• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • lelle75
    Krvik skrev 2013-11-07 14:38:54 följande:
    Lelle - Hur går det för dig?
    Jag får provsvar imorgon, det är väldigt nervöst. Har ingen aning just nu hur det kommer att gå.
  • lelle75
    ahm66 skrev 2013-11-07 15:09:58 följande:
    At progestron skulle ligga över 100 är absolut mycket högre än det jag fått information om tidigare.
    Min kropp slukade progestronet og jag låg över 1000 varje test, vilket gjorde att jag var konstant yr i huvudet när jag tagit Utrogesten. Men jag tog de oralt, för jag orkde inte allt kladd. 

Som tur är pr. i dag så kan man googla det mesta! Här är en amerikansk sida som heter, americanpregnancy.org och här står att 9-47 är nog i vecka 5.
    Men det står också att det är väldigt individuellt.

Hormones

Human chorionic gonadotropin (hCG) levels can have quite a bit of variance at this point. Anything from 18 – 7,340 mIU/ml is considered normal at 5 weeks. Once the levels have reached at least 2000, some type of development is expected to be seen in the uterus using high resolution vaginal ultrasound. If using a transabdominal ultrasound, some type of development should be seen when the hCG level has reached 3600 mIU/ml. Although development may be seen earlier, these levels provide a guide of when something is expected to be seen.

Progesterone levels also can have quite a variance at this stage of pregnancy. They can range from 9-47ng/ml in the first trimester, with an average of 12-20ng/ml in the first 5-6 weeks of pregnancy.

With both hCG levels and progesterone levels, it is not the single value that can predict a healthy pregnancy outcome. It is more important to evaluate two different values to see if the numbers are increasing. Levels of hCG should be increasing by at least 60 % every 2-3 days, but ideally doubling every 48-72 hours. Progesterone levels rise much differently than hCG levels, with an average of 1-3ng/ml every couple days until they reach their peak for that trimester. In situations when there is a concern of an ectopic pregnancy or miscarriage, hCG levels will often start out normal, but will not show a significant increase or will stop rising all together, and progesterone levels will be low from the beginning.

Lycka till.
    Ahm 66  

Tack snälla, har googlat som tusan och kom också på att det får bli på engelska till slut då man inte mäter detta i sverige. Hittade också dessa värden, mitt värde är mätt i nmol. Så det ligger precis i underkant men kanske inte så farligt.

Kanske är det östrogen som var alldeles för lågt hos mig men det hittar jag tyvärr ingen tabell för. Enligt min läkare skall man ligga på minst 3700 pmol och jag låg på ca 1800 pmol.

Är det ngn som har hört talas om dessa östrogenvärden, att det ska vara ngn fara om man ligger lågt, detta har jag inte lyckats hitta ngt om på amerikanska sidor?

Kan inte förstå att läkaren skrev precis så här, jag citerar. "It is very big risk of misscarriage"
    Det känns som om att borde ligga ngt i det, kan man verkligen skriva så som läkare annars?!
  • lelle75
    annaba skrev 2013-11-07 18:38:38 följande:
    Värt att veta om progesteron är också att proverna bara ger utslag om du tar det oralt eller via injektion. Alternativt att du har kroppsegen produktion från en naturlig graviditet.

Vagitorier ger enbart ett lokalt upptag i livmodern (där det behövs) och ger inga värden på blodprov.

Eftersom svensk sjukvård oftast skriver ut vagitorier så bedömer de oftast att blodprov för att kolla värdet inte är nödvändigt.
    Tack Annaba, jag läste också ngt om detta på en amerikansk sida, att det var svårare att mäta i blodet när det tas vaginalt. Jag förstår mig inte alls på min läkare, har de ingen koll överhuvudtaget..

Efter ngt låga värden har jag i varje fall börjat ta Progesteron MIC rektalt istället, kändes jobbigt från början att behöva göra det men det går faktiskt rätt så bra och dessutom rinner det inte ut på samma sätt. Ska bli spännande att se om blodproverna visar annorlunda imorgon. 
  • lelle75
    Caspianne skrev 2013-11-07 18:56:04 följande:

Jag har gjort totalt 6 st Äd, både i Sverige, Riga och Tjeckien och aldrig tagit dessa blodprover. Tycker annabas förklaring låter logisk? För Lutinusen tar du väl vaginalt?
    Det stämmer att jag tar Lutinus vaginalt, tar även östrogen vaginalt, kanske inte så konstigt om allt rinner ut.

Så efter mina låga värden ändradet jag lite på eget bevåg, tar jag två lutinus vaginalt, två östrogen vaginalt, en östrogen oralt och en progesteron MIC rektalt (i stjärten). Mycket att hålla reda på.. 

Ngn som vet om det kan vara farligt för fostret med så mycket hormoner?? 
  • ahm66

Jag googlade :  Normal estrogen level in pregnancy

Fikk: During the first trimester, the mean was 726 pg/ml with a range of 139 to 1,389. In the last trimester, levels ranged from 906 to 9,385 with a mean of 5,056 pg/ml.

• lelle75
    ahm66 skrev 2013-11-07 23:11:26 följande:
    Jag googlade :  Normal estrogen level in pregnancy

Fikk: During the first trimester, the mean was 726 pg/ml with a range of 139 to 1,389. In the last trimester, levels ranged from 906 to 9,385 with a mean of 5,056 pg/ml.

Stort tack!!!!! Jag som har googlat så länge men inte hittat ngt, är så enormt tacksam! 
    Tänk att man inte kan lita på läkaren, då ligger mina värden bra.

Mitt hcg hade ökat rejält idag och mitt progesteron låg på 86, det gjorde susen att det rekalt :)
    mitt östrogen ligger på 2200, inte bra enligt läkaren men enligt din fina lista så ligger jag bra.Glad
  • lelle75

Nu sa min läkare att man måste har högre värden efter IVF/ÄD än vid vanlig graviditet Gråter

• Jenkis
    lelle75 skrev 2013-11-08 20:23:56 följande:
    Nu sa min läkare att man måste har högre värden efter IVF/ÄD än vid vanlig graviditet Gråter
    Jösses! Det låter som att de skrämmer upp dig i onödan!

Det måste vara flera länder där man inte mäter ovanstående hormoner vid ÄD/IVF och resultatet är bra (folk får barn).

Visste inte att de kör med östrogen även vaginalt. Jag har bara fått tabletter.

Tycker synd om dig som inte vet varken ut eller in just nu...      
  • vivela

Lelle 75: Hur går det för dig? Har du fått göra något mer prov eller väntar du på UL?
    Själv går jag på kontroller varje vecka nu pga att jag har för mycket fostervatten. Varje gång jag kommer till barnmorskan eller läkaren så ler de lite och säger: "Ja, vi vill ju att bebisen ska stanna kvar där inne ett par veckor till... men vi får väl se hur det blir med den saken"

Så nu har jag och sambon panikhandlat det där sakerna som känns som att man måste ha, typ babyskydd, första ombytet kläder, blöjor, skötbord och nest... Vi har ju inte tidigare velat ta tag i handlingen (och vill väl egentligen inte nu heller) eftersom vi fortfarande har svårt att ta in att vi faktiskt är på väg att bli föräldrar efter 8 års kamp. (Bara att skriva det gör att jag får rysningar och känner att jag kallar på alla olyckor och hemskheter som kan hända de här sista veckorna och under förlossningen...

• lelle75
    vivela skrev 2013-11-12 11:55:42 följande:
    Lelle 75: Hur går det för dig? Har du fått göra något mer prov eller väntar du på UL?
    Själv går jag på kontroller varje vecka nu pga att jag har för mycket fostervatten. Varje gång jag kommer till barnmorskan eller läkaren så ler de lite och säger: "Ja, vi vill ju att bebisen ska stanna kvar där inne ett par veckor till... men vi får väl se hur det blir med den saken"

Så nu har jag och sambon panikhandlat det där sakerna som känns som att man måste ha, typ babyskydd, första ombytet kläder, blöjor, skötbord och nest... Vi har ju inte tidigare velat ta tag i handlingen (och vill väl egentligen inte nu heller) eftersom vi fortfarande har svårt att ta in att vi faktiskt är på väg att bli föräldrar efter 8 års kamp. (Bara att skriva det gör att jag får rysningar och känner att jag kallar på alla olyckor och hemskheter som kan hända de här sista veckorna och under förlossningen...
    Jag ryser också när jag läser att ni är gravida efter 8 års kamp! Vi har "bara" hållit på i 3 år och det känns som en evighet. Hoppas att det håller i sig hela vägen och allt verkligen går bra.
    Tycker att det är så sjukt att hur långt man en kommer stöter man på problem på vägen, snacka om att leva mellan hopp och förtvivlan. 
    Just nu lever jag på hoppet, är fortfarande gravid och kommer att göra ultraljud nästa vecka för att se om det finns ngn hjärtaktivitet, inga fler blodprover. Har haft gravsymptom i ett par veckor nu men idag blev de väldigt starka, höll på att kräkas på jobbet vilket konstigt nog gör mig väldigt glad, jag skulle bli väldigt förvånad om jag inte vore gravid.
    Min hormonvärden är bra om jag hade haft en normal graviditet och varför man ska ha högre värden när man har gjort äggdonation har jag inte fått ngn förklaring på. Dessutom så sägs det ju att det inte går att mäta i blodet när man tar det vaginalt
    Stort lycka till Vivela!!! 
Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD