• annaba

Vi som nyss plussat med ÄD

Tar ett försiktigt kliv in i även den här tråden efter att ha fått svaret på mitt första blodprov med ett HCG på 100 och därmed konstaterat gravid!!!

• annaba

Blev lite nyfiken på nivån och hittade följande på ett australiensiskt forum via Google - med reservation för att labb möjligen använder lite olika referensskalor.

This site gives the following guide for hcg levels (remembering that 14dpo is generally 4 weeks 0 days pregnant). dpo = days post ovulation

* At 14 DPO, the average HCG level is 48 mIU/ml, with a typical range of 17-119 mIU/ml.

* At 15 DPO, the average HCG level is 59 mIU/ml, with a typical range of 17-147 mIU/ml.

* At 16 DPO, the average HCG level is 95 mIU/ml, with a typical range of 33-223 mIU/ml.

* At 17 DPO, the average HCG level is 132 mIU/ml, with a typical range of 17-429 mIU/ml. (guessing that the 17 might be a typo on the low end here, given that its 33 at 16dpo though)

* At 18 DPO, the average HCG level is 292 mIU/ml, with a typical range of 70-758 mIU/ml.

* At 19 DPO, the average HCG level is 303 mIU/ml, with a typical range of 111-514 mIU/ml.

* At 20 DPO, the average HCG level is 522 mIU/ml, with a typical range of 135-1690 mIU/ml.

* At 21 DPO, the average HCG level is 1061 mIU/ml, with a typical range of 324-4130 mIU/ml.

* At 22 DPO, the average HCG level is 1287 mIU/ml, with a typical range of 185-3279 mIU/ml.

* At 23 DPO, the average HCG level is 2034 mIU/ml, with a typical range of 506-4660 mIU/ml.

* At 24 DPO, the average HCG level is 2637 mIU/ml, with a typical range of 540-10,000 mIU/ml.

• annaba

Mitt HCG är taget på dag 11 efter ET med 3-dagars embryo, alltså motsvarande ungefär 14 DPO. Som jag fick det förklarat av läkaren så räknas dagen för ÄP som "ovulation day" eller 2+0 om du räknar veckor för graviditet.

Vi har gått hos "gamla" AVA i Riga och det här är första försöket för oss.

• annaba

Tack för gratulationerna alla. {#emotions_dlg.flower} Lämnade blodprov två imorse och väntar på att få svaret imorgon då gyn är åter på plats. Hoppas på en fin stegring.

• annaba

Lite orostecken med senaste blodprovet som bara visar ett värde på 144. Fördubbling på 48-72 timmar säger man ju, och det där är efter 48 timmar. Vi får se vad AVA säger, har mailat dem nu på morgonen.

Nåja - än så länge så har jag ju vare sig ont eller några tecken på att börja blöda så det är bara att försöka behålla lugnet och prata snällt med det lilla pyret som finns därinne om att fortsätta hålla sig fast och bli frisk och stark. Det kan ju vara allt från att dubbleringen ligger närmare 72 timmar än 48 timmar för mig, till att det var två olika sköterskor som tog provet (första utan stasning, andra med - där den första sköterskan var av den bestämda åsikten att det är bättre att ta provet utan stas för att det ger mer rättvisande resultat), till att båda embryona fäste och började utvecklas/producera HCG och att ett av dem avstannat mellan måndag och onsdag.

• annaba

Nytt blodprov imorgon. Får ta mig in till akuten på KS med remiss i handen och hoppas på att det bara var en tillfällig svacka.

• annaba

Skönt MrsCecilia. Även om det suger att ha ont så har du ju i alla fall en förklaring till blödningarna. Att knyttet mår bra är ju huvudsaken.

Själv pendlar jag mellan att vara inställd på en ny tur till Riga till att intala mig själv att det handlar om att båda embryona fäste och gav det höga initiala värdet och att ett av dem slutat utvecklas så att den lägre ökningstakten beror på det.

Fick bråka lite med lokala gyn som först inte ville skriva en till remiss eftersom standard i Sverige bara är två blodprov och man anser att det är en avstannad graviditet om stegringen inte är tillräckligt stor och då avbryter medicinering. Gick efter jag fått lite motivering från Riga om varför de ville ha ett tredje prov. Får se om jag får svaret direkt imorgon eller om jag behöver vänta till måndag.

Fick liten brasklapp från lokala gyn också att om jag får ont eller det börjar blöda ska jag in akut omedelbums då HCG utvecklingen också kan visa på ett utomkveds. Nåja, en timme i taget så ska nog det här lösa sig också.

• annaba

Midsommar på DS gynakut för blodprov och troligen också VUL så får vi se vad det hela säger.

• annaba

Så, andas lite lugnare eftersom HCG idag visar 305, d v s lite mer än en fördubbling sen onsdagens värde. Läkaren på DS kollade med VUL också men kunde inte se något som vare sig visade på hinnsäck(ar) eller utomkveds (som ju var ett av orosmomenten med långsamt stigande HCG).  Livmoderslemhinnan var i och för sig inte överdrivet tjock, men det ansåg hon inte var något direkt att anmärka på med tanke på min ålder och att det i sig inte behöver betyda något för om det handlar om en graviditet eller inte. 

Hennes förslag var att ta om HCG provet en bit in i nästa vecka och att även göra ett förnyat ultraljud om en vecka eller två om proverna fortfarande visar stigande HCG-värden. I mina öron låter det rimligt men jag får se vad Riga säger om hur de vill att jag ska göra. Sen kan det förmodligen bli lite bökigt att få till nya tester - både med tanke på samarbetsläkarens ovilja att skriva remiss bara för det tredje provet, och även att han är på semester under veckan som kommer. Funderar närmast på att kontakta lokala MVC och se i vilken mån de kan hjälpa till, alternativt att jag får gå via VC eller i värsta fall privat och betala hela kostnaden själv. Nåja - det löser sig när vi väl är där.

Just nu är jag bara glad åt att HCG verkar öka som det ska och t o m ligger lite över vad det verkar som om det ska vara för den dag jag är på. Läkaren å andra sidan tyckte att det låg i lägsta laget - men hon verkade överhuvudtaget ganska förvirrad om hur hon skulle räkna längden på graviditeten - ville först ha mig till 5+2 (räknat från när jag sist hade mens, vilket ju inte är relevant alls utan att man ska räkna från dagen för ÄP som 2+0). För 4+4 som det ska vara så ligger jag helt OK på alla tabeller jag hittar online.

Vivelas upplevelse låter ju både rolig och mindre rolig. Bra att hitta en BM man trivs med, men samtidigt skulle jag nog personligen känna mig lite oroad över en virrpanna (men det är förmodligen ett utslag av min något överordentliga personlighet som vill ha struktur och ordning på allt runt omkring Flört)

• annaba

De har just nu inte gett någon förklaring alls på HCG-värdet. Kan vara att det är ett embryo som slutat utvecklas. Kan vara att min hormonutveckling har ett enstaka avvikande värde, vilket tydligen också förekommer. Bara att invänta nästa mätning och hoppas på att den ligger i linje och sen se vad ett nytt UL säger.

För mig har de inte mätt östrogen eller progesteron. Har sannolikt inte funnits behov då jag inte haft några blödningar vilket brukar tyda på att halterna är tillräckliga.

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD