• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Notperfect

Gillar inte alls att man ska få besked över Facebook oavsett vad det gäller. Men vid flera tillfällen har jag fått reda på att vänner har dött då någon har skrivit "RIP" i dennes logg.. Och det är fruktansvärt.

• MaNiMi
    Notperfect skrev 2013-02-09 16:05:53 följande:
    Gillar inte alls att man ska få besked över Facebook oavsett vad det gäller. Men vid flera tillfällen har jag fått reda på att vänner har dött då någon har skrivit "RIP" i dennes logg.. Och det är fruktansvärt.
    Hur tycker du då att en avliden persons vänner och bekanta samt avlägsna släktingar ska informeras?
    Om personen har 300 facebookkontakter på sin lista..ska de anhöriga då vara tvugna att jaga rätt på adresser och telenr till alla dem?
    Det kan ju dessutom vara personer som man annars hade missat att meddela dessutom.
    Klart det är fruktansvärt att få ett dödsbesked (och det är det oavsett hur det kommer!) hade det varit bättre om besked kanske dröjt eller missats helt ist?
    Däremot gillar inte jag heller när det blir nästan sensationslystnad och tävling i vem som snabbat fått nyheten och det blir uppvisning i kondoleanser..
    Det är nog viktigt att vi lär oss förhålla oss till detta nya som de sociala medierna tillför..som har både för och nackdelar.

• tahira

Att få reda på det "öppet" via Facebook genom den dödes närmsta anhöriga, efter någon vecka eller så, tycker jag är att jämföra med dödsannonser i tidningen.

Om man inte hört något av de anhöriga, och det har gått ett tag, så kanske de helt enkelt inte visste hur bra kontakt man hade med personen i fråga - och framförallt orkar de kanske inte ringa runt till alla vänner. Facebook är ju ett väldigt bra sätt att nå ut med nyheten då.

Sedan är det klart att det kan uppstå jobbiga situationer om någon som är mer avlägsen får reda på det innan någon som stod den döde nära. 

Vissa verkar helt enkelt sakna sunt förnuft. Samtidigt så hamnar man lätt i någon typ av chock när man får dödsbesked, och vissa kanske inte tänker efter ordentligt. Man vill liksom dela sin sorg på något sätt, och för många blir FB en naturlig kanal.

Nu var det ju inte alls den situationen TS befann sig i, hon fick ju ett privat meddelande, vilket jag personligen inte kan se något som helst fel med.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Notperfect
    MaNiMi skrev 2013-02-09 16:43:01 följande:
    Hur tycker du då att en avliden persons vänner och bekanta samt avlägsna släktingar ska informeras?
    Om personen har 300 facebookkontakter på sin lista..ska de anhöriga då vara tvugna att jaga rätt på adresser och telenr till alla dem?
    Det kan ju dessutom vara personer som man annars hade missat att meddela dessutom.
    Klart det är fruktansvärt att få ett dödsbesked (och det är det oavsett hur det kommer!) hade det varit bättre om besked kanske dröjt eller missats helt ist?
    Däremot gillar inte jag heller när det blir nästan sensationslystnad och tävling i vem som snabbat fått nyheten och det blir uppvisning i kondoleanser..
    Det är nog viktigt att vi lär oss förhålla oss till detta nya som de sociala medierna tillför..som har både för och nackdelar.

Jag säger inte att det är fel att folk beklagar hos den person som avlidit. Allt jag skrev var att är en chock när man får veta det på så sätt och sedan får höra "Han dog för 2 timmar sen". Thanks for telling me liksom.
  • h8him
    La Lola skrev 2013-02-09 15:47:50 följande:
    Ja att de inte ringde mig kan jag förstå. Men min syster, nä det hajar jag inte.
    Vår andra morbror ringde dock henne på kvällen men jag hade uppmanat de att göra det när jag svarade på meddelandet.

Meddelandet var privat ja.
    De är kanske inte så socialt kompetenta? Annars förstår jag faktiskt inte varför man skickar meddelande till någon som stått nära den som dött.

Tur det, annars hade jag nog trott att de hade förlorat förståndet helt!
  • shalse

I dessa lägen tycker jag att man ska vänta tills någon i familjen har basunerat ut nyheten.

Notperfect skrev 2013-02-09 16:05:53 följande:

• ettheltannatliv

jag tänker så här- att nej för alla kanske det inte passar. men samtidigt, när nån nära död är allt så sjukt jobbigt och overkligt ändå att man inte har orken eller kraften att berätta för alla personligen. även om man kanske egentligen tycker att man borde. eller egentligen skulle vilja. 

• Maria 79

Det är lite samma det där när någon får barn. Då går nån in och skriver på föräldrarnas logg "grattis till lilla gossen" eller liknande fort som attan, utan att de nyblivna föräldrarna själva har hunnit outa det..

• Jättekul

Min väninnas halvsyster åkte bil med deras gemensamma pappa. De krockade med bilen och det kunde gått mycket illa. De hade änglavakt sa ambulansföraren. halvsystern slänger ut detta på FB. Hon ringer inte ens sin halvsyster om detta. Halvsystern fick se det på FB och blev chockad. Hon hade ingen aning om hur pappan mådde (78 år).

• Miss Blue
    Jättekul skrev 2013-02-09 21:10:24 följande:
    Min väninnas halvsyster åkte bil med deras gemensamma pappa. De krockade med bilen och det kunde gått mycket illa. De hade änglavakt sa ambulansföraren. halvsystern slänger ut detta på FB. Hon ringer inte ens sin halvsyster om detta. Halvsystern fick se det på FB och blev chockad. Hon hade ingen aning om hur pappan mådde (78 år).

Trist prioritering. Att tanken först går till facebook, och inte systern.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?