• Anonym (Längtan)

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Hehe jag vet att det bara är 2013 nu men tiden verkar gå så hiskeligt fort och snart står vi där vid 2015/16..
    Är det fler som jag som är i bebistankar? Just nu studerar jag heltid och med praktik och andra hinder i vägen väljer sambon och jag att vänta tills jag är färdig och har fast tjänst. Även om hjärtat skriker efter bebis så siktar vi in oss på en 2015/16 bebis

Såg att det fanns en annan tråd men tyckte den vart så full så jag skapar en ny :)

Välkomna att bolla ideèr , tankar eller bara att skriva av sig, var vänlig och håll en trevlig ton gentemot dina medmänniskor :)

• Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?
  • Stokke

Håller med juli14.

Vad händer om den som arbetar blir sjuk? Måste vänta på F kassan i två månader?

• Anonym (Bebissugen)

Jag vill så gärna att det ska bli min tur.. Är fortfarande helt förstörd över missfallet i april.. Känns som att jag bara sitter och väntar på att min pojkvän ska vilja, men det kommer inte hända den närmsta tiden..

• juli14

Hur kan du fått missfall om ni inte planerar nu?

• Anonym (Bebissugen)
    juli14 skrev 2013-10-29 07:21:45 följande:
    Hur kan du fått missfall om ni inte planerar nu?

Det var en oplanerad graviditet.. Fick missfall i vecka 14, pojkvännen ville väl helst inte, men ställde upp ändå. Sen dess är det bara barn jag tänker på.. Men som sagt så vill inte pojkvännen nu, han tror att han vill om 2-3 år.
  • Anonym (student)
    Labellas skrev 2013-10-25 23:13:04 följande:
    Tack för ditt svar. Det är skönt att höra att det funkar för andra i den sitsen. Jag vet väl egentligen att det skulle funka ekonomiskt men jag har alltid velat vara på den säkra sidan och är lite nojig av mig hehe ;)

Jag är dåligt insatt i det där med FP men jag vet att om man haft ett jobb innan studierna och får barn under studierna så kan FP baseras på den lön man hade innan va? Hur funkar det om man blir arbetslös efter studierna men har haft ett heltidsjobb innan? Jag har ju betalat A-kassa i fyra år iaf . Fy så dum jag känner mig, jag måste läsa på känner jag. Men jag är helt ny på detta område ni får ha överseende ;)
    Om du har varit anmäld på AF första dagen som arbetslös så skyddas din FP, jag var arbetslös först och sen hade jag deltidsjobb och deltidsstudier efter mitt heltidsjobb men min FP baseras på heltidslönen.

Vet inte helt hur det funkar, men man kan alltid ringa FK och fråga.
    juli14 skrev 2013-10-28 06:32:57 följande:
    VI är oroliga hos oss över ekonomin, och då har vi en gemensam inkomst på ca fyrtio tusen i månaden nu när jag är studerande. Jag kan inte ens tänka mig oron när båda är studerande...

Är det någon som vet hur mycket i snitt ett barn kostar? Under graviditeten till ett år framåt?
    Asså, vi oroar oss inte mycket alls. Vi har råd med det vi vill och har en bra buffert sen innan så vi vet att vi klarar oss :) Vi var lediga båda två hela sommaren! (en månad dubbel FP och en månad på en FP och sparade pengar)
    Stokke skrev 2013-10-28 06:59:12 följande:
    Håller med juli14.

Vad händer om den som arbetar blir sjuk? Måste vänta på F kassan i två månader?
    Vad som händer om den som jobbar blir sjuk har jag ingen koll på då ingen av oss jobbar :)

• Labellas

Ja okej :) ska ringa och fråga FK eftersom jag hade ett heltidsjobb i tre år innan studierna :) vi har också mycket sparade pengar och jag har heller inga studielån vilket känns skönt. Lägenheten är köpt så allt sånt är ju fixat iaf. Kanske borde skaffa oss en trea innan bara...

Men det känns som om man inte gör det nu kommer vi behöva vänta jättelänge eftersom jag inte vill bli gravid det första jag blir på ett nytt jobb. Då har man redan allt sånt klart eller vad man ska säga ;) sen vet man ju aldrig heller hur lång tid det tar innan man blir gravid. För min bror och hans flickvän tog det två, tre år och jag är väl lite rädd att det blir samma för oss :(

• Anonym (student)
    Labellas skrev 2013-10-29 21:18:31 följande:
    Ja okej :) ska ringa och fråga FK eftersom jag hade ett heltidsjobb i tre år innan studierna :) vi har också mycket sparade pengar och jag har heller inga studielån vilket känns skönt. Lägenheten är köpt så allt sånt är ju fixat iaf. Kanske borde skaffa oss en trea innan bara...

Men det känns som om man inte gör det nu kommer vi behöva vänta jättelänge eftersom jag inte vill bli gravid det första jag blir på ett nytt jobb. Då har man redan allt sånt klart eller vad man ska säga ;) sen vet man ju aldrig heller hur lång tid det tar innan man blir gravid. För min bror och hans flickvän tog det två, tre år och jag är väl lite rädd att det blir samma för oss :(
    Vi bor i en tvåa, rätt bra planerad så vi har vår säng i vardagsrummet med ett draperi för så att lillen kan ha eget rum. Mest för vår skull :) Smidigt att lägga honom där inne när han går och lägger sig så slipper vi störa honom. Men en trea skulle definitivt vara skönt! Nu tänker vi nog inte flytta fören vi har råd med en fyra, så att vi kan bo där så länge som vi vill. Vi är inga husmänniskor så vi lär nog bo i lägenhet eller eventuellt radhus hela livet ;)

Ja för oss tog det som sagt 2 år, men så har jag ganska mycket undervikt så det kan bero på det. Påbörjade en utredning men blev gravid innan vi fick svar på alla prover :) Känner lite stress inför syskon pga av det, tänk om det tar lika lång tid igen? Då kommer det vara typ 5 år mellan barnen och det känns för mycket tycker jag. Jag vet inte alls hur det funkar med att få hjälp nu inför syskonförsök liksom. Jag vill ju i alla fall få svar på mina hormonprover som jag tog så att jag vet om min ägglossning funkar som den ska :) 
  • Labellas

Sen känns det också lite (även om man absolut INTE får tänka så som rekryterare) som om ingen vill anställa en innan man har barn eftersom jag är en kvinna i 25-årsåldern, då kan dom väl räkna ut med röven att jag vill bli gravid så fort som möjligt sen ;)

• Labellas

Anonym(student): ja, det är jobbigt det där att man inte vet hur lång tid det kan ta. Men man ska nog inte oroa sig för det utan försöka att inte tänka på det helt enkelt :) skönt att det gick för er naturligt tillslut ändå och jag håller tummarna att det ska gå bra för er denna gången också :)

Klart fem år känns lite mycket när dom är små men mellan mig och mina systrar är det fem och sju år emellan och vi har jättebra kontakt ändå :) Så egentligen spelar det inte så stor roll :)

• Anonym (student)
    Labellas skrev 2013-10-29 21:39:59 följande:
    Anonym(student): ja, det är jobbigt det där att man inte vet hur lång tid det kan ta. Men man ska nog inte oroa sig för det utan försöka att inte tänka på det helt enkelt :) skönt att det gick för er naturligt tillslut ändå och jag håller tummarna att det ska gå bra för er denna gången också :)

Klart fem år känns lite mycket när dom är små men mellan mig och mina systrar är det fem och sju år emellan och vi har jättebra kontakt ändå :) Så egentligen spelar det inte så stor roll :)
    Ja, precis det är bäst att tänka positivt :)

Jo, det är 4 år mellan mig och min syster. Vi har ju lekt en del som små men mest så bråkade vi och jag tyckte att hon var jobbig (jag är äldst) men nu är vi bästa vänner :) Allra helst vill vi nog ha 2-3 år mellan, men sånt kan man ju inte alltid planera :) 
Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?