• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • TyckOmMig

Ser att ni pratar om doser av östrogen och progesteron nu har jag förvisso fasat ut mina men nyligen och jag har tagit 8mg progynon och 1200mg progesteron  nästan ända sedan start progynonet ökades med 2mg då jag fick två mindre blödningar tidigt men progesteronet har jag tagit 1200mg fördelat på 3 vaggisar hela tiden fram till utfasningen.
    Är i v 14 med tvillingar.

• TyckOmMig

lelle75-du undrade över hur jag kommit i kontakt med SPEC MVC- genom mitt MVC då jag fött tvillingar tidigare och har struma till följd av att min kropp inte gillade de höga östrogendoserna inför ÄD jag har väldigt högt i mig själv så med facit i hand hade jag behövt ett mer individuellt medicinschema något att lära för läkarna att kolla upp innan nu körs allt i ett och samma koncept jag vågade inte säga emot då men skulle jag göra om resan igen hade jag velat se en annan medicinering för min del.

• 42an

Hej, Vill börja med att gratulera er alla till era +! Underbart att läsa om era pickande hjärtan!

Vi ska snart köra igång med ÄD i Tjeckien. Dock blev allt bestämt i sista sekunden och det är tveksamt om mina Divina-tabletter (estradiol 2mg) hinner hit i tid. Undrar om det är ngn av er som har kvar 4-5 stycken som ni kan avvara? Jättetacksam om ni inboxar mig isf. Hoppas att jag också hamnar hos er i denna tråden så småningom.
    Lycka till alla!

• lelle75
    TyckOmMig skrev 2013-06-22 22:11:45 följande:
    Ser att ni pratar om doser av östrogen och progesteron nu har jag förvisso fasat ut mina men nyligen och jag har tagit 8mg progynon och 1200mg progesteron  nästan ända sedan start progynonet ökades med 2mg då jag fick två mindre blödningar tidigt men progesteronet har jag tagit 1200mg fördelat på 3 vaggisar hela tiden fram till utfasningen.
    Är i v 14 med tvillingar.
    Tack snälla för svar, så skönt att höra att du också har tagit en hög dos. Grejen är den att en tablett progesteron är 100 mg, vilket innebär 12 om dagen och det lät ju så mycket. Kan tänka mig att de satte in maxdosen på mig. Har de tagit blodtester på dig för att se hur dina hormomvärden ligger ngn gång eller gjordes det aldrig? 

Är det ngn här som tagit östrogen vaginalt (trots att det är tabletter som man ska ta oralt)? 
  • lelle75

Haft jätteont i magen hela natten och nu kom en liten blödning. Vet ju att ni andra har haft blödningar men har ni haft det i samband med jätteont i magen?

Vad ska jag göra nu? Min klinik har lämnat mig i sticket och jag vet inte vart jag ska vända mig. Hoppas att ngn av er kan hjälpa mig på ngt sätt.

• annaba

Om du har skärande, huggande smärtor eller ordentliga kramper (så att du känner ihållande sammandragningar och inte bara lite stick och drag) alternativt om du börjar blöda mer tycker jag du ska åka in akut för att få det kollat. Vila och försök ta det lugnt tills vidare.

Vet att vissa fått ordinerat C-vitamin och magnesium vid blödningar, tror MrsCecilia är en av dem. Har dock ingen koll på hur mycket och skulle avråda från att experimentera själv utan att veta ungefärlig dos

Håller tummarna att det bara är ytliga blodkärl i slidan/livmodertappen som bråkar med dig. Vävnaderna blir irriterade och blöder lättare av medicinerna vi tar.

• Jenkis
    Pia700 skrev 2013-06-22 16:56:15 följande:
    Hej! Glömde presentera mig tidigare när jag kastade in min fråga. Har gjort min första äd i Helsingfors. Satte in 2 st toppkvalitet 5-dagars blastocyster. Har tyvärr fått kraftiga smärtor o blödningar så jag tror det är kört. Är 30 mil hemifrån o fick åka in på akuten i Mora. Syntes två graviditeter på vul men för tidigt att se hjärtan. Blödningarna kan vara missfall sa doktorn. Ser att några av er får mycket högre doser progesteron. Jag tar bara 300 mg. Kanske något att fundera över om det inte går bra den här gången?

Tänk på att Progesteron VAGINALTABLETTER 300 mg per dag motsvarar 1200 mg progesteron VAGITORIER! De har olika upptag i kroppen.
  • Pia700

Jenkis:Tack för svaret.

Jag blev inte långvarig här. Missfall bekräftades idag. Hcg sjunkit från 36000 till 7000. Vill försöka igen men det känns hopplöst. Hade alla förutsättningar o det funkar ändå inte.

• Pia700

Lelle75 kan du åka till en akutmottagni g o kolla så allt är ok? Jag gjorde det o fick väldigt fin hjälp.

• annaba

Beklagar Pia. Visst hade ni fler embryon nedfrysta? Låt kropp och själ läka och komma tillbaka till normalläge igen och ta en funderare på om ni vill försöka igen.

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD