• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • lelle75

Tack till er som sa till mig att åka in till gynakuten, det var ingen i väntrummet så det tog inte sådan lång tid, Myran smart tänkt av dig :) Har dock inte fått ngt besked ännu om jag fortfarande är gravid eller inte.

Gynekologen sa att jag är i v. 4 (men hon lät inte helt säker) och att det är för tidigt att se nått på ultraljud, hon såg inget alls, hon sa dock att hon inte tyckte att det såg ut som ett missfall.

Om jag förstod det hela rätt så trodde jag att jag var i v 5. Finns det ngn vänlig själ som kan räkna åt mig? Äggplock gjordes den 3 juni. Om jag är i v. 5 borde man ha kunnat se ngt då i sådana fall på ultraljudet, ngn som vet?

Blodprov HCG fick jag be om själv att ta... ska ta ett till på tisdag och först då vet man hur det har gått. Snälla håll tummarna för mig! 

• MrsCecilia

Lelle75. Det är ju väldigt vanligt att man blöder vid äd. Tänk att jag blöder varje dag klar rött blod (ibland brunt) i ganska stora mängder och har ont i magen hela tiden. Tar både magnesium och c-vits,in. Det funkar inte alls. Men trots det så finns det än så länge ett knytte. Jag använde en jättebra sida som jag absolut inte kommer ihåg länken på nu. Men jag ska spana så du får veta exakt vilken vecka du är i ;) Kramar!

• myran6801

Lelle75, bra att du åkte in till gynakuten! Vet av egen erfarenhet att de inte är särskilt insatta i ivf och ÄD. Jag tycker också att du borde vara i vecka 5. Men det är väldigt tidigt att se ngt. När jag gjorde vul i V6 sa läkaren att det endast var möjligt att se hinnsäck inget hjärta. Bra att du tog hcg prov för det visar ju om det är ngn graviditet och så kan du följa stegringen. Håller tummarna för dig!

• vivela

Lelle75: Du räknar ägguttagsdagen + 2 veckor bakåt i tiden för att veta vilken gravidvecka du är i. Om jag räknar på ägguttag den 3/6 så borde det bli 4+5 (4 gångna veckor + 5 dagar = gravidvecka 5). 
    Håller tummarna för dig.

Pia700: Usch så tråkigt. Styrkekram och hoppas att ni orkar komma tillbaka..  

• lelle75

Jag är så glad över att jag har hittat denna tråden, om inte så hade jag slutat att mina hormoner och trott att det var kört. Hade ingen som helst aning om det var så vanligt med blödningar vid ÄD. Trots att jag har läst hela tråden och insett att nästan alla ni har haft blödningar, så var det mina stora skräck och få det själv,. Det har ju alltid tidigare förknippats med mens och missfall. Jag hade ju också rejält ont i magen imorse som strålade ner i benen.

Tack snälla för att ni hjälper mig att räkna :)

Cecilia om du hittar länken så skicka gärna, min sambo vill gärna se ett bevis på vilken vecka jag är i, ha ha han tror att jag är v 3, han tycker att det är fusk att jag är i v 5, ha ha så kul. Som sagt, vi är båda lite nollställda :) 

• annaba

Lelle75 du är 4+6, d v s vecka 5 och går in i vecka 6 imorgon som är 5+0. Vi ligger nämligen helt lika. Vår ÄP och befruktning var också 3/6. Hade ET med 3-dagars embryon 6/6.

Det är för tidigt att se något på VUL precis som för mig när jag var inne igår. Nu till veckan kan man sannolikt se hinnsäck, mot sluter av veckan kanske tickande hjärta. Säkrare att se hjärtat dock om vi låter det gå en eller två veckor till.

Hittade också en länk som jag inte kan lägga till från telefonen. Men som i princip sa att vid HCG 1000-1500 bör man se hinnsäck. Vid HCG över 5000 bör man se en fungerande graviditet när man tittar med UL. Om man vid de värdena inte hittar något med UL kan det tyda på att något inte är som det ska.

• pili

Lelle75: håller tummarna stenhårt för dig. Mycket bra att läkaren inte tyckte det såg ut som ett missfall. De gånger jag haft missfall har min gynekolog kunnat se att något är på tok. Nu när jag störtblödde senast så såg allt ändå bra ut. Osäker på vad det är dom ser. Bra att du fick ta hcg. Då kommer du få klart besked inom några dagar. Styrkekramar till dig och din sambo

• lelle75

Tack snälla till er som har räknat åt mig.

Annaba, vad kul att vi ligger exakt lika (om jag nu ligger kvar vill säga) Fick tyvärr inte dagens HCG så vet inte vad det låg på. Spännande med den där HCG-tabellen, skicka gärna den vid tillfälle. Jag hade ju HCG 359 i onsdags, så borde kanske ligga på över 1000 nu då. 

Tack snälla Cecilia för länken, den säger just att jag är i v 5. (4 plus 6) 

Pill, gynekologen förklarade ngt om att blödningen hade kommit av ett missfall så brukar man se strimmor/floder som var blodet, som hon sa, på ultraljudet, men hon sa just att hon inte såg ngt sådant.

Har haft ett extremt starkt luktsinne men känner att det har försvunnit idag :( inget bra tecken. Nå ja, nu får jag snällt avvakta tills på tisdag när läkaren ringer och berättar.

Stort tack för allt stöd under denna horribla dag och för all nyttig info som jag har fått från er! 

kramar till er alla! 

• vivela

lelle75: Håller alla tummar jag ar för er. Mitt luktsinne ar också kommit och gått. Vissa dagar har grav.symptomen varit fler och mer än andra. Förmodligen bara att hålla i och hoppas Glad Det tog min sambo några veckor att inse att man räknar graviditeten 2 veckor längre "än vad den är". Han tyckte också att det var "fusk" så sin sambo är inte ensam Flört

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD