• Juliette F

Vi som nyss plussat med ÄD

annaba skrev 2013-07-13 18:07:58 följande:
    Så var dagens VUL avklarat med lite blandad kompott på resultatet. Bara ett embryo som syntes på UL - vilket jag ju redan hade misstänkt själv med den lilla blödning jag hade tidigare att det kunde ha varit det andra embryot som släppte och försvann ut..

På den positiva fronten så är det helt tydligt ett embryo, i livmodern, med hinnsäck och gulsäck. Finns inte heller tillstymmelse till blödning vare sig på ultraljudet eller från livmoderhalsen, rent och fint överallt.

Embryot är dock mindre än förväntat med tanke på befruktningsdatum och insättning - uppskattat till 6+4 baserat på storleken idag, d v s ungefär en vecka kortare gånget än vad vi trott. Det finns ju dock en viss felmarginal med ultraljudet vilket läkaren noga påpekade - upp till fem dagar fel, alldeles särskilt på så tidiga ultraljud där ju varje millimeter är rätt stor skillnad för hur långt gången du bedöms vara. Lite mer oroande är kanske att han inte kunde upptäcka någon hjärtaktivitet, men med en uppskattad graviditetslängd på 6+4 är det dock i gränslandet för där det inte är helt säkert att man ser det.

Sammantaget tyckte han inte att det fanns någon större anledning att vara väldigt orolig ännu, jag har inte ont och inga tecken på blödningar, speciellt inte eftersom min hCG utveckling var lite långsam i början vilket kan tyda på att embryot fäste och började utvecklas något senare än normalt. Nytt ultraljud någon gång i mitten av nästa vecka för att se hur det hela ser ut då - hoppas på att pyret växer till sig och att vi då får se ett hjärta som börjat slå.
    Håller tummarna för att allt går bra annaba! {#emotions_dlg.flower}Gravid
  • Juliette F
    ahm66 skrev 2014-01-26 12:14:58 följande:
    Usch då Kvickrot!!! När ska du på undersökning då? Det behöver ju inte vara missfall, du kan få väldigt stora kraftiga blödningar utan att det går illa för det. När det gäller Utrogest och utrogestan, så kan du ta dessa oralt istället. Jag blev yr i huvudet av mina, men tyckte också att de "ramlade" ut när jag tog de som vaggisar, så jag valde att svälja de istället. Hoppas det går bra med dig. Kram Ahm 66

Vill bara flika in en sak angående Utrogest: när jag tog dom så tyckte jag också de rann ut, fick gå med trosskydd jämt. Men kliniken sa att det bara är hjälpmedlen som åker ut, den aktiva substansen stannar kvar. Det går även bra att ta dom analt, då ramlar ingenting ut. Det gjorde faktiskt jag till slut! Funkade bra..
Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD