• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • zumba

Men i TS fall en halvmorbror som hon inte haft kontakt med på 15 år , då är nog TS inte den dom närmaste tänker på att ringa

• Jennie med ie
    zumba skrev 2013-02-09 13:45:24 följande:
    Men i TS fall en halvmorbror som hon inte haft kontakt med på 15 år , då är nog TS inte den dom närmaste tänker på att ringa

Nu vet jag inte om TS mamma lever, men i så fall tänker jag mig att mamman fått veta... och sen i sin tur  meddelar sina barn. Inte att den dödes egna partner eller barn eller så ringer TS först av alla. Det hade nog känts konstigt även för mig att få veta det på samma sätt som TS i just den situationen, såvida inte morbrodern själv önskat det.
  • tahira

Jag tycker inte att det är något konstigt att få reda på det via Facebook, en kommunikationskanal så god som någon. 

Jag har fått två dödsbesked via Facebook, och det är klart att det är lite chockartat att öppna sina meddelanden och få ett sådant besked, men det hade varit minst lika hemsk att få nyheten via telefon, besök eller brev.

Det viktiga är att informationen når fram, enligt mig.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Jennie med ie skrev 2013-02-09 13:51:30 följande:

Nu vet jag inte om TS mamma lever, men i så fall tänker jag mig att mamman fått veta... och sen i sin tur  meddelar sina barn. Inte att den dödes egna partner eller barn eller så ringer TS först av alla. Det hade nog känts konstigt även för mig att få veta det på samma sätt som TS i just den situationen, såvida inte morbrodern själv önskat det.
    Hon skriver att senast de sågs var på TS mammas begravning.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Jennie med ie
    tahira skrev 2013-02-09 13:57:46 följande:
    Hon skriver att senast de sågs var på TS mammas begravning.

OK, ja då känns det mindre konstigt när den givna kommunikationskanalen så att säga inte finns.
  • sextiotalist
    tahira skrev 2013-02-09 13:56:53 följande:
    Jag tycker inte att det är något konstigt att få reda på det via Facebook, en kommunikationskanal så god som någon. 

Jag har fått två dödsbesked via Facebook, och det är klart att det är lite chockartat att öppna sina meddelanden och få ett sådant besked, men det hade varit minst lika hemsk att få nyheten via telefon, besök eller brev.

Det viktiga är att informationen når fram, enligt mig.

Exakt, det gör det inte mindre sorgligt att få det via någon annan kanal. Man kan, om man är nära, möjligtvis känna sig förbigången, eftersom man inte fått reda på det före den stora massan. Men troligen så hade det varit lika illa innan tiden före FB, men då kanske det dröjt flera månader.

Jag fick reda på ett dödsfall (det var under 70-talet) genom att läsa en notis om en svår bilolycka där två omkom. Namnen var nämnda, det var en god vän till mina föräldrar och ett barn. Änkan hade, av förklarliga skäl, inte ork att ringa runt och berätta. Hon hade ju förlorat både ett barn och en make och var i fullständig chock.
    Visst, det var hemskt att läsa om det på det sättet, men det hade inte varit mindre hemskt att läsa om det på FB eller någon annanstans. 

• augustisten

Jag vet ett fall där en ung person dog och en kompis outade det på Facebook innan alla anhöriga var underrättade. Bland annat fick den dödes syster veta på det sättet och det känns ju långt ifrån okej.

Fall som det i ts är väl mer en gråzon, men nog borde någon kunna lyfta luren och ringa runt till släkten kan man tycka.

• zumba

Fast skulle du tänka på en som den avlidne inte träffat på 15 år som dessutom inte är helsläkt med ? Att ringa till menar jag

• sextiotalist
    augustisten skrev 2013-02-09 14:14:05 följande:
    Jag vet ett fall där en ung person dog och en kompis outade det på Facebook innan alla anhöriga var underrättade. Bland annat fick den dödes syster veta på det sättet och det känns ju långt ifrån okej.

Fall som det i ts är väl mer en gråzon, men nog borde någon kunna lyfta luren och ringa runt till släkten kan man tycka.
    Då funderar man varför kompisen visste det för systern i det här fallet. Det är inte kompisens ansvar att underätta familjen. Lämnar man ett sådant budskap utanför den närmaste kretsen så förutsätter man att de som bör veta det i första hand får det beskedet.
  • augustisten
    sextiotalist skrev 2013-02-09 14:19:25 följande:
    Då funderar man varför kompisen visste det för systern i det här fallet. Det är inte kompisens ansvar att underätta familjen. Lämnar man ett sådant budskap utanför den närmaste kretsen så förutsätter man att de som bör veta det i första hand får det beskedet.

? Eftersom kompisen jobbade på samma arbetsplats som den döde fick han veta nästan omgående (han dog i sömnen brevid sin fru och deras bebis). Systern var på jobbuppdrag och gick inte att nå.

Inte förutsätter man att alla hunnit bli underrättade på några timmar? Snarare förutsätter man att kollegor/vänner inte sprider sådana saker på tex Facebook under det första dygnet i alla fall.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?