• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • FlitigaLis
    shalse skrev 2013-02-09 13:01:06 följande:
    Det är inte säkert att man har telefonnummer till alla, men måste man meddela tråkigheter via fb så gör man det i den privata mailen. Totalt respektlöst och sensationslystet att skriva ut såna saker på den öppna loggen..

Det tar max nån minut att leta upp nummer via hitta eller eniro
  • shalse

Nu pratar jag inte om dödsannonser i tidningen. Egentligen så kritiserar jag inte de vederbörande det gäller om de vill lägga ut information på fb, snarare de runtom som kan skriva RIP och liknande saker på folks öppna loggar innan familjen kommenterat. Det finner jag sensationslystet..

Jennie med ie skrev 2013-02-09 13:04:25 följande:
    Varför är det mer respektlöst än att göra det i en tidning t ex? Förutsatt att de närstående redan fått veta på ett personligt sätt.

• sextiotalist
    shalse skrev 2013-02-09 13:01:06 följande:
    Det är inte säkert att man har telefonnummer till alla, men måste man meddela tråkigheter via fb så gör man det i den privata mailen. Totalt respektlöst och sensationslystet att skriva ut såna saker på den öppna loggen..
    Mig veterligen så är inte loggen öppen för alla (om man inte vill). Mina statusar kan endast mina vänner läsa.
  • shalse

Stämmer inte, mina uppgifter finns ej på hitta och eniro.

FlitigaLis skrev 2013-02-09 13:10:39 följande:
    Det tar max nån minut att leta upp nummer via hitta eller eniro

• shalse

Nej men någon i din vänlista kan skriva något på din öppna logg som resten i vänlistan kan se.

sextiotalist skrev 2013-02-09 13:11:36 följande:
    Mig veterligen så är inte loggen öppen för alla (om man inte vill). Mina statusar kan endast mina vänner läsa.

• Jennie med ie
    shalse skrev 2013-02-09 13:10:54 följande:
    Nu pratar jag inte om dödsannonser i tidningen. Egentligen så kritiserar jag inte de vederbörande det gäller om de vill lägga ut information på fb, snarare de runtom som kan skriva RIP och liknande saker på folks öppna loggar innan familjen kommenterat. Det finner jag sensationslystet..
    Nej jag vet att du inte pratade om dödsannonser i tidningen, men JAG frågade varför info på facebook är värre än dödsannonser i tidningen (vilket jag utgick från att du tycker är okej).

Vad gäller att infon ska komma från rätt håll är vi som sagt överens... men det gällr ju även sånt som sprids muntligt t ex, att kreti och pleti inte ska sprida saker hur som helst. 
  • shalse

Absolut, jag har iof heller inte sagt att det är fel att meddela såna här nyheter på fb. Tror att det är det lättaste och snabbaste sättet man kan nå ut till många släktingar och vänner, men jag förespråkar nog isåfall den privata mailen dock.

Jennie med ie skrev 2013-02-09 13:19:56 följande:
    Nej jag vet att du inte pratade om dödsannonser i tidningen, men JAG frågade varför info på facebook är värre än dödsannonser i tidningen (vilket jag utgick från att du tycker är okej).

Vad gäller att infon ska komma från rätt håll är vi som sagt överens... men det gällr ju även sånt som sprids muntligt t ex, att kreti och pleti inte ska sprida saker hur som helst. 

• sextiotalist
    shalse skrev 2013-02-09 13:14:15 följande:
    Nej men någon i din vänlista kan skriva något på din öppna logg som resten i vänlistan kan se.
    Ja,ja, och någon kan höra vad jag säger i fikarummet också. OK, det är jag väl medveten om, därför skriver jag inte vad som helst på FB, men just dödsfall och födslar är inte sådant som jag anser inte är hela världen om det kommer, speciellt om det även skulle annonseras i tidningen också.
    Det jag skriver på FB ska kunna läsas av vem som helst, min chef, mina kolleger etc. Dvs det är inget som inte kan yppas i ett fikarum, på bussen eller vad som. 

Det som är direkt personligt och inte ska läsas av andras ögon hanterar jag vid sidan av, t.ex chatten.

• Paksenarrion

Varför är dödsfall tabu?

Säg att en 90åring går bort. Personens make/maka ringer sina barn. De barnen får i sin tur ringa sina barn, om de inte gör det - ja, taskig relation men inget nån annan kan hållas ansvarig för.

Varför skulle ett av barnen, eller barnbarnen, eller syskonen till den avlidna (kanske inte troligt om det är en 90åring) inte kunna skriva om sorgen på sin logg? Vad är så tabu med sorg o dödsfall? Varför måste det tas i privata meddelanden?

Hör det till den där biten om att facebook ska vara bara för glada saker?

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Lindsey Egot the only one

Paksenarrion

Självklart ska de få skriva på sin logg! Men när inte alla de närmsta har fått info om dödsfallet kan det kännas konstigt att läsa om det på Facebook för att ett syskon kanske har hunnit skriva om det och dess vänner skrivit komdelanser till denne än att syskonet tar sitt ansvar och ringer sitt syskon och berättar. Och då menar jag förälder, syskon, far/morföräldrar.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?