• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • bradfield
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:46:16 följande:
    När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.
    så sjukt. Och det är omöjligt att stoppa.
  • Miss Blue

Även om det är en avlägsen släkting som avlidit, finns det alltid någon som stod nära!

• La Lola
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:46:16 följande:
    När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.
    Men gu så respektlöst o hemskt!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lindsey Egot the only one

Ja två timmar efteråt hon blev påkörd av tåget så fanns det på Flachback i tråden mindre relaterade tågolyckor.
    Det är sjukt! Folk skrev namn och allt.

• Erfdgt

När en vän till min make dog, så fick han reda på det först via FB. Min make, skrev i "chatten" till en annan vän (som var ännu närmare vän till den som dog) om något helt annat (han visste ju inte då) och fick som svar något i stil med "Har du läst om ----? Det är XX! Jag ringer dig senare när jag orkar prata!".

Det har hänt efteråt också, att någon bekant sedan flera år tillbaka dött, och att vi fått reda på det via FB.

Jag tror att det beror lite på vem man är som person, vem personen som meddelar det är, vem det är som har dött och hur man berättar det. I vilket sammanhang. Jag kan inte påstå att maken tänkt på hur konstigt det var att få reda på via Facebook, eller att någon av oss reflekterat över den saken.

• Miss Blue
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:56:23 följande:
    Ja två timmar efteråt hon blev påkörd av tåget så fanns det på Flachback i tråden mindre relaterade tågolyckor.
    Det är sjukt! Folk skrev namn och allt.
    Jag kan inte förstå, hur jag än försöker. Total respektlöshet.
  • zumba

Tyvärr är flash back o face Book rena Hänt Extra !
    Men om man inte haft kontakt med en person på 15 år så är nog inte du TS den som anhöriga tänker på att ringa i första hand !

• Mys mymla

Jag tycker det är respekt löst, tycker man meddelar iaf närmaste familj och anhöriga, Dock är jag i mot fb överlag tycker folk delar med sig så mycket privat så lätt där utan att tänka på konsekvenser

• rockaroll

Svårt att veta hur man skulle reagera.. Om det är någon släkting man inte har någon kontakt med så skulle jag nog tycka det var ok att få reda på det så.

• Clotilda

När min brors fru gick bort var det hans "jobb" att ringa runt till all familj och vänner och berätta, vilket såklart var jättejobbigt. Att upprepa det där samtalet gång på gång. Han såg till att de närmsta visste men sen postade han det på hennes Facebooksida. Jag har full förståelse för att inte orka ringa runt. Däremot var det såklart dumt att folk började posta på hennes Facebook innan han hade gått ut med det. Det tycker jag att man kan vänta med. Låta nyheten nå ut så som familjen önskar.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?