• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • pili

Lelle: kämpigt med sjunkande hcg. Men som sagts av andra: du behöver få ta hcg igen och kolla med vul för att få klarhet. All styrka till dig och hoppas du får bra hjälp med de tester du behöver göra. MrsCecilia: vad skönt för dig att mvc-läkaren kändes bra. Du har kommit långt i dina mvc-kontakter. Jag har så svårt att fatta att det går framåt för mig så jag har bokat inskrivningssamtal först nu. På måndag 1/7 går det av stapeln. Tyckommig: hjärtljud . Vilken ljuv musik. Vad roligt att det gick bra och lät bra!

• lelle75

Usch, vi är riktigt knäckta här hemma nu. Så "länge" har vi ju aldrig varit gravida tidigare. 

Tyck om mig, jag håller fullkomligt med Annaba, om vi inte fick höra att det funkar för ngn så skulle man ju tappa hoppet. Stort grattis till fina hjärtljud!

Det var ju trots allt första ÄD-försöket så vi vart lite förvånade över att det lyckades, men fel hade vi.. 

Caspianne, det var kliniken som sa att de skulle tas vaginalt, de tycker att de har en bättre verkan på de viset. Har också för mig att jag har läst ngnstans att risken för cancer minskar om de tas vaginalt. Har du tagit Utregostan vagnialt? Finns dessa att få tag på i sverige? Tänkte så att jag vet till nästa gång.

Cecilia, hoppas att du får det underbart i Italien, det förtjänar du. Tänk att man blir så tacksam när en läkare är bra, det är absolut inget man kan ta för givet...

kram till er och tack för allt stöd!!! 

• annaba

Hittade en intressant artikel på engelska som berör både mig och Lelle.

http://haveababy.com/fertility-information/ivf-authority/interpreting-beta-hcg-pregnancy-test-results/

För min egen del: 

"Often times, an initial rise in hCG (between the 1st and 2nd test) will be slow (failure to double every 48 hours). When this happens, a 3rd and sometimes even a 4th hCG test should be done at 2-day intervals. A failure to double on the 3rd and/or 4th test is a poor prognostic sign. It usually indicates a failed or “dysfunctional” implantation but in some cases a progressively slow rising hCG level might point to a tubal (ectopic) pregnancy. Diagnosis requires additional serial blood hCG testing, ultrasound examinations and clinical follow-up to detect any symptoms or signs of an ectopic pregnancy. "

Vilket jag som lekman skulle tolka som att det inte är helt ovanligt att ökningen mellan första och andra blodprovet inte följer mallen med dubblering på ungefär 48 timmar, men att det inte behöver vara något att oroa sig för om ett trejde/fjärde blodprov visar på en normal ökningstakt.

För Lelles del:

"In some cases the 1st beta hCG level starts high and then drops with the 2nd test, only to re-start doubling every 2 days thereafter. This sometimes suggests that there were initially more than one embryo implanting and that one of these subsequently succumbed and one survived to continue a healthy singleton pregnancy. "

Vilket borde kunna innebära att det är möjligt att den dropp du sett i hCG nu är för att ett embryo släppt och slutat utvecklas. Och det är med all säkerhet därför som läkarna vill följa upp med minst ett till blodprov för att se hur halten förändras. 

• lelle75

Annaba, nu tändes ett nytt hopp igen! Du är så duktig! Jag utnämner dig till googlexpert nr 1!Flört
    Vi googlade hela kvällen igår för att hitta ngt sådant, stort tack för din nyttiga länk. Fortfarande inga blödningar och känner mig lite gravid fortfarande.

• lelle75

Fick svar från kliniken nu, "det ser inte optimistiskt ut, men du fick två embryotransfer, så ta ett nytt hcg imorgon, om det har sjunkit så kan du sluta med dina mediciner, du kommer att få din mens 5 dagar senare".

Är det alla hormoner som stoppar blödningen/mensen? Ngn som vet, kanske därför man inte blöder då. 

Jag är väl i v 6 nu och då borde väl mitt HCG ligga över 1000 enligt alla tabeller, men det gör det ju inte. Har redan ställt in mig på att det är kört, men ändå, en gnutta hopp finnes där.. 

• myran6801
    lelle75 skrev 2013-06-26 13:41:12 följande:
    Fick svar från kliniken nu, "det ser inte optimistiskt ut, men du fick två embryotransfer, så ta ett nytt hcg imorgon, om det har sjunkit så kan du sluta med dina mediciner, du kommer att få din mens 5 dagar senare".

Är det alla hormoner som stoppar blödningen/mensen? Ngn som vet, kanske därför man inte blöder då. 

Jag är väl i v 6 nu och då borde väl mitt HCG ligga över 1000 enligt alla tabeller, men det gör det ju inte. Har redan ställt in mig på att det är kört, men ändå, en gnutta hopp finnes där.. 

Usch vad tråkigt, men vi håller tummarna att nästa hcg ser bra ut.
    Ja medicinerna håller mensen borta. När jag hade mf/utomkveds vid min första ÄD fick jag bara några små blödningar tills jag slutade med medicinerna då kom mensen efter ett par dagar. Det var i vecka 7.
  • annaba

Håller tummarna att värdena vänder uppåt igen Lelle, även om det ser lite mörkt ut för tillfället. Förbered dig på det värsta men hoppas på det bästa och försök andas lugnt- det brukar vara bästa receptet i såna situationer.

Själv lämnade jag nytt blodprov i förmiddags och får svar imorgon på värdet. Otroligt sympatisk kvinnlig gyn som inte såg några konstigheter alls med att det skulle tas ett fjärde prov för att följa upp när jag gav bakgrunden till varför jag var där. Hon visste även hur hon skulle räkna fram graviditetslängden baserat på ÄP, sa att det är alldeles för tidigt att se något med UL ännu och tyckte att det var helt självklart att jag skulle ringa för att följa upp med ett UL om ytterligare en eller två veckor om blodprovet visar på en ny stegring för att se om något finns därinne. Som bonus så fixade hon även nytt recept på Progynon och tog hela besöket på högkostnadskort så att det inte kostade mig ett öre att få det kollat. Tron på mänskligheten är något återställd. Hjärta

• lelle75

Tack Annaba, jag har ställt mig in på det värsta. Eftersom att jag redan har fått den största chocken i mitt liv så kommer jag nog inte att bli så besviken om jag får ett negativt besked imorgon, jag är mest förberedd på det. Vi var väldigt deppiga igår, men du är det slutdeppat. Vi planerar redan nästa försök.. 

Jag blir tårögd av att höra att du har mött en sådan bra gyn, det är sällan man gör det. Var det hon i Solna? Kan vara bra att veta till nästa gång då min tidigare gyn har gått i pension. Träffade även en gyn på Karlavägen, men de var bara ute efter pengar, jättemånga fler som har skrivit om dem på familjeliv.. så med andra ord akta er för dem på Karlavägen.

Håller tummarna för ditt hcg att det har ökat, Annaba! 

• annaba

Jepp, gyn i Solna, inboxar er med namn och kontaktuppgifter då jag vet att FL kan vara lite kinkiga med allt som kan tolkas som reklam/försäljning etc.

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD