• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • lelle75

Känner mig som en tung sten, orkar inte röra mig ur sängen är så himla knäckt.

Kanske blir lättare att få hjälp imorgon istället på en måndag eller vad tror ni? vet inte ens var det finns gynakuter. Är det gynakuten som gäller imorgon eller tror ni att man kan få snabbare hjälp ngn annan stans?

• annaba

Lelle75 visst är du i Stockholm? Danderyds Sjukhus och Karolinska i Huddinge har gynakuter som är öppna dygnet runt alla dagar i veckan. Karolinska i Solna 8-15 vardagar. Södersjukhuset ska också ha gynakut men osäker på öppettider.

Spelar ingen roll för väntetider om du åker nu eller måndag, ungefär samma oavsett när. Troligen får du snabbast hjälp på akuten, MVC eller vanlig gyn kan knappast ta emot samma dag.

• Caspianne

lelle75: Hur mår du?
    Vila och ta det lugnt! Det är vanligt med blödningar, speciellt vid ÄD och behöver inte betyda något. Man kan även ta extra progesteron vid blödning. (Det gjorde jag när jag fik en blödning i v.5).
    Det finns progesterontabletter som kan tas både oralt/vaginalt och sedan de som enbart ska tas oralt.

Det förklarar saken, tyckte att 300 mg progesteron lät VÄDLIGT lite, har gjort 6 ÄD och min dos har alltid legat mellan 800-1200mg, men det förklarar ju saken om det är vaginal tabletter och inte vagiatorer.

42:an, hoppas det löser sig med din medicin. Kanske du kan använda svensk progyonon du inte får tag i den tjeckiska medicinen? Jag gjorde ÄD 2011 i Tjeckien, men har enbart progesteronium Utrogestan 100mg (2 x 30) tabletter kvar sedan dess.

• myran6801

Lelle75, åk in till gynakuten. Jag tror det är färre personer där nu under midsommarhelgen för många är bortresta. Jag var på Danderyds gynakut när jag blödde. Lycka till!

• lelle75

Annaba, tack snälla, bor i sthlm. börjar piggna till nu så får väl ta mig till en akut snart, bättre att ha det överstökad idag så att man kan åka jobba imorgon. känner mig så dum som ställer alla dessa frågor. det är en helt ny värld för mig att jag var gravid i en vecka inser jag nu, visste knappt skillnad på mvc och bvc.

tog ett gravtest nu som visar starkt positivt men det kanske inte säger ngt, vet ni? hormonerna sitter väl kvar ett tag gissar jag.

har bruna blödningar, är det bättre än röda, ngn som vet? 

Fick ju två blastocyster instoppade, kan det vara den ena som jag blöder ut?

Caspianne, mår ngt bättre nu, har knappt ont i magen längre (men hade ju det hela natten). Caspianne hade du ont i magen i samband med dina blödningar? Tack för tipset, tar en extra Lutinus nu, 1300 mg då.

Pia, beklagar verkligen, är rätt inställd på att jag får samma besked. Vet hur det känns :( 

• lelle75

Tack myran, jag åker in snart. Hur länge tror du att man får vänta? Myran hade du ont i magen i samband med blödningarna?

• annaba

Räkna med minst 3-4 timmar på akuten, ofta mer. De ska ta prover som analyseras och ha alla resultat innan du får träffa läkare så det tar en stund. Men bättre det än att gå och vara orolig.

Gammalt blod (brunt) är oftast bättre tecken än färskt (rött). En grav test nu säger vare sig bu eller bä, de vill se faktiska nivåer av HCG för att kunna jämföra mot dels tidigare prover och vilken vecka du befinner dig i. Nivån ligger vad jag förstått ofta kvar på ungefär samma nivå om ett embryo precis släppt för att sen långsamt sjunka, så det är inget som sker omedelbart.

• pili

Pia700: det är förkrossande när första ET-försöket inte funkar. Jag fick också mf vid ET även om jag inte kom så långt i graviditeten. Men du kommer att resa dig igen och få tillbaka kämpaglöden. Om du fick embryon till frysen så kan ett FET ge minst lika bra förutsättningar. Men det hjälper så klart inte just idag. Många styrkekramar till dig. Annaba: låter bra att hcg stigit snabbare vid senaste mätningen. Tänk att drt finns regler i svensk sjukvård om att långsamt stigande hcg = avstannad grav. Jäkla tur att du fick ta nytt hcg. Jag själv mår konstant illa. Inte så att jag spyr utan mest en ständig ohehagskänsla. I övrigt känns det inte som att det händer någonting i magen men jag får lita på att lilla pyret fortsätter växa och mår bra. Tionde veckan!

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD