• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • annaba

Jaha - då har jakten på någon som kan ta nästa blodprov påbörjats. MVC har ingen möjlighet eftersom jag inte är inskriven där. De hänvisar vidare till gyn-mottagningen på DS, lämnat telefonnummer och väntar på att de ska ringa upp. Väntar också på att gyn hos Mama Mia ska kontakta mig senare under dagen - även om min normala gyn är på semester så kanske det finns en viss möjlighet att någon annan kan hjälpa till med remiss för provet.

Ska nog försöka även via Sophiahemmet och kanske CvL - även om jag gissar att de prioriterar egna patienter så kan det vara värt ett försök. Inväntar nog samtalet från DS först dock - det känns som bästa chansen just för tillfället i och med att jag var på gynakuten där och läkaren som undersökte mig rekommenderade nytt blodprov och helst även UL om 1-2 veckor för att följa upp.

Ni som gått privat för att göra blodprov/UL - vill minnas att det är Strandkliniken som nämnts - stämmer det? Googlade lite snabbt på namnet och hittar bara en privatmottagning för plastikkirurgi under det namnet - men de kanske även har gyn som kan hjälpa till...

• annaba

Gyn-mottagningen på DS hänvisade till min normala gyn och verkar inte vilja ta i det hela med tång ens. Väntar i och för sig fortfarande på telefon från Mama Mia där jag gått hittills - men har inte så stort hopp eftersom min normala gyn har semester och jag fått uppfattningen om att de övriga där inte har riktigt samma kunskaper och/eller positiva inställning till ÄD utomlands.

Strandkliniken har dålig bemanning under sommaren, hänvisade vidare till back-up inne i stan där ingen svarar på kliniken.

Lite arkeologisk forskning i ÄD/IVF-trådar lönade sig. Hittade en privatgyn i Solna som är vänligt inställd till oss fertilitetsturister (samarbetar/samarbetade tydligen med CFC i Danmark om jag förstod de gamla trådarna rätt) och har tid på onsdag 11.30 för att få ta mitt blodprov. Andas ut åter en gång.

Det är ju ett heltidsjobb i sig att försöka bli gravid och få den hjälp man behöver när man ställer sig utanför den svenska sjukvården. Skrikandes

• annaba

Lelle75, här är länken till den sidan jag pratade om tidigare.

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Den behandlar i och för sig utomkvedshavandeskap/extrauterin graviditet, men det som är intressant för vår del i tidig graviditet och om något syns på UL eller inte är den citerade biten nedan

"Vid s-hCG >1000-1500 IU/L bör en intrauterin hinnsäck ses.

Vid s-hCG >5000 IU/L bör en viabel intrauterin graviditet ses."

Eller översatt från medicinskt språk - vid hCG värde mellan 1000-1500 bör man se en hinnsäck i livmodern, vid värde över 5000 bör man se hinnsäck/gulesäck och ett foster i livmodern (osäkert på om de i det också innefattar hjärtaktivitet - går inte att utläsa från texten).

• pili

Annaba och Lelle: det är ju helt tröstlöst att behöva jaga remisser och gynekologer för att få klarhet. Man behöver ju helst bli omhändertagen och snabbhjälpt när läget är osäkert eller kritiskt.
    Jag kom att tänka på att AVA kliniken nämnde att de har egna gynekologkontakter i Sverige om man inte har en gynekolog redan. Det var inget jag forskade vidare om men kanske värt att kolla med kliniken.

• lelle75

Annaba, vet precis vad du menar. Hela den här resan har ju varit ett heltidsarbete och vad skulle man göra utan familjeliv.. Nu verkar det ha löst sig för dig men om du skulle behöva igen så pröva med vårdcentralen, det funkade för mig. Det gick bra att en sköterska lämnade provsvar då jag sa att jag skickar dessa vidare till min klinik som analyserar det hela. Det är för jävligt att det ska vara så svårt att få ta blodprover, detta handlar endast om pengar. Och utomlands där vill de ta alla möjliga prover för där tar de betalt för varje prov...

