• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • lisa första försöket

Grattis Caspianne, skönt att bebis mår bra, barnmorskerna har kontroll på både dig och bebis. Åker förbi apoteket och köper d-vitamin. Hur många ED har du gjort? skrev i en annan tråd här på FL att min känsla är att många gör flera försök innan de lyckas. Kanske bara min känsla, AVA kliniken säger att man har 60% chans att lyckas...

• Caspianne

Jag har hängt i ÄD-trådarna sedan 2010 då vi gjorde vår första ÄD och det finns alla varianter: de som plussar direkt och de som får göra många försök.

Jag har själv gjort 5 st färska ÄD( med 5 st olika donatorer och på 3 olika kliniker ) innan jag blev gravid.

Siffran 60% låter väldigt hög, olika kliniker säger lite olika, men runt 30-35% /försök är det jag hört/sett.

• lisa första försöket

Tack för snabbt svar, procent siffran kanske skiljer sig åt vid varje enskild kvinna beroende bakomliggande orsak till varför man gör ED. Vilken resa du har gjort, än en gång grattis.

• annaba

Lite slarvigt brukar man säga att 90% har blivit gravida och fött ett levande barn inom 3-4 försök. Sen finns det naturligtvis variationer åt båda håll - de som lyckas direkt, och de som behöver 5-6-7 försök innan det tar sig.

• chikita124

Kan säga att % kan man inte riktigt tro på..jag fick ju Plus o då räknar
    de ju min som lyckad ..men min bebis dog ju i vecka 7 så levande statistik
    o plus statistik skiljer sig mycket åt....
    vi går på nya ava riga de enda jag tycker är tråkigt är att man inte längre är lika viktig för
    om..de tar låååång tid innan svar på mail kommer... 

• Liv2014

Hej tänkte om jag får hoppa in här å ställa två frågor. Jag är inte på gång med ÄD men har fått konstaterat lågt amh o dålig resultat vid ivf. Men vill ännu fortsätta lite till med egna försök. Dock undrar jag om jag ändå behöver ha lite bråttom om jag vill kunna göra ÄD? Alltså är det kört om man redan kommit in i klimakteriet eller kan man ändå göra ÄD, dvs får man medicin som bygger slemhinna osv. Sedan har jag en syster som är 38 som gärna donerar till mig men har förstått att det är kört även utomlands då hon anses vara för gammal, eller är det någon som vet vart man kan vända sig? Tack på förhand!

• lisa första försöket

Har inte kommit in i klimakteriet men är för gammal har lågt AMH, jag får exakt samma mediciner som alla andra inga problem med ålder ,livmodern åldras inte, kontakta någon klinik utomlands de ger dig svar RIGA AVA kliniken har inga donator som är äldre än 34 år.

• chikita124

Liv2014 jag har varit i klimakteriet sedan jag var 16år nu är jag 35år och vi 
    har nyss gjort äd tyvärr vart de MA...du behöver inte ha bråttom de bygger upp
    dig med hormner och dyligt... gör de du skall äd finns alltid kvar...

• Liv2014

Tack för svar :) Känns fint att veta att ÄD finns som ett alternativ om vi inte lyckas med mina ägg!

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD