• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-06-11 20:34:59 följande:
    Vivela: Jag är oxå superhungrig hela tiden, även om jag nyss ätit. Ändå smakar inte maten särskilt gott. Äter du 8 progynon om dan?

Blöder fortfarande, har väldigt ont i magen. I övrigt inga andra symptom. 

Hade samma hunger som er, men det blev bättre i v 13-14. I stället för äta varannan timme klarar jag oftast var tredje numera
  • ahm66

Äter du fortfarande Trombyl mrs Cecilia ? Var hemma från kobb nu och ta det lungt. Stor kram

• vivela

Mrs Cecilia: Nej, såg nu hur otydlig jag var. Jag äter 2 tabletter progynon/dag nu. Från om med den 17/6 ska jag ner till 1/dag. Jag tar 8 tabletter med progesteron/dag. Dosen dubblades nästan när jag fick en blödning. Antar att det tar ett tag att fasa ut den Glad

Jag antar att vi alla har olika gravsymptom. Hungern är min starkaste. Sitter just nu mitt i natten och knaprar morot :) Däremot har jag inte mått så illa. Några dagar har jag haft när jag mått konstigt illa hela dagen men jag tror inte de är fler än max 3.

• NY I GBG

Hej och grattis till alla er som plussat. Vad härligt! Jag är långt ifrån att plussa, känns det som, och hoppar in här med en fråga istället. Vi har gjort ett misslyckat ÄD i Spanien och har nu kommit fram i kön i Finland (AVA). I Spanien är de också redo för en andra omgång. Vår strategi var egentligen AVA som back up, ifall Spanien inte skulle lyckas igen. På AVA får vi nämligen med stor sannolikhet ersättning för kostnader. Inte i Spanien. Samtidigt tror vi att Spanien är ett strå vassare. Så inför att vi nu måste välja om vi ska testa AVA eller IVI (Spanien) först, skulle jag gärna vilja veta lite vart ni alla som plussat gjort er ÄD och på vilket försök det tog sig. Lite lekmannaundersökning alltså Vill se om man kan se något slags bevis på vart de flesta plussat och på vilket försök Tack på förhand! Kramar

• TyckOmMig

Hej alla!Var på KUB igår och allt såg jättebra ut med mina guldklimpar alla siffror kunde inte ha blivit bättre helt fantastiskt att få se UL på sina inneboende jag hade förmånen att få 1½ timmes föreställning av en superengarerad barnmorska.

NY I GBG-Jag har varit i/på AVA Riga 1 försöket  och väntar tvillingar.

Jag mår mindre illa faktiskt men har bröst som lever sitt eget liv numera!!!
    Känns lite konstigt inget jag är van vid sen mina andra graviditeter i alla fall inget i likhet med detta!
    Magen börjar att synas kännas nu jättespännande.

• lelle75

STORT GRATTIS TILL ALLA ER SOM HAR PLUSSAT! Läste igenom hela denna tråden ikväll och nu drömmer jag om att få kunna haka på denna efter min första ÄD, vet om några dagar, håll tummarna :)

Läste med skräck att ni var så många som har fått blödningar, vet ni om det är mer vanligt när man gör ÄD och varför är det så i sådana fall? Men ni alla har små levande pyren kvar, helt underbart. man blir ju alldeles tårögd när man läser detta! Gråter

Hoppas att ni vill besvara några frågor då jag blev så undrande över allt jag har läst.

jag har haft ont i magen mellan ca 5-10 ggr per dag (som mensvärk) men som bara varar ngn kort stund, detta fick jag ett par dagar efter insättning av två blastisar. hade ni andra också ont i magen emellanåt men plussade ändå? undrar hur vanligt det är med magont, många skriver molande värk, men det betyder väl att det gör lite ont hela tiden?

Vet ni om man kan få sin mens innan man har slutat med östrogen (om man nu inte skulle vara gravid)?

kram på er alla kämpar och hoppas att det går hela vägen för er!

Hoppas att vi hörs igen. Glad

• JBE15

Livmorder växer!....det känns som mensvärk...hade under hela min graviditet och nu är mina tvillingar 2 år och 10 månader.Lycka till !!! 

• pili

Hej alla. Det går ganska bra för mig tror jag. Har mer ihållande illamående och trötthet nu vilket känns jobbigt men bra symptom. Känns verkligen otroligt att jag kommit så långt som nionde veckan! Ska på mitt andra VUL på tisdag. Hoppas, hoppas att allt ser bra ut. NY I GBG - jag har gjort tre försök, på AVA klinik i Riga. Första ET plus, men mf i v 6. Andra FET negativt. Tredja FET, plus nu v 8+1. Mycket bra klinik! Lelle75. Jag vet inte så mycket om varför blödningar uppstår men har själv drabbats av både bruna flytningar och kraftiga färskblödningar och därför googlat en del. Blödningar är tydligen mycket mer vanliga vid ÄD/IVF eftersom slemhinnan och graviditeten är medicinskt stöttad första trimestern. Den naturliga biologiska dialogen mellan mamma och foster saknas inledningsvis. Slemhinnorna är därför mycket sköra och kan blöda lätt. Senare tar moderkakan över och då finns en naturlig dialog mellan mamma och foster. Blödningar kan också bero på att ett av flera embryon inte klarar sig och blöder ut på olika sätt. Eller så beror det på andra faktorer som påverkar fertiliteten såsom endometrios mm. Men det finns andra här intråden som kan mycket mer om det. Ont i magen och värk i magen kan som JBE15 skriver vara växtvärk i livmodern och effekterna av att ligamenten (som livmodern hänger i) dras ut. Mens kan man nog få innan man slutat med medicin om det är negativt men östrogen och proggisar stänger egentligen av de egna hormonsignalerna. Därför inleds många behandlingar även med nedregleringssprutor (procren, zoladex) för att helt stänga av de egna hormonsignalerna. Så vanligast är nog att mensen kommer först efter att man slutat med medicinen vid negativt resultat. Efter en tid i denna värld känns detmdock som att alla varanter är möjliga och det mesta är individuellt. Hoppas att ni snart hänger här i tråden NY I GBG ocg lelle 75

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD