Paksenarrion skrev 2013-02-09 13:31:11 följande:
Varför är dödsfall tabu?
Säg att en 90åring går bort. Personens make/maka ringer sina barn. De barnen får i sin tur ringa sina barn, om de inte gör det - ja, taskig relation men inget nån annan kan hållas ansvarig för.
Varför skulle ett av barnen, eller barnbarnen, eller syskonen till den avlidna (kanske inte troligt om det är en 90åring) inte kunna skriva om sorgen på sin logg? Vad är så tabu med sorg o dödsfall? Varför måste det tas i privata meddelanden?
Hör det till den där biten om att facebook ska vara bara för glada saker?
Håller med. Jag förstår inte den här stora kritiken mot facebook. Själv har jag släkt spridd över hela världen, och tack vare facebook är vi mycket närmare varandra än vi var tidigare. Det känns helt underbart att kunna ha kontakt med min familj i Australien, Kenya, USA, Irland och England och veta vad som händer. Jag bryr mig inte ett dugg om att jag får besked om dödsfall, födslar, giftemål och annat via facebook. Tvärtom så är jag enormt TACKSAM över att jag kan få information så snabbt av min familj, släkt och vänner. Min dotter har vattkoppor för tillfället och mina släktingar såg det på facebook och har skickat en liten present till henne, min morbrors frus mamma dog nyligen, jag fick reda på det via facebook och kunde skicka henne ett kort osv. Jag tycker facebook är ett fantastiskt redskap att hålla kontakten med familj och vänner och veta vad som händer. Dessutom så delar man ju inte informationen med hela världen, utan de flesta har profiler som endast vänner kan se.