• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • Rasmus1974

Hej Är kliniken i Riga bra pålitlig för ÄD? Jag har gjort 6 IVF egna ägg men nu börjar jag tvivla Och kassan ta slut. Får man alla äggen från en donator så man kan frysa ner om 1 försöket misslyckas? Vet någon hur det fungerar och chanserna att bli gravid. Jessica

• MrsCecilia

Rasmus1974, man kan aldrig få garantier. Jag är nu i vecka 21 efter 8 ÄD försök men måste avbryta graviditeten pga att vår son har hjärnskador. 

Så garantier att plussa eller att allt ska gå väl finns inte. Allt är individuellt.

Man fryser ner resterande ägg man inte behöver.  

• lelle75
    MrsCecilia skrev 2013-09-07 16:16:51 följande:
    Rasmus1974, man kan aldrig få garantier. Jag är nu i vecka 21 efter 8 ÄD försök men måste avbryta graviditeten pga att vår son har hjärnskador. 

Så garantier att plussa eller att allt ska gå väl finns inte. Allt är individuellt.

Man fryser ner resterande ägg man inte behöver.  
    Cecilia, har inte varit inne här på länge men läste nu ditt fruktansvärda inlägg och ville bara beklaga sorgen. Så fruktansvärt sorgligt att det inte gick vägen. Har du fått ngn förklaring på varför det gick som det gick eller går det inte att svara på kanske..

Stor kram om dig! 
  • MrsCecilia

Tack Lelle75. Det har varit det värsta jag någonsin varit med om. Orkar du läsa min berättelse så finns den på min blogg.

Man vet inte varför vår lille Isak fick hjärnskador, förmidligen en slump att nåt gick fel när hans gärna bildades..

Kram 

• Caspianne

Mrs Cecilia, har läst och kommenterat på din blogg, det är så oerhört tragiskt och orättvist det ni fått vara med om! Har läst lite i änglatråden också, men orkade inte läsa klart, det tar fram så många minnen.... Vet inte om jag ska uppdatera denna tråd, men kanske det inger lite hopp? Vår son föddes för drygt en vecka sedan. Efter alla års kamp mot barnlöshet har vi blivit föräldrar. Obeskrivligt!

• lelle75

Hej, finns det ngn kvar i denna tråden? Har plussat nyligen på mitt andra ÄD försök.
    Mitt HCG i måndags var 7 och i torsdags 87, verkar som att det har ökat lite för mycket. Är det ngn som vet om det kan betyda ngt negativt? 

• vivela

Grattis Lelle75!
    Spontant så tror jag inte att det är negativt. Satte du in flera embryos. Kan ju tyda på flerbörd om HCG ökar fort :)

• lelle75

Tack så mycket!  :) Ja, jag satte in två embryos, menar du tvillingar? Har letat efter en HCG tabell för tvillingar men jag hittade ingen. Jag läste ngt om druvbörd och blev lite orolig för det.

Vi får hoppas att det håller i sig.. förra gången sjönk mitt progesteronvärde ordentligt och jag fick missfall men man vet inte om det har ett samband. Nu har mitt prog,värde sjunkit igen och jag är lite orolig. Ska ta 18 Lutinus om dagen, 6 x 3, hiskliga mängder..

Ngn som vet hur man kan göra för att öka på progesterondosen (förutom att ta mer mer progesteron)? 

• Jenkis
    lelle75 skrev 2013-11-02 10:50:33 följande:
    Tack så mycket!  :) Ja, jag satte in två embryos, menar du tvillingar? Har letat efter en HCG tabell för tvillingar men jag hittade ingen. Jag läste ngt om druvbörd och blev lite orolig för det.

Vi får hoppas att det håller i sig.. förra gången sjönk mitt progesteronvärde ordentligt och jag fick missfall men man vet inte om det har ett samband. Nu har mitt prog,värde sjunkit igen och jag är lite orolig. Ska ta 18 Lutinus om dagen, 6 x 3, hiskliga mängder..

Ngn som vet hur man kan göra för att öka på progesterondosen (förutom att ta mer mer progesteron)? 
    Grattis igen!

Öka progesteron själv med t.ex. kosten är nog svårt. Alltså lite grann går säkert, men det kommer inte vara tillräckligt i så fall, så du får nog pina i dig dina Lutinus...

Vad bra att de följer upp progesteronvärdet med blodprover. Det verkar inte vara standard i Sverige, men du hade väl varit utomlands? Jag försökte få till HCG-prover då jag blödde hela tiden, men fick nobben. "Är det ett missfall så är det. Det är bara att vänta". Jättekul att höra när man är gravid för första gången på tio år och gjort äggdonation. Inte så lätt att "bara försöka igen". Trots att jag blödde länge och stundtals mycket fick jag inte missfall. Men det var inte kul just då...  
Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD