Själv är jag undersköterska. :)

Oj, det låter tufft! Jag jobbade extra inom vården (dagar och kvällar) under studietiden men då hade jag cykelavstånd, måste vara jobbigt att först jobba kväll, åka hem så långt och sedan åka långt igen morgonen efter. Låter klokt att försöka övernatta. Du kan inte få sova i jobbets vilorum då? Det vet jag folk på mitt boende som gjorde. Finns det inga jobb på närmre håll inom vården för dig? Själv är jag lärare, trivs jättebra på min arbetsplats så det är bara pga avståndet som jag vill byta.
  • april14

Har använt mig av ett vilorum men vill "komma bort" från sjukhuset. Har kollat på blocket och det finns rum att hyra för 1900kr/mån - lite saftigt men om man är två som delar så känns det mer ok. Har en tjejkompis som också pendlar, vi brukar samåka men hon har redan ett boende hos en kompis...

• april14

Det blir hemtjänsten eller något boende om jag ska jobba närmare hemmet. Nu jobbar jag på en kirurg/urologavdelning vilket är givande! Får göra mer utöver den vanliga omvårdnaden.

• Anonym (student)
    april14 skrev 2013-07-14 22:52:27 följande:
    Student: jobbigt att inte kunna ta uppehåll! Men å andra sidan blir ni färdigpluggade snabbare. :) själv funderar jag på att plugga när vi fått två barn tätt. Är inte 100% på vad jag vill bli än. ;) Längtan: förstår att du längtar :) vad pluggar du? (Antar det eftersom du skrev att skolan började) nio månader kvar innan vi ska försöka aktivt...
    Jo, vi försöker se det positiva i det :) Skönt att bli klar liksom, så blir det lättare att flytta till större lägenhet sen också!
  • Stokke

Tack :)
    Vill egentligen börja redan nu, men men, jag har som personlig princip att vara gift innan barn. Min kille friade den 7/3 när vi var på semester i år. Har egentligen även som princip att giftermålet ska vara inom ett år.

Min plan är iallafall barn 9 månader efter bröllopet och att nummer 2 ska komma innan 1:an är 2 år :)

• Stokke

Vi ska ha ett litet intimt bröllop här i närheten av där vi bor. Hör finns en jätte liten vacker träkyrka. Efteråt blir det sittande middag på ett hotell, övernattning för gästerna med avslutade brunsch dagen efter :)
    Sen sticker vi iväg på bröllopsresa dagen efter :)

Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?