tahira skrev 2013-02-09 13:56:53 följande:
Jag tycker inte att det är något konstigt att få reda på det via Facebook, en kommunikationskanal så god som någon.
Jag har fått två dödsbesked via Facebook, och det är klart att det är lite chockartat att öppna sina meddelanden och få ett sådant besked, men det hade varit minst lika hemsk att få nyheten via telefon, besök eller brev.
Det viktiga är att informationen når fram, enligt mig.
Exakt, det gör det inte mindre sorgligt att få det via någon annan kanal. Man kan, om man är nära, möjligtvis känna sig förbigången, eftersom man inte fått reda på det före den stora massan. Men troligen så hade det varit lika illa innan tiden före FB, men då kanske det dröjt flera månader.
Jag fick reda på ett dödsfall (det var under 70-talet) genom att läsa en notis om en svår bilolycka där två omkom. Namnen var nämnda, det var en god vän till mina föräldrar och ett barn. Änkan hade, av förklarliga skäl, inte ork att ringa runt och berätta. Hon hade ju förlorat både ett barn och en make och var i fullständig chock.
Visst, det var hemskt att läsa om det på det sättet, men det hade inte varit mindre hemskt att läsa om det på FB eller någon annanstans.