• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • Caspianne

Jag mår bara bra! Sitter här med vår 8v lilla pojk och myser. Tjatar om fet, men det är verkligen osant att han tillslut är hör! Eller som sambon säger 'det var lång leveranstid på honom'

• villsågärna38

Oh va härligt Caspianne!!! Underbart!!! Den första tiden är verkligen magisk!! Kan inte fatta att min tös är 1,5 år redan. Tiden går fort när man har roligt! Gick förlossningen bra? Kram

• isisisis

Lelle75.Tag mer progesteron bara.Det säkrar graviditeten.Du kan inte överdosera progesteronet heller.

På Invicta är de väldigt noga med att nivåerna på allt ligger rätt med varandra.

Där får man ta blodprov var 3 :e dag för att kontrollera.Finns även progesteron i glasampuller att ta muskulärt om man skulle börja blöda.

• lelle75
    isisisis skrev 2013-12-07 19:06:07 följande:
    Lelle75.Tag mer progesteron bara.Det säkrar graviditeten.Du kan inte överdosera progesteronet heller.

På Invicta är de väldigt noga med att nivåerna på allt ligger rätt med varandra.

Där får man ta blodprov var 3 :e dag för att kontrollera.Finns även progesteron i glasampuller att ta muskulärt om man skulle börja blöda.
    Tackar! Vad är glasampuller att ta muskulärt, det var inget min läkare kände till i Sverige. Fick du det på din klinik? Hur tar man dessa och minns du vad märket heter så att jag kan googla?

Kan man överdosera progesteronet?
  • isisisis

Hej,nej man kan aldrig överdosera progesteronet!Om du är orolig så ta extra!
    Jag vet inte vad märket heter,jag fick 3 ampuller med mig hem för jag tjatade till mig dem.
    Från Invicta.Fick också Medrol (ett starkare kortison)till ETför jag bad om det.
    Det var tur jag fick dem för jag blödde flera gånger i graviditeten i början,så det kändes tryggt.
    Det var en tvillinggraviditet och jag hade haft 5 mf innan så det var oroligt.
    Jag fick hjälp på lasarettet att sätta dem i skinkan(om än lite motvilligt),men jag sa att min klinik ville jag skulle ta dem,så de ställde upp

• isisisis

Man bryter sönder ampullen och injicerar vätskan muskulärt(inte i en ven) i tex skinkan.

• vivela

Hej alla

Blev lite "hastigt och lustigt" inlagd i onsdags förra veckan för att man befarade en kommande havandeskapsförgiftning... Falsk alarm dock och nu är jag hemma igen (fast beordrar stillhet och ro).
    Går på kontroller ett par ggr/vecka nu men alla värden ser ok ut. De stiger inte längre i alla fall :)

Lycka till alla

• Cice
    Hej  ,
    Jag  hoppas få hoppa in här. Jag har följt denna tråden ganska länge.

Jag har  en fråga till er som har gjort stimulerad FET el vanlig FET ;

Hur mycket estrofem / cycklacur har ni har tagit och hur länge  ?

Läkare har rekommenderat mig att använda  " duphaston ( dydrogesteron ) " i tablett form. Fråga är hur man  ska  kunna kombinera den med litunus ( vaginal), hur mkt av dem ska man använda ?

Hur ser eran behandlingsplan ut efter FET?

Jag vill gratulera alla som har lyckats att bli gravida och skicka en styrkkram till alla  medkämpare.

Stort tack för svar!

Cice
  • villsågärna38

Jag gör just nu och har gjort flera FET som varit stimulerade. Har fått tre plåster Estradot som jag bytt varje dag. Sen lutnings tre ggr per dag som man börjar med två dagar innan FET. Fortsätter sedan med detta till TD. Duphaston vet jag inte vad det är... Jag tar även cortison/prednisolon och fragminsprutor för att öka chanserna och minska missfallsrisken! Lycka till!!! Kram

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD