• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • Redan47

Utrogest, progestoron bollarna, går att knapra eller ta vaginalt. Jag tar oralt och tar blodprov dag 13 oh 15 ruvardag m 5dg blactocyt, då vill Riga ha både hcg och progestoron värdet. Den remissen hjälper min vanliga Gyn till provtagning. Har mkt bra värden med 800mg intag oralt. Den vaginala går inte ut i centrala blodbanan. Lokal behandling, vilket fördel att ger färre biverkningar som tröttheten. Men Riga förespråkar att ta dem oralt, jag kan ta två av kvällsbollarna vaginalt för att dämpa biverk. Men jag gör det inte.

• Helisa

Jag har blivit uppmanad att ta Utrogest vaginalt. Går på gamla AVA Riga.

• kvickrot

Ja, nu har jag nog fått missfall igen. Fick en mindre blödning på måndag som stannade av när jag tog en extra dos utrogestan. På onsdag får jag en blödning med rött färsk blod som håller på ett par timmar och sen stannar av. Natten till torsdag börjar jag blöda igen ännu häftigare, men efter en dos utrogestan stannar den av.
    Jag känner mig inte längre gravid, brösten ömmar inte längre. På fredag hade jag redan innan blödningarna ett nytt ultraljud inbokat.
    Jag mejlade kliniken i måndags och skulle då gå upp till 4*2mg estrofem. (från 3*1mg) och öka på trombylen till 2 om dan. Jag har förmodligen immunitetsproblem (typ) men jag är fortfarande fundersam över medecinering av de andra medecinerna.
    Dessutom är jag trött på vaggisarna. Jag tycker att en hel del ramlar ut.

• Helisa

Kvickrot, det låter inte så muntert. Hoppas det blir bra i slutänden ändå, på nåt sätt! Massor av styrkekramar skickar jag dig!

• villsågärna38

Håller tummarna Kvickrot!! Många blöder ju mkt och är fort gravida. Hoppas innerligt att det är så för dig!! Kram

• ahm66

Usch då Kvickrot!!! När ska du på undersökning då? Det behöver ju inte vara missfall, du kan få väldigt stora kraftiga blödningar utan att det går illa för det. När det gäller Utrogest och utrogestan, så kan du ta dessa oralt istället. Jag blev yr i huvudet av mina, men tyckte också att de "ramlade" ut när jag tog de som vaggisar, så jag valde att svälja de istället. Hoppas det går bra med dig. Kram Ahm 66

• Juliette F
    ahm66 skrev 2014-01-26 12:14:58 följande:
    Usch då Kvickrot!!! När ska du på undersökning då? Det behöver ju inte vara missfall, du kan få väldigt stora kraftiga blödningar utan att det går illa för det. När det gäller Utrogest och utrogestan, så kan du ta dessa oralt istället. Jag blev yr i huvudet av mina, men tyckte också att de "ramlade" ut när jag tog de som vaggisar, så jag valde att svälja de istället. Hoppas det går bra med dig. Kram Ahm 66

Vill bara flika in en sak angående Utrogest: när jag tog dom så tyckte jag också de rann ut, fick gå med trosskydd jämt. Men kliniken sa att det bara är hjälpmedlen som åker ut, den aktiva substansen stannar kvar. Det går även bra att ta dom analt, då ramlar ingenting ut. Det gjorde faktiskt jag till slut! Funkade bra..
  • Helisa
    Hur tänker ni kring KUB, att göra eller inte göra? Och om svaret inte blir vad ni hoppats på, vad gör ni då?
  • Redan47

Helisa, kub kommer vi göra. Ja , beroende på vad statistiken visar, fattar vi beslut om fvp eller ej. Troligen inte, vill ha detta barn och vi har ek möjligheter att ge det stöd ett barn m funktionsstörning behöver. Jag har jobbat som Ass ocå. Det enda som kan bli klurigt då är vår ålder , blir barnet så gammalt att vi frånfäller, vem tar ansvaret då? I vårt fall kommer vi med min livserfarenhet att ordna de bitarna när vi är i livet, vilket vi även idag gjort- testamente osv. Risken är mindre med yngre ägg. Mannens soermier spelar roll, men de har ju ändå handplockat och sorterat ut både ägg o spermie och embryon. Skulle ett sk defekt klara sig igenom en graviditet efter den sorteringen Då är det väl kanske meningen!

• MrsCecilia

Vi gör också KUB, utan tvekan. Det var ju då förra gången de upptäckte att nåt var fel med Isak. Tänka att annars gå till typ v 19 och då får reda på att något är fel med bebisen. 

Det beror på vad som är fel, Isak skulle ju inte bli livsduglig (fick vi reda på 100 undersökningar senare) och då är beslutet inte ens svårt.

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD