• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Lotta 085

Tycker det är märkligt att skriva sådant på Facebook, i alla fall innan släktingar och nära vänner vet.

• Fiona M

jag tycker det beror på.
    jag tycker aldrig det är OK att skriva ut det som status, men är det personer som annars meddelats via mail ser jag ingen större skillnad på att skicka meddelandet på facebook.

• zumba

Fast att en minnessida på fb kommer upp före föräldrarna får veta om dödsfallet är ju faktiskt lite osannolikt , dom första som meddelas av polis sjukhus osv är föräldrar o man maka barn o att kompisarna skulle fått det bekräftat först är ju inte logiskt !! Då har det skapats en minnessida utan att dom vet att denne är död o dom har chansat att denne inte överlevde !

• Mellamella

Det beror på. Hade det rört sig om en avlägsen släkting som jag knappt träffat så hade det nog inte gjort mig något att meddelas om det via Facebook. Men hade det varit någon jag stod nära hade jag velat ha ett telefonsamtal.
    Samtidigt är det inte alltid så lätt. Jag har själv tvingats sitta och ringa runt till släktingar och lämna ett hemskt besked, och det var bland det svåraste jag har gjort, speciellt eftersom jag själv mådde fruktansvärt dåligt. Så med tanke på hur jobbigt det kan vara så klandrar jag inte folk för att de ibland tar den lätta vägen.  

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • Lilje
    zumba skrev 2013-02-08 18:40:43 följande:
    Fast att en minnessida på fb kommer upp före föräldrarna får veta om dödsfallet är ju faktiskt lite osannolikt , dom första som meddelas av polis sjukhus osv är föräldrar o man maka barn o att kompisarna skulle fått det bekräftat först är ju inte logiskt !! Då har det skapats en minnessida utan att dom vet att denne är död o dom har chansat att denne inte överlevde !
    Det händer tyvärr ibland.

www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.6845169
  • zumba

Klart det händer men det är inte så vanligt

• Jill 79

Jag skrev själv på Facebook när min mamma hade dött. Dock hade ju de närmsta underrättats och hon har inga släktingar eller nära vänner som är på min vänlista, så, det är kanske ok? Jag ville få utlopp för mina känslor och så ville jag att mina vänner skulle veta.

• bandicoot

Man stödjer illuminati om man är med i Facebook.

Så svaret på din fråga är NEJ!!

• Lilje
    zumba skrev 2013-02-08 20:03:31 följande:
    Klart det händer men det är inte så vanligt
    Om jag dör är chansen rätt stor att vänner kommer veta innan nära familj, vi är så utspritt att det kommer gå genom flera olika polisstationer, för min mamma och brors del även till ett annat land, som med Nina.  Kan lätt ta ett dygn eller mer.  Men förhoppningsvis kommer min pojkvän tänka till och ringa runt innan det hamnar på fejjan.

Har sätt rätt ofta dock att folk springer till och postar kondolanser på sidan direkt när någon dött.
  • zumba

Men vänner som lägger ut en sån sak offentligt innan det är fastställt är inga vänner ! Det är fortfarande närmaste som kontaktas först när ett dödsfall fastställs ! Oavsett var närmaste bor !

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?