dagg03 skrev 2015-03-21 19:42:04 följande:
Om jag minns rätt så har jag läst sådant du skrivit i andra trådar och att din situation är väldigt lik min, med enda skillnaden att jag precis blivit färdig med min utbildning.
Hur tänker du kring jobb? Du skriver att ni ska sluta skydda er efter examen, gäller det oavsett om du har jobb? Jag och min sambo kom fram till att vi skulle börja försöka efter examen. Men jag fick lite "kalla fötter" då jag inte fått jobb ännu. Fick min examen nyss, så det är ju kanske inte så konstigt men ändå.
Jag tycker att det är svårt att bestämma sig. Vill ju såklart att omständigheterna ska vara bra när jag skaffar barn, men min utbildning gör tyvärr att det finns risk att jag kommer att "hanka" mig fram några år innan jag får ett "kvalificerat" jobb :( Så just nu lutar det faktiskt år att själv bestämma när jag vill ha barn (oavsett allt det andra). I framtiden kommer både jag och min sambo förmodligen ha det bra ställt, men kanske inte det kommande 2 åren. Känns rätt rörigt i huvudet just nu :P Men det är härligt att drömma och längta tillsammans med sin partner iaf!
Du gör helt rätt i att njuta av allting just nu, oerhört dumt att ägna alltför mycket tid och energi på att tänka och längta! Känner själv att barnlängtan tagit alldeles för mycket tid senaste åren. Men nu när det närmar sig så har det blivit en helt annan sak, det är mycket mer positivt nu! :) Gör allting du vill i sommar och njut av din tid! :)
Jag kommer att ha anställning redan innan examen som läget ser ut idag. Förskolorna slåss om oss nyexade förskollärare och jag kommer kunna välja och vraka bland jobben så jag har turligt nog inte det bekymret.
Jag förstår ditt dilemma och hoppas att ditt drömjobb dyker upp snart! Ibland så tror jag att man bara får kasta sig ut och köra på.. Sen löser sig nog det mesta ska du se. Men samtidigt förstår jag din oro och har själv ett stort behov av trygghet för att våga mig in i det här nya som graviditet och familjeliv faktiskt är. Jag menar det är läskigt och tufft utan en massa arbets- och ekonomibekymmer!
Mitt dilemma är nog snarare att det kanske vore mer "passande" om jag hade väntat några månader extra innan jag blev gravid. Du vet för att kunna visa framfötterna på jobbet, vara engagerad och duktig. Jag vet ju inte hur jag kommer att må i min graviditet men jag vet ju att många mår pyton de första månaderna. Jag vill ju inte heller att alla ska få reda på en eventuell graviditet med en gång och det kan vara svårt att dölja spyor osv. Som du ser så oroar jag mig över saker jag inte har en chans att styra över. Men alltid ska en hitta nåt att grubbla över. ;P
Hur länge kan du klara av att vänta med att starta bebisverkstaden om det inte dyker upp något jobb?