Anonym (88:an) skrev 2014-10-23 20:12:20 följande:
Hej alla!
Snart är det jul igen och jag får bara en större längtan än någonsin att bilda en egen familj.
Min familj och släkt bor långt ifrån oss och vi firar jul där vart annat år. I år är det min familjs tur. Men vad händer då.. inget är som det "ska" vara. Hela min släkt i princip har splittrats. Det finns inget som håller ihop den längre. :( Min gammelfarmor dog för två år sedan, efter det så började vi glida isär. "Alla" firar jul på olika håll i år.
På pappas sida så är både farmor och farfar döda och det innebär att inte heller där firas det med alla samlade utan det är bara en liten del som träffas.
Det låter gnälligt, jag vet det. Men jag är van vid att fira jul med min släkt. Alla är samlade, vi äter tillsammans och umgås. Vi träffades alla några få gånger om året. Nu blir det inte alls.
Det känns som att julen har förlorat sin själ (iaf för min del).
Nu längtar jag bara ännu mer efter små som kan ge julen tillbaka det den en gång var. Även om det blir på nytt sätt så vill jag ha tillbaka att man träffas och har mysigt tillsammans.
Vet inte hur jag ska förklara eller vad jag vill med det här inlägget eg. Men det är ganska skönt att bara få dela med sig av sina känslor.
Vad trist att det känns så inför julen, men försök att tänka positivt! Snart har du en egen liten familj och då kommer det nog att kännas helt annorlunda.
Jag har också firat med hela släkten förut och det har alltid varit full rulle. Men förra året firade jag bara med familjen. Det visade sig bli en jättemysig jul där jag fick tid att återhämta mig och mysa utan någon stress. För mig hjälpte det att bestämma mig för att det skulle bli en bra jul iaf!
Om ni ska börja försöka nästa år så kan du ju tänka på att det här förmodligen kommer att bli sista julen du känner så här. Nästa jul kanske du har ett litet barn eller är gravid! :)