• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • myran6801

Lie71, tusen tusen tack för alla tips!!! Det är sååå mkt värt för det är en helt ny värld att utforska!!!! Kram

• TyckOmMig

Fröken Bus-jag väntar ju oxså tvillingar och är i v 23 nu.
    Det skiljer sig lite har jag noterat från landsting till landsting hur/när man går hos SPECMVC.
    Jag har varit på ett läkarbesök redan på SPEC MVC och var då i v 14 först.Bara samtal den gången.Sen nu ska jag på NOTCH UL TUL i v 25 nästa fredag.Här i mitt landsting har man ett speciellt pm att följa eftersom vi gjort ÄD.Jag fick även lyssna på hjärtljuden på MVC i v 15 vilket numera är bortplockat och extra blodtryckskontroller lägger man in-jag var i v 20 på MVC för detta.
    Allt ok än så länge hoppas det förblir så.

Härligt att läsa att så många lyckats sista tiden.Försök njut det gör jag!Trots att det börjar bli lite tyngre redan!

• Fröken Bus

Tack för svar! Ja visst är man orolig, men samtidigt börjar jag våga tänka/ fantisera lite framåt. Inte då långt som till barnvagn och amningskudde men till att få berätta för vänner och på jobbet. Har fått nedtrappningsplan idag, men har inte nog med uterogest. Jag har Crinone, hoppas att det funkar att använda det. Ska maila nu. Har inskrivning 9 sept, men min man jobbar på annan ort och får nog svårt att följa med. Ni som varit på inskrivning, är det viktigt att partnern är med? Ha en bra kväll, fröken Bus

• Caspianne

Inskrivningen på mvc var inte så där äldigt matnyttig tyckte jag (men en milstolpe givetvis).
    Mest broschyrer och personuppgifter samt lite pekpinnar om att man inte ska röka och dricka under graviditeten Flört 
    Kändes lite som att den var mer anpassad för en gravid 20-åring snarare än en gravid 40-åring Glad

Vi berättade runt KUB (dvs ~runt v.20), då var det säkert många som redan misstänkte vad som var på gång eftersom magen växt. Se köpte vi inga grejer förrän runt v.25-26. 

• TyckOmMig

Varit på NOTCH UL/TUL igår och allting såg väldigt bra ut tom tvillingflickorna var exakt lika stora hela 644 gr i v 23+3!
    Fortsatt trevlig helg på er!

• vivela

TyckOmMig: Härligt att allt ser bra ut! Blir lite nyfiken. Vad skiljer den undersökning du gjorde från en "vanlig" RUL? Har aldrig hört talas om NOTCH UL/TUL. Hur kan de mäta vikten på de små liven? De ligger ju därinne Drömmer

• TyckOmMig

vivela-NOTCH UL gör man då man gjort ÄD enligt vårt landstings pm de går efter.Man kollar flödet mellan mig och barnet/barnen sen TUL gör man alltid då man väntar två med regelbundna intervallet beroende på hur det ser ut varje gång!

• vivela

Tack för svaret. Tänk att man lär sig hela tiden Glad
     Lycka till med din fortsatta graviditet. 

• lisa första försöket

Grattis till er alla som lyckats! Ska till AVA kliniken i Riga i mitten på oktober för insättning, hur förberedde ni er inför ED? Mat? Vitaminer?

• Caspianne

Ang TUL o vikt: Bm mäter bl.a huvudets omfång och nackspalt vid UL och utifrån det uppskattas en vikt, det är inget exakt mått utan kan skilja lite från verkligheten.

lisa: lycka till! Förbered dig med vila, tänk positiva tankar. Har gjort flera ÄD-försök med och utan vitamin-'boost'
    (omega-3 och d-vitamin bl.a) och i mitt fall gjorde det ingen större skillnad på resultatet.
    Kvaliten på embryona har varit avgörande, men såklart är det bra att äta sunt/nyttigt.

Är annars i v.33+6 och ligger på gränsen för högt blodtryck och har även lite äggvita i urinen och är därför sjukskriven på heltid sen en dryg vecka. Bebis mår dock bra, men får gå på täta kontroller. 

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD