Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2013-02-09 10:51:08 följande:
    Jag tycker det beror på hur nära man stod den avlidne. Och hur denne ev. själv önskat att det skulle gå till.

Först meddelas de närstående på ett så persnligt sätt som möjligt. Sen väljer familjen på viket sätt de vill meddela övriga så att säga, annons i tidningen eller uttalande på facebook eller massmail eller vad det nu än är.

Senast en vän till mig gick bort så hade hon själv bestämt att vänner skulle meddelas via facebook med hjälp av hennes allra bästa kompis som hade tät kontakt med familjen.  Tyvärr kunde vissa inte låta bli att spekulera vilket ledde till att hon påstods vara död innan hon var det. Nej lämna det upp till de närstående att gå ut med det, SEN kan andra skriva/prata eller vad det nu är. 
  • Jennie med ie
    honkie skrev 2013-02-09 11:13:20 följande:
    Det låter kanske lite fjantigt men fb är nog bra för att nå ut till de flesta. För nåt år sedan dog en släkting till mig och av någon märklig anledning blev jag den enda i hela släkten som inte informerades. Jag fick reda på det ett par månader efter begravningen när jag snackade med min mamma på telefon om något allmänt som hänt och när hon sa "ja det var nog två veckor efter X:s begravning". Det blev tyst i några sekunder innan jag utbrast i ett enormt "VA!?". Tydligen trodde hon att hon och alla andra att de informerat alla och alla, men jag var missad. Hade bara någon skrivit om det på fb så hade även jag dykt upp på begravningen.

Ja jag ser inte heller det hemska utan ser fb som ett bra sätt att nå ut till den "större massan" så att säga, förutsatt att den döde själv använde fb just för att hålla sig a jour och kommunicera med de bortom den närmsta familjen t ex. Det handlar ju inte om att de närmsta ska få beskedet den vägen, det ska inte ersätta den personliga kontakten med de som står personen närmst, utan om den mer yttre kretsen. Det skulle bli måååååååånga telefonsamtal för att meddela alla den vägen och "förr i tiden" hade många nog i stället inte fått veta alls förrän långt senare eller mest hört rykten.
  • Jennie med ie
    shalse skrev 2013-02-09 13:01:06 följande:
    Det är inte säkert att man har telefonnummer till alla, men måste man meddela tråkigheter via fb så gör man det i den privata mailen. Totalt respektlöst och sensationslystet att skriva ut såna saker på den öppna loggen..

Varför är det mer respektlöst än att göra det i en tidning t ex? Förutsatt att de närstående redan fått veta på ett personligt sätt.
  • Jennie med ie
    shalse skrev 2013-02-09 13:10:54 följande:
    Nu pratar jag inte om dödsannonser i tidningen. Egentligen så kritiserar jag inte de vederbörande det gäller om de vill lägga ut information på fb, snarare de runtom som kan skriva RIP och liknande saker på folks öppna loggar innan familjen kommenterat. Det finner jag sensationslystet..
    Nej jag vet att du inte pratade om dödsannonser i tidningen, men JAG frågade varför info på facebook är värre än dödsannonser i tidningen (vilket jag utgick från att du tycker är okej).

Vad gäller att infon ska komma från rätt håll är vi som sagt överens... men det gällr ju även sånt som sprids muntligt t ex, att kreti och pleti inte ska sprida saker hur som helst. 
  • Jennie med ie
    zumba skrev 2013-02-09 13:45:24 följande:
    Men i TS fall en halvmorbror som hon inte haft kontakt med på 15 år , då är nog TS inte den dom närmaste tänker på att ringa

Nu vet jag inte om TS mamma lever, men i så fall tänker jag mig att mamman fått veta... och sen i sin tur  meddelar sina barn. Inte att den dödes egna partner eller barn eller så ringer TS först av alla. Det hade nog känts konstigt även för mig att få veta det på samma sätt som TS i just den situationen, såvida inte morbrodern själv önskat det.
  • Jennie med ie
    tahira skrev 2013-02-09 13:57:46 följande:
    Hon skriver att senast de sågs var på TS mammas begravning.

OK, ja då känns det mindre konstigt när den givna kommunikationskanalen så att säga inte finns.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?