• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Miss Blue
    Paksenarrion skrev 2013-02-10 21:21:12 följande:
    Lätt att säga men människor i sorg agerar mindre rationellt än annars.
    Sen kan du också, scrolla upp och försöka hitta VAD jag citerade, och inte bara hoppa på som du gjorde....
  • Paksenarrion
    Miss Blue skrev 2013-02-10 21:26:39 följande:
    Sen kan du också, scrolla upp och försöka hitta VAD jag citerade, och inte bara hoppa på som du gjorde....
    Jag läste vad du citerade och svarade på, jag svarade dig. Att du tar det som att hoppa på är tråkigt bara för att jag inte höll med.
    Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Miss Blue
    Jättekul skrev 2013-02-09 21:10:24 följande:
    Min väninnas halvsyster åkte bil med deras gemensamma pappa. De krockade med bilen och det kunde gått mycket illa. De hade änglavakt sa ambulansföraren. halvsystern slänger ut detta på FB. Hon ringer inte ens sin halvsyster om detta. Halvsystern fick se det på FB och blev chockad. Hon hade ingen aning om hur pappan mådde (78 år).

Det var detta inlägg jag citerade först. Jag tror inte du läste det, för då hade du inte skrivit "sorg".
  • Paksenarrion
    Miss Blue skrev 2013-02-10 22:34:04 följande:
    Det var detta inlägg jag citerade först. Jag tror inte du läste det, för då hade du inte skrivit "sorg".
    Det kommer inte ha någon betydelse vad jag svarar dig eftersom du verkar anse dig förorättad av någon anledning.
    Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Miss Blue
    Paksenarrion skrev 2013-02-10 22:56:25 följande:
    Det kommer inte ha någon betydelse vad jag svarar dig eftersom du verkar anse dig förorättad av någon anledning.
    Bara ledde dig i rätt riktning. Frågor på det?
  • Loriyana
    Paksenarrion skrev 2013-02-09 13:31:11 följande:
    Varför är dödsfall tabu?

Säg att en 90åring går bort. Personens make/maka ringer sina barn. De barnen får i sin tur ringa sina barn, om de inte gör det - ja, taskig relation men inget nån annan kan hållas ansvarig för.

Varför skulle ett av barnen, eller barnbarnen, eller syskonen till den avlidna (kanske inte troligt om det är en 90åring) inte kunna skriva om sorgen på sin logg? Vad är så tabu med sorg o dödsfall? Varför måste det tas i privata meddelanden?

Hör det till den där biten om att facebook ska vara bara för glada saker?

Håller med. Jag förstår inte den här stora kritiken mot facebook. Själv har jag släkt spridd över hela världen, och tack vare facebook är vi mycket närmare varandra än vi var tidigare. Det känns helt underbart att kunna ha kontakt med min familj i Australien, Kenya, USA, Irland och England och veta vad som händer. Jag bryr mig inte ett dugg om att jag får besked om dödsfall, födslar, giftemål och annat via facebook. Tvärtom så är jag enormt TACKSAM över att jag kan få information så snabbt av min familj, släkt och vänner. Min dotter har vattkoppor för tillfället och mina släktingar såg det på facebook och har skickat en liten present till henne, min morbrors frus mamma dog nyligen, jag fick reda på det via facebook och kunde skicka henne ett kort osv. Jag tycker facebook är ett fantastiskt redskap att hålla kontakten med familj och vänner och veta vad som händer. Dessutom så delar man ju inte informationen med hela världen, utan de flesta har profiler som endast vänner kan se.
  • Lindsey Egot the only one

Loriyana

Så du hade hellre tagit dödsbudet av din mor på FB skrivet av din syster som mot tog samtalet än att din syster ringde dig innan hon la upp det på FB?
    Eller du hade tycker det är ok att nyheten om ditt barns död sprids på Facebook innan du hunnit ringa dina föräldrar, syskon, din mans föräldrar och syskon?

För detta är hur det oftast blir.

• Jättekul
    Miss Blue skrev 2013-02-10 21:17:27 följande:
    Då får man faktiskt släppa det, agera moget och ringa ändå.
  • sextiotalist
    Miss Blue skrev 2013-02-10 21:17:27 följande:
    Då får man faktiskt släppa det, agera moget och ringa ändå.
    Det kan man tycka, men ärligt sagt så tror jag folk i sorg och chock inte agerar moget alla gånger. Jag har förlorat min pappa väldigt hastigt och jag trodde att jag var redo och klar, men inte, jag agerade många gånger helt mot sans och vett.
    Ja, jag hade garanterat gått ut på FB väldigt snart, egentligen struntat fullständigt i vad andra tyckte, för just då var det min sorg.  
  • tahira
    Loriyana skrev 2013-02-10 23:18:18 följande:

Håller med. Jag förstår inte den här stora kritiken mot facebook. Själv har jag släkt spridd över hela världen, och tack vare facebook är vi mycket närmare varandra än vi var tidigare. Det känns helt underbart att kunna ha kontakt med min familj i Australien, Kenya, USA, Irland och England och veta vad som händer. Jag bryr mig inte ett dugg om att jag får besked om dödsfall, födslar, giftemål och annat via facebook. Tvärtom så är jag enormt TACKSAM över att jag kan få information så snabbt av min familj, släkt och vänner. Min dotter har vattkoppor för tillfället och mina släktingar såg det på facebook och har skickat en liten present till henne, min morbrors frus mamma dog nyligen, jag fick reda på det via facebook och kunde skicka henne ett kort osv. Jag tycker facebook är ett fantastiskt redskap att hålla kontakten med familj och vänner och veta vad som händer. Dessutom så delar man ju inte informationen med hela världen, utan de flesta har profiler som endast vänner kan se.
    Jag håller med!
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?