Annaba, TACK SNÄLLA FÖR LÄNKEN, ska spana in den snart.

Mitt HCG var igår 982 och i onsdags förra veckan 359, är det en normal ökning tro? Ska googla och se om det är positivt. Det förklarar ju i varje fall varför man inte såg ngt på ultraljudet, Annaba har nu lärt mig att det ska vara på minst 1000 :)

Mina bruna blödningar avtog igår och idag nästan ingenting. Tänker att om det handlar om missfall så borde det väl fortsätta att blöda, eller kan det komma senare, ngn som vet? Jag som verkligen hade gett upp, är det verkligen möjligt att jag fortfarande kan vara gravid tro??!!! Imorgon vet jag, usch vad jag är nervös.

• lelle75
    vivela skrev 2013-06-24 05:46:56 följande:

lelle75: Håller alla tummar jag ar för er. Mitt luktsinne ar också kommit och gått. Vissa dagar har grav.symptomen varit fler och mer än andra. Förmodligen bara att hålla i och hoppas Glad Det tog min sambo några veckor att inse att man räknar graviditeten 2 veckor längre "än vad den är". Han tyckte också att det var "fusk" så sin sambo är inte ensam Flört

Skrattande
  • annaba

Lelle, den här kalkylatorn säger att du ligger på en dubbleringstid av 66 timmar med de värdena du angav (kanske inte helt exakt eftersom jag inte vet tiderna du tog proven på - men stämmer på ett ungefär). Under 1200 IU/L ska dubbleringstiden ligga mellan 31-72 timmar för att räknas som normal, så du ligger inom det spannet.

• lelle75

Tack snälla Annaba, jag som googlade precis och fick fram att ökningen inte var speciellt bra, försökte att räkna själv. Blev lite knäckt igen men sen såg jag ditt inlägg och då sken jag upp igen. Onsdagens prov togs på morgonen vid 9 och söndagens prov togs vid 18-tiden.

Jag förstår inte hur ni andra så enkelt hittar all bra info, jag googlar och goolgar men hittar sådana bra saker som er, stort tack till alla som hjälper mig i sådan jobbig situation.

• Caspianne

Annaba: Suck, blir så trött och ledsen när jag  (igen) läser om problemen om att få hjälp av den svenska sjukvården.
    Tur att du orkar kämpa på och har hittat ett ställe som hjälper dig.
    FL-forumet är guld värt Glad , har själv hängt i ÄD-trådar sedan 2010 och fått mycket hjälp.

Lelle: Ang att räkna ut längd i graviditet så kan man räkna ÄP = ÄL och skriva in datumet för äggplock i tex FL:s grav kalender.

Jag hade ingen magvärk i samband med min blödning, men det kan variera. Blödningar med/utan smärta kan vara tecken på missfall, men kan också vara 'falskt alarm', alla varianter finns. Det kan vara precis som du skrev, det ena embryot kan ha släppt. Vila och ta det så lugnt du nu kan!

Jag har denna tabellen på HCG, värdet kan variera ganska mycket.

Vecka 3: 5 - 50
    Vecka 4: 4 - 426
    Vecka 5: 19 - 7 340
    Vecka 6: 1 080 - 56 500

Vecka 7-8: 7 650 - 229 000

• TyckOmMig

Jag har för mig att HCG värdena är väldigt individuella jag hade ett hcg värde på dag 11 som låg på 250 sen dag 13 var det på 550 och jag väntar tvillingar...jag googlade oxså som en galning i den vevan men fick oxså vänta en lååång vecka på mina svar angående vad hcg blodproverna visade pga att min privata läkare inte har tillgång till de snabba svaren från labb och helgdag emellan så det var drygt!När de väl ringde upp för att meddela att det sista värdet var bra var jag gråtfärdig av lycka och då var det bara i början av resan som ju inneburit blödningar och ständig oro över att det inte ska gå hela vägen.
    Imorgon ska jag förhoppningsvis få lyssna på första hjärtljuden i v 15.
    Kram på er alla ni är så duktiga kämpare.

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD