• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • annaba

Lite orostecken med senaste blodprovet som bara visar ett värde på 144. Fördubbling på 48-72 timmar säger man ju, och det där är efter 48 timmar. Vi får se vad AVA säger, har mailat dem nu på morgonen.

Nåja - än så länge så har jag ju vare sig ont eller några tecken på att börja blöda så det är bara att försöka behålla lugnet och prata snällt med det lilla pyret som finns därinne om att fortsätta hålla sig fast och bli frisk och stark. Det kan ju vara allt från att dubbleringen ligger närmare 72 timmar än 48 timmar för mig, till att det var två olika sköterskor som tog provet (första utan stasning, andra med - där den första sköterskan var av den bestämda åsikten att det är bättre att ta provet utan stas för att det ger mer rättvisande resultat), till att båda embryona fäste och började utvecklas/producera HCG och att ett av dem avstannat mellan måndag och onsdag.

• lelle75

Annaba, jag känner verkligen igen dina tankar. Tog också HCG igår och mitt hade rasat uppåt 359, senast jag tog blodprover var ju i fredags och då var HCG 25, låter inte det lite väl mycket? Kan det vara ngt negativt tro?

Annaba, har du även tagit estradiol och progesteron? Mitt estradiol hade rasat till 169 och i fredags var det på ca 5820.

Jag tar både östrogen och progesteron vaginalt, tror ni att de kan ha ngn betydelse vilken tablett man stoppar upp först. Jag har alltid tagit östrogen först och då har det värdet varit bra, men när progesteron skönk i fredags bestämde jag mig för att byta ordning, stoppade in östrogen sist men då skönk värdet, oj vad förvirrad jag är nu, måste googla lite.. 

• lelle75
    TyckOmMig skrev 2013-06-19 18:25:53 följande:
    Grattis Annaba till fint hcg värde har du fått reda på hcg värde nr 2?

Idag har jag varit på SPEC MVC för planering av min graviditet av tvillingarna och riskerna som finns då man gjort ÄD.

Jag är fortfarande väldigt trött men är så glad över att ha fasat ut all medicin och att jag kommit så här långt.
    Har gått in i vecka 14 nu.
    Tyck om mig, hur kom du i kontakt med SPEC MVC och är det möjligtvis i Stockholm ngnstans? Vet du vad det finns för risker då man gjort ÄD?

Jag har ju precis plussat så kanske lite tidigt att söka upp ngn, jag faktiskt inte alls hur man gör. Kan ngn råda mig om vilken kontakt jag bör ta? Just nu tar jag blodprover på vårdcentralen, har ingen här som jag kan rådgöra med.

Det enda jag vet är jag behöver östrogen utskrivet om en månad, om det nu håller i sig. Känner mig lite orolig idag då mitt östrogenvärde skönk så drastiskt, har ingen aning om vad det betyder, ngn annan som vet? 

Annaba, jag läset om ngn vars HCG inte hade ökat så mycket men hon var gravid ändå, tänker på dig, hoppas att det går vägen!! Jag har ingen koll och vet inte vad det betyder. Man önskar att man hade en granne som kunde allt som kunde fråga..
  • annaba

Nytt blodprov imorgon. Får ta mig in till akuten på KS med remiss i handen och hoppas på att det bara var en tillfällig svacka.

• Pia700

Hej! En desperat fråga. Jag är bara i vecka 5 och började blöda. Lite i förrgår o sen inget mer så jag troddedet var lugnt. Nu blöder jag igen och mycket med klumpar. Någon som haft klumpar men det har ändå gått bra?

• MrsCecilia

Annaba: Håller mina tummar!

Jenikis: Hjärtligt välkommen!

Lelle75: Nä, det kan omöjligt ha nån verkan. Man måste bli remitterad till spec.mvc, jag blir det inte trots alla mina problem. De flesta av oss går till vanliga MVC. Man kan få blödningar, högt blodtryck bla om man gjort ÄD.

Pia 700: Jag blöder hela tiden, har gjort det i 2,5 vecka nu, det är brunt, rött, slem, massor av blod och klumpar....Det är väldigt vanligt med ÄD och ca 20-40 av vanliga graviditeter oxå.

Var på VUL i dag, det visar sig att mina 2 cystor vuxit fast i livmodern, som växer. Därför gör det ont och blöder. Jag har dessutom massor av sammanväxningar i magen och allt får inte plats. Jag kommer förmodligen både blöda och ha så här jävla ont HELA graviditeten.

Men knyttet var perfekt! Jättefin liten där inne. Är i vecka 8+5 i dag. Otroligt! Tacksam för varje dag.Hjärta 

• pili

Annaba: Bra att du kan göra ett nytt blodprov direkt imorgon
    för att få klarhet. Håller tummarna.

MrsCecilia: Underbart med ännu ett styrkebesked om ditt lilla knytte. Men alla sammanväxningar och cystor låter mycket bekymmersamt. Och det går väl inte att göra någon åtgärd under pågående graviditet?

pia700: Jag hade bruna slemmiga/klumpiga flytningar på 8-10 ruvardagen. Kändes kört men plussade några dagar senare. Hade sedan en kraftig färskblodsblödning med rödsvarta klumpar men kom vidare även efter den blödningen. Nu 8+5. Hoppas det går bra för dig oxå.

• annaba

Skönt MrsCecilia. Även om det suger att ha ont så har du ju i alla fall en förklaring till blödningarna. Att knyttet mår bra är ju huvudsaken.

Själv pendlar jag mellan att vara inställd på en ny tur till Riga till att intala mig själv att det handlar om att båda embryona fäste och gav det höga initiala värdet och att ett av dem slutat utvecklas så att den lägre ökningstakten beror på det.

Fick bråka lite med lokala gyn som först inte ville skriva en till remiss eftersom standard i Sverige bara är två blodprov och man anser att det är en avstannad graviditet om stegringen inte är tillräckligt stor och då avbryter medicinering. Gick efter jag fått lite motivering från Riga om varför de ville ha ett tredje prov. Får se om jag får svaret direkt imorgon eller om jag behöver vänta till måndag.

Fick liten brasklapp från lokala gyn också att om jag får ont eller det börjar blöda ska jag in akut omedelbums då HCG utvecklingen också kan visa på ett utomkveds. Nåja, en timme i taget så ska nog det här lösa sig också.

• lelle75
    MrsCecilia skrev 2013-06-20 18:48:00 följande:
    Annaba: Håller mina tummar!

Jenikis: Hjärtligt välkommen!

Lelle75: Nä, det kan omöjligt ha nån verkan. Man måste bli remitterad till spec.mvc, jag blir det inte trots alla mina problem. De flesta av oss går till vanliga MVC. Man kan få blödningar, högt blodtryck bla om man gjort ÄD.

Pia 700: Jag blöder hela tiden, har gjort det i 2,5 vecka nu, det är brunt, rött, slem, massor av blod och klumpar....Det är väldigt vanligt med ÄD och ca 20-40 av vanliga graviditeter oxå.

Var på VUL i dag, det visar sig att mina 2 cystor vuxit fast i livmodern, som växer. Därför gör det ont och blöder. Jag har dessutom massor av sammanväxningar i magen och allt får inte plats. Jag kommer förmodligen både blöda och ha så här jävla ont HELA graviditeten.

Men knyttet var perfekt! Jättefin liten där inne. Är i vecka 8+5 i dag. Otroligt! Tacksam för varje dag.Hjärta 
    Mrs Cecilia, vad skönt att den lille mår bra men vad jobbigt för dig med dessa blödningar och ha så ont. Varför får man sådana där cystor, är det pga av medicinering, tog du också progesteron och östrogen?

Tack för ditt svar men förstod inte vilket du syftade på, att det omöjligt kan ha nån verkan? Hoppas så att du menar att det är ingen fara att östrogenvärdet har sjunkit, det är mest det jag är orolig över. Ngn annan som vet om det kan ha ngn inverkan på graviditeten att östrogen och progesteron har sjunkit, båda dessa har sjunkit för mig eller kan det vara fel på blodproverna tro?
  • lelle75
    lelle75 skrev 2013-06-20 21:15:18 följande:
    Mrs Cecilia, vad skönt att den lille mår bra men vad jobbigt för dig med dessa blödningar och ha så ont. Varför får man sådana där cystor, är det pga av medicinering, tog du också progesteron och östrogen?

Tack för ditt svar men förstod inte vilket du syftade på, att det omöjligt kan ha nån verkan? Hoppas så att du menar att det är ingen fara att östrogenvärdet har sjunkit, det är mest det jag är orolig över. Ngn annan som vet om det kan ha ngn inverkan på graviditeten att östrogen och progesteron har sjunkit, båda dessa har sjunkit för mig eller kan det vara fel på blodproverna tro?
    Cecilia, jag har läst din blogg nu, så förstår lite mer och har lärt mig en hel del, tack för att du delar. Vilken galet lång resa du har gjort, hoppas nu att det går hela vägen. Jag har "bara" gjort 8 ivf, man inser att man är lyckligt lottad nu.
Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD