• Redan47

Vi som nyss plussat med ÄD

Cice, gör Du en egen behandlingsplan? Tänk oå att vi har olika medicinska bakgrunder, det är inte ok att jämföra med tex mig. Du har tex ingen aning om mina ursprungsprovsvar eller tidigare erfarenheter....

Vid ÄD 1, start nedregl zoladex. Därefter 6mg estradiol oralt / (dag fram till .... Ja tills utsättning vid stabil graviditet.) 4 dgr före transfer 400mg progestoron oralt . Efter ET 800mg. Samma dos ÄD 2 fet. Men nu har jag problem m koagulering så utredning pågår , sprutar blodförtunnande.

• Redan47

Mina orala utrogest OBS! Bioidentiska, verkar ta alldeles utmärkt, mina värden var super bra! Jag kan ta de vaginalt 2 av dem på kvällen enl dr för att minska tröttheten. Nu är jSg inte lika trött så fortsätter ta dem oralt.

Cice jSg fick prednisolon 5 dgr efter transfer första gången. Nu käkar jag det både före o efter hade sådan klåda och mår mycket bättre / om det tagit sig testar ev imorgon.,,,

• Redan47

Ang trådens tema, jag har inte nyss plussat... I nov , men sen slutade det utvecklas. Nu ruvar jag igen... Just nu stressad över blod status och vet inte om jag vågar prova testa imorgon eller vänta om jag nu är låg hormonare... Var inga höga värden förra ggn. Har kanon huvudvärk ikväll vet varken ut eller in är jag nervös, stressad, propp, hormon psykbryt... Känner någon igen?

• Redan47

Cice, helt normalt, det kan del bero på att livmodern stretchar ut sig pga hormon tillskottet vi sätter till för tt förbereda sig för graviditet och eller en ev befruktning påverkar status! ;))

• Redan47

Utrogest, progestoron bollarna, går att knapra eller ta vaginalt. Jag tar oralt och tar blodprov dag 13 oh 15 ruvardag m 5dg blactocyt, då vill Riga ha både hcg och progestoron värdet. Den remissen hjälper min vanliga Gyn till provtagning. Har mkt bra värden med 800mg intag oralt. Den vaginala går inte ut i centrala blodbanan. Lokal behandling, vilket fördel att ger färre biverkningar som tröttheten. Men Riga förespråkar att ta dem oralt, jag kan ta två av kvällsbollarna vaginalt för att dämpa biverk. Men jag gör det inte.

• Redan47

Helisa, kub kommer vi göra. Ja , beroende på vad statistiken visar, fattar vi beslut om fvp eller ej. Troligen inte, vill ha detta barn och vi har ek möjligheter att ge det stöd ett barn m funktionsstörning behöver. Jag har jobbat som Ass ocå. Det enda som kan bli klurigt då är vår ålder , blir barnet så gammalt att vi frånfäller, vem tar ansvaret då? I vårt fall kommer vi med min livserfarenhet att ordna de bitarna när vi är i livet, vilket vi även idag gjort- testamente osv. Risken är mindre med yngre ägg. Mannens soermier spelar roll, men de har ju ändå handplockat och sorterat ut både ägg o spermie och embryon. Skulle ett sk defekt klara sig igenom en graviditet efter den sorteringen Då är det väl kanske meningen!

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD