• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • annaba

Lelle, räknat på de tiderna du angav så har du en dubblering på lite över 72 timmar. Fortfarande inom normalspannet, men i övre intervallet av vad som anses normalt.

Caspianne. det suger att man ska behöva fixa allt på egen hand och inte kan räkna med speciellt mycket hjälp på vägen. Räknar mig som lyckligt lottad ändå för att jag har vanan inne att stångas mot sjukvården och myndigheter. Har en lång historia bakom mig av sjukskrivningar och diverse utredningar i vården så har fått lära mig den hårda vägen att alltid vara påläst till tänderna och kräva mina rättigheter som skattebetalare och medborgare. Ju mer du själv kan, desto svårare är det för läkare och administrativ personal att dribbla bort dig med vackert snack om att det inte går och att regler säger si och så - trist, men sant. Foten i munnen

TyckOmMig - visst är det så att värdena är individuella. De flesta siter som pratar om HCG värden säger också att det individuella värdet i sig inte är så intressant, normalspannet är rätt stort vilket ju Caspiannes tabell ovan visar. Det som är viktigt är att ökningen håller sig inom vad man kan förvänta sig utifrån den egna nivån.

• lelle75

Godmorgon! Idag är jag riktigt nervös.

Vad tar ni alla för östrogensorter? Inser att mitt är slut imorgon och måste jaga nytt nytt, dvs om jag får ett positivt besked idag. Hoppas inte att man måste få kämpa med det..

Jag har tidigare tagit estrofem som inte finns i sverige, har tagit dessa vaginalt trots att det är orala tabletter.

Tar ni alla andra östrogen oralt? 

• annaba

Jag tar Progynon tabletter oralt, utskrivet här i Sverige.

Ett tips - börja jaga läkare redan nu för recept - min erfarenhet är att just hormoner är läkarna tveksamma att skriva ut utan ordentlig indikation på varför. Har själv bara fått ett uttag åt gången om 3x28 tabletter i taget, vilket är 3 veckors förbrukning med den dos jag tar, och får sen jaga nytt recept. Sist var det via gynakuten/infertilitetsläkarna på Huddinge sent en fredag kväll då vi kom tillbaka från Riga och jag inte hade tabletter för att klara ens helgen. 

• lelle75

HCG i söndags var 982 och idag 535. GråterJag är djupt chockad. Har mått illa idag och kräkts, tog det som ett gott tecken, dessutom inga mer blödningar.

Läkaren tyckte dock att jag skulle ta ett nytt HCG på torsdag och att göra ett ultraljud, men det låter väl inte lovande med ett HCG som har halverats.. Ngn som har varit med om att det är fel på testerna? 

Eller kan det ha varit en tvilling som trillade ur, men inte sänks HCG med hälften då inte..

Man kastas verkligen mellan hopp och förtvivlan hela tiden.. 

• annaba

Nej, låter nog tyvärr inte speciellt bra med att värdet halverats på två dagar... Gråter Visst kan säkert testerna visa fel på någon enhet, men att de skulle visa fel så pass mycket låter inte troligt. Nytt HCG och ultraljud låter som bästa vägen framåt - för att se hur det utvecklas och om det finns något där eller inte. Vet hur det känns när man först hoppas, sen får mindre bra besked, för att sen hoppas lite till - jobbigt med de där tvära kasten.

• MrsCecilia

Lelle75. Men så trist. Hoppas verkligen det inte är så illa som du befarar. Många kramar! Själv blöder jag och har ont hela tiden. Mvc doktorn var bra i dag. Har fått blödningstoppande jag ska ta under italienresan så jag kan bada. Samt att jag blev halvtidsjukskriven de sista 4 dagarna denna vecka.

• TyckOmMig

Åh vad ni har det jobbigt att behöva kastas mellan hopp och förtvivlan knappt jag vågar skriva om att jag idag varit på MVC och fått höra hjärtljuden på mina guldklimpar då jag gått in i v15.Det var stort för mig men lider så med era bekymmer och följer er och hoppas på att allt går bra i slutändan.

• annaba

Nej, sluta för Guds skull inte att skriva om saker som går bra - vi som kämpar på lite i bakvattnet behöver höra solskenshistorierna också! Att det kan gå fel på vägen är något man får räkna med när man ger sig in att försöka bli gravid - både om det handlar om naturlig väg och med hjälp av den medicinska vetenskapen som vi gör.

Att höra hjärtljuden måste kännas helt fantastiskt - med lite tur och några böner som besvaras så ska jag en dag ska jag också vara där. Och skönt att du fått gensvar hos MVC MrsCecilia - följer bloggen lite i skymundan och blir ledsen över hur lite allvar sjukvården faktiskt lägger vid smärta och att man blir orolig. Tyvärr handlar det ofta om att hitta rätt läkare som kan, vill och vågar lyssna.

• Caspianne

Å nej Lelle! Vad tråkigt att höra, men håller med annaba och din läkare, ta nytt hcg och UL. Du kan även be läkaren skriva akutsvar på hcg-provet så du kan få snabbt svar.
    Måste också fråga varför du tagit tabletter som ska tas oralt vaginalt? Jag har vid 5 behandlingar tagit progesteronoralt (Femanest) och vid ÄD i Tjeckien tagit Utregostan vaginalt.

• Caspianne

MrsC s´vad skönt det låter med en utlandsresa! Förstår att du har det jobbigt med blödningar och värk, så tycker det låter bra att du fått halv sjukskrivning.

Annaba: Jag har endel Femanest(progesteron) kvar, så om det kniper för dig så är det bara att hojta till. Jag har haft turen och gjort ÄD i Sverige och även fått fantastikt hjälp av samma klinik vid mina ÄD utomlands. Så himla jobbigt för alla som får slåss för hjälp av svensk sjukvård, mitt i allt. ÄD är verkligen nog jobbigt ändå! 

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD