• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Lindsey Egot the only one

Sextiotalist. Enligt lag är det dödsboet som är betalningsskyldig. Inte den sörjande änkan. Begravningsbyrån har inte rätt att kräva betalningen förrän dödsboet är räknat. Sedan görs alla avräkningar tex begravningskostnader. Tillslut när alla räkningar är betalade splittras dödsboets tillgångar i arv om det finns något kvar. Dvs begravningen ska vara utställt på den avlidne och inte på närmaste anhörig.

• LottaRos
    sextiotalist skrev 2013-02-09 11:48:56 följande:
    Om man är gift är inkluderar dödsboet även de änkan/änklingens tillgångar.

När min pappa dog, så trillade försäkringarna ner efter begravningen. Vem vad det som betalade begravningen, jo min mamma, från hennes egna pengar. Först när bouppteckningen var klar fick hon disponera pappas pengar (då justerades tillgångarna självklart)

Precis.
  • sextiotalist
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:52:29 följande:
    Sextiotalist. Enligt lag är det dödsboet som är betalningsskyldig. Inte den sörjande änkan. Begravningsbyrån har inte rätt att kräva betalningen förrän dödsboet är räknat. Sedan görs alla avräkningar tex begravningskostnader. Tillslut när alla räkningar är betalade splittras dödsboets tillgångar i arv om det finns något kvar. Dvs begravningen ska vara utställt på den avlidne och inte på närmaste anhörig.
    Ja det justerades, och mamma hade självklart kunnat propsat på att få betala senare, nu hade hon pengar att betala det innan bouppteckningen. Mamma hade råd, så det var inga problem.

Min faster slog till med en dyrare begravning än vad min farmor hade tillgångar till (fast dessa tillgångar hade min faster lagt beslag på, så det kunde hon ha). Så dödsboet gick minus. Då fick min faster ta kostnaderna (men hon försökte få oss att ta dom, glöm det sa vi) 
  • sextiotalist
    Agrippina skrev 2013-02-09 11:39:06 följande:
    Man brukar ju vilja klippa ut dödsannonser och spara. Det blir en del av släktens historia. Inte alls samma sak att printa ut ett dödsbud på nätet, på skrivaren...
    Fast det sliutade jag med efter pappa dog, så efter det har jag ingen dödsannons sparad. Det blev lite för mycket då.
  • LottaRos
    sextiotalist skrev 2013-02-09 11:52:00 följande:

När en släkting dog, så meddelades det endast till de allra närmaste, sedan fick de meddela vidare på det sätt som de själva ville.
    Exakt.
    Jag meddelade de allra närmaste, och sen valde de själva vilka de ville meddela vidare och hur.
    Min mamma ringde en del jobbiga samtal, och prästen ringde någon.

Själv var jag ganska så upptagen med att bara försöka överleva sorgen, och samtidigt försöka finnas där för våra två barn som plötsligt inte hade någon pappa längre. 
    När hela ens tillvaro rasar omkring en fungerar man inte på samma vis som tidigare.

Jag dog där och då jag med, när jag med hjärt- och lungräddning försökte återuppliva mannen jag älskade som låg livlös framför mig.
    Jag önskar inte någon annan att uppleva det jag gjort, och har man inte varit med om det vet man inte hur det är. 

När min dotter dog var det även min och min mans tillgångar eftersom hon var omyndig.

Därför är det bra att ha bra försäkringar på sig själv och sina barn som täcker ev begravning även om man inte ska behöva använda den men pga att den enklaste begravning går på 25000kr och med en sten till graven så räkna lågt med en totalkostnad på 50000kr. Många barnförsäkringar ger 30-50tkr.
    Själva har jag och min man livförsäkringar för att ingen av oss ska behöva tvingas byta bostad eller annat om den andre går och dör eller inte ha råd med begravning.

• FlitigaLis

Min kusin skrev en status att hennes mormor flygit till himmelen. Hennes mormor= min farmor. Jag ringde min pappa som va i Spanien och han fatta inte vad jag yra om. Fem minuter senare fick min faster tag på pappa.

Jag är oerhört besviken på min kusin för att hon skrev ut det innan närmaste familjen ens fått veta. Det är oförlåtligt

• Ojsan
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 12:10:12 följande:
    När min dotter dog var det även min och min mans tillgångar eftersom hon var omyndig.

Därför är det bra att ha bra försäkringar på sig själv och sina barn som täcker ev begravning även om man inte ska behöva använda den men pga att den enklaste begravning går på 25000kr och med en sten till graven så räkna lågt med en totalkostnad på 50000kr. Många barnförsäkringar ger 30-50tkr.
    Själva har jag och min man livförsäkringar för att ingen av oss ska behöva tvingas byta bostad eller annat om den andre går och dör eller inte ha råd med begravning.
    Får jag fråga vad ni har för fösäkring?
  • sextiotalist
    FlitigaLis skrev 2013-02-09 12:14:07 följande:
    Min kusin skrev en status att hennes mormor flygit till himmelen. Hennes mormor= min farmor. Jag ringde min pappa som va i Spanien och han fatta inte vad jag yra om. Fem minuter senare fick min faster tag på pappa.
    Jag är oerhört besviken på min kusin för att hon skrev ut det innan närmaste familjen ens fått veta. Det är oförlåtligt
    Men hon kanske förutsatte att de andra visste. När jag lämande dödsbeskedet om en släkting (då hade det gått en vecka) så vet jag att det var flera som fick reda på det via mig. Några var besvikna för att de inte fått reda på det något annat sätt, andra tyckte det var bra.

Men jag var alltså barnbarn till ett av den avlidnes syskon, dvs när det kommit till mig, så förutsatte jag att det hade kommit till de andra. Nej, jag lämnade inte dödsbesked, jag skrev det på vår slutna släktgrupp

Det gällde väl din kusin också, hon hade väl ingen aning att de inte hade informerat sonen före barnbarnet att din farmor hade gått bort.   

Vi har livförsäkringar på vår bank som täcker halva husets lånekostnader om nån av oss avlider Samt via vårt försäkringsbolag Folksam. Sedan sjuk och olyksfallsförsäkring via facket. Alla dessa ger ju pengar vid dödsfall. Livförsäkringen är ju ett belopp man själv bestämmer hur mycket den andre ska få och så får man betala där efter. Via facket är det väl standar 40tkr

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?