• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Miss Blue

Vidrigt. Kan bara sätta mig själv in i situationen. Fruktansvärt.

• Jul

Det är konstigt, och respektlöst.
    Även om det är en avlägsen släkting så känns det fel. Jag kan acceptera sms, men är det en nära släkting skulle jag föredra ett telefonsamtal eller att någon berättar det personligen.

~*rabiat*~
  • bradfield

Beror på hur nära man är den personen tycker jag. Helst skulle jag inte vilja få veta via facebook oavsett. Jag hade en vän som dog när han var väldigt ung, han hade inte fyllt 21. Jag fick inte veta det via facebook, och hade blivit väldigt upprörd om jag fick veta det på det sättet. Men många avlägsna bekanta, gamla klasskompisar och så fick veta det på det sättet. Det fanns inget sätt att stoppa det, det spred sig som en löpeld.

• zumba

Det beror på hur nära släkt man är o hur bra kontakt man haft tycker jag

• Parcae

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Om det var en släkting jag inte träffat på typ 20 år och som jag egentligen aldrig haft någon vidare relation till så hade jag nog inte reagerat om dödsbeskedet kom via facebook, i alla fall inte så länge det skedde i ett privat meddelande. Fast jag hade nog föredragit om de letat reda på mitt mobilnummer och antingen sms:at eller ringt.

Sometimes I just want someone to talk to. And sometimes I want someone to kick in the crotch
  • La Lola

Jag kan ju berätta att det är min halvmorbror som dött o jag fick veta det på FB.
    Vi har inte haft nån kontakt på nästan 15 år (sen min mammas begravning). Men min syster pratade han med ibland, senast för en månad sen (de har haft kontakt under dessa 15 år). Hon fick veta på samma sätt som mig via samma meddelande.

Jag kände honom inte så jag är inte ledsen på så sätt. Men det är trist att en ganska ung människa ska behöva dö.
    Men jag känner mig lite...chockad över sättet att få veta det på.

• La Lola
    La Lola skrev 2013-02-08 14:42:28 följande:
    Jag kan ju berätta att det är min halvmorbror som dött o jag fick veta det på FB.
    Vi har inte haft nån kontakt på nästan 15 år (sen min mammas begravning). Men min syster pratade han med ibland, senast för en månad sen (de har haft kontakt under dessa 15 år). Hon fick veta på samma sätt som mig via samma meddelande.

Jag kände honom inte så jag är inte ledsen på så sätt. Men det är trist att en ganska ung människa ska behöva dö.
    Men jag känner mig lite...chockad över sättet att få veta det på.
    Med halvmorbror menar jag att han o min mamma hade samma mamma.
  • Lindsey Egot the only one

När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.

• zumba

Hur visste dom det då om det inte var fastställt ?

• Miss Blue
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:46:16 följande:
    När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.
    Å fy fan, nu började jag faktiskt gråta på riktigt. Så hemskt.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?