• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Lilje

Är absolut enig. Tyvärr vet man ju inte för det är för sent.

• Rainbow Dash

Fick veta att min moster dött på fb. Vi var relativt nära och träffades flera gånger per år. Hon var döende så kom inte som någon hemsk chock men kul var det ej. Det var mitt kusinbarn (15år) som skrev det som hennes status så snart som det hände. Jag ringde mamma som bekräftade men som varit för chockad för att ringa. Så tyvärr är det väl normalt nu för tiden men ok tycker jag inte det är. Fan vilket ruttet sätt att få den nyheten.

• BeanBag
    zumba skrev 2013-02-08 20:34:58 följande:
    Men vänner som lägger ut en sån sak offentligt innan det är fastställt är inga vänner ! Det är fortfarande närmaste som kontaktas först när ett dödsfall fastställs ! Oavsett var närmaste bor !
    Om vännerna är med när dödsfallet sker så vet de ju långt före familjen i vissa fall
  • zumba

Fast ett dödsfall är oavsett inte konstaterat innan en läkare kollat det !
    Sen om man som vän är med vid ett dödsfall gör man knappast en minnessida eller skriver det i sin status på fb dom första dagarna

• LiteniAugusti
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:46:16 följande:
    När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.
    Så fruktansvärt! Intye så lite sensationslystet...
    Jag beklagar verkligen. 

I ditt fall La Lola så skulle jag själv reagerat precis tvärtom och tycka att det kändes bra att få veta. Ett privat meddelande på FB är ju inte värre, eller mindre privat, än att få ett mejl. Jag hade inte reagerat negativt. 

• BeanBag
    zumba skrev 2013-02-08 21:42:41 följande:
    Fast ett dödsfall är oavsett inte konstaterat innan en läkare kollat det !
    Sen om man som vän är med vid ett dödsfall gör man knappast en minnessida eller skriver det i sin status på fb dom första dagarna
    Det är det tyvärr flera som gjort...
    Finns ju många situationer där du inte behöver ett läkarutlåtande för att veta att en person är död.

För att svara på TS fråga. om det var en släkting som jag inte haft så mycket kontakt med så skulle det inte göra mig något att få veta det på facebook. om det är en närmare släkting vill jag gärna få ett sms så jag får veta det snabbare. Facebook kollar jag inte flera gånger om dagen.
  • zumba

Men det är inte officiellt innan dödsfallet är konstaterat !
    Om en vän till mig skulle göra så var det ingen vän mera !

• Mandelsassa

Fick veta att min farmor dött via min kusins statusuppdatering på fb, blev en chock att läsa "vila i frid mormor". Minns att jag sa högt till datorn "men din mormor är inte de min farmor?!" Var inte nära med min farmor men att läsa det på fb hade jag inte förväntat mig

• LiteniAugusti
    Mandelsassa skrev 2013-02-08 21:52:00 följande:
    Fick veta att min farmor dött via min kusins statusuppdatering på fb, blev en chock att läsa "vila i frid mormor". Minns att jag sa högt till datorn "men din mormor är inte de min farmor?!" Var inte nära med min farmor men att läsa det på fb hade jag inte förväntat mig
    Folk är ju korkade! Usch, jag hade blivit jätteledsen.
  • La Lola
    LiteniAugusti skrev 2013-02-08 21:46:31 följande:
    Så fruktansvärt! Intye så lite sensationslystet...
    Jag beklagar verkligen. 

I ditt fall La Lola så skulle jag själv reagerat precis tvärtom och tycka att det kändes bra att få veta. Ett privat meddelande på FB är ju inte värre, eller mindre privat, än att få ett mejl. Jag hade inte reagerat negativt. 

Javisst kändes det var att få veta men jag tycker ändå inte att man skriver sånt på FB....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?