Anonym (Längtan) skrev 2013-06-19 00:14:00 följande:
åhh jag känner igen mig i din historia, min mamma är biopolär. har tvångstankar och har väldigt mycket ångest/stress..! jag försöker dock säga till hjärnan att inte tänka så och jag jagskapar mitt liv så som jag vill ha det! mitt svar på din fråga är : ja! utan tvekan
Det är bra!
Det gör dig väldigt stark, jag vet att det inte är så lätt alla gånger! *kram*
Min mamma har inte någon så "tung" diagnos som bipolär, däremot återkommande depressioner som började så tidigt att hon fick börja gå på STARK medicin redan i lågstadiet. Mycket neurotisk personlighet och en del OCD-drag som dock blivit mycket bättre. Jag har själv också haft allt detta men lyckats "skaka av mig" det mesta som vuxen.
Har funderat lite på om jag verkligen borde bli mamma, tänk om jag förstör mitt barn på samma sätt? Men jag resonerar som så att jag REDAN SOM 24-ÅRING
1) blivit mycket bättre i mina egna symptom (fortfarande neurotisk men inget sjukligt),
2) genomskådat hur min mors mående och värderingar har förstört för mig,
3) förlåtit henne - därför att hon gjorde så gott hon kunde utefter sin svåra situation,
4) fattat ett medvetet val att inte fortsätta den onda spiralen och tänkt på hur detta ska gå till,
5) haft den stora turen att träffa en glad och positiv man/blivande pappa som hjälper till att balansera såväl genpool som uppfostran.
Jag brukar inte vara en sådan människa som skryter om att jag är så himla mogen. Är nog genomsnittlig för min ålder när det gäller det mesta. Men just detta ovan är jag riktigt stolt över, att jag kommit så långt med att förstå mig själv och därmed kunna ge vårt barn så bra bemötande som möjligt. Tycker mig märka att många som är dubbelt så gamla som jag "upptäcker" sådana här saker efter massor av terapi, när de tyvärr redan har sabbat för den familj de själva skapat.