• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • sextiotalist
    augustisten skrev 2013-02-09 14:36:03 följande:

? Eftersom kompisen jobbade på samma arbetsplats som den döde fick han veta nästan omgående (han dog i sömnen brevid sin fru och deras bebis). Systern var på jobbuppdrag och gick inte att nå.

Inte förutsätter man att alla hunnit bli underrättade på några timmar? Snarare förutsätter man att kollegor/vänner inte sprider sådana saker på tex Facebook under det första dygnet i alla fall.
    OK, inte alltför vanlig situation med andra ord. Då var det kanske lite väl otaktiskt att gå ut med det så tidigt. Speciellt om man namnger personen i fråga.
  • La Lola
    zumba skrev 2013-02-09 14:16:18 följande:
    Fast skulle du tänka på en som den avlidne inte träffat på 15 år som dessutom inte är helsläkt med ? Att ringa till menar jag
    Ja faktiskt.
    Min syster har haft regelbunden kontakt med denna morbror under dessa år, senast för 1 månad sen. Men hon fick samma meddelande som mig.
  • shalse

Det var privata ärenden som jag syftade på också. Självklart kan väl allt läsas av de vänner man har på fb, men om mormor dör eller man får en nyfödd bebis så ringer man väl mamma och meddelar nyheten innan man lägger ut det på fb.

sextiotalist skrev 2013-02-09 13:25:43 följande:
    Ja,ja, och någon kan höra vad jag säger i fikarummet också. OK, det är jag väl medveten om, därför skriver jag inte vad som helst på FB, men just dödsfall och födslar är inte sådant som jag anser inte är hela världen om det kommer, speciellt om det även skulle annonseras i tidningen också.

Det jag skriver på FB ska kunna läsas av vem som helst, min chef, mina kolleger etc. Dvs det är inget som inte kan yppas i ett fikarum, på bussen eller vad som. 

Det som är direkt personligt och inte ska läsas av andras ögon hanterar jag vid sidan av, t.ex chatten.

• zumba

Visste närmaste att dom haft kontakt då ?

• La Lola
    zumba skrev 2013-02-09 15:20:39 följande:
    Visste närmaste att dom haft kontakt då ?
    Ja självklart.
  • La Lola
    zumba skrev 2013-02-09 15:30:40 följande:
    Varför är det så självklart ?
    För att jag vet att hans familj och hans bror vet att min syster haft kontakt med honom.
    Min syster har ju pratat med hans fru i telefon.
  • h8him
    La Lola skrev 2013-02-08 22:25:17 följande:
    Ja jag hade velat bli uppringd.
    Vi är dessutom en mini-släkt så ursäkten att det är många som det skulle ringas till finns inte.
    Har man inte haft någon kontakt på 15 år så tror jag inte att jag skulle ringa den släktingen heller om jag var i samma situation. Din syster borde däremot ha fått ett samtal, och hon i sin tur kunde ha ringt dig.

Samtidigt så var det väl ett privat meddelande? Inte direkt upplagt på väggen hoppas jag, för det skulle vara idioti.
  • La Lola
    h8him skrev 2013-02-09 15:44:32 följande:
    Har man inte haft någon kontakt på 15 år så tror jag inte att jag skulle ringa den släktingen heller om jag var i samma situation. Din syster borde däremot ha fått ett samtal, och hon i sin tur kunde ha ringt dig.

Samtidigt så var det väl ett privat meddelande? Inte direkt upplagt på väggen hoppas jag, för det skulle vara idioti.
    Ja att de inte ringde mig kan jag förstå. Men min syster, nä det hajar jag inte.
    Vår andra morbror ringde dock henne på kvällen men jag hade uppmanat de att göra det när jag svarade på meddelandet.

Meddelandet var privat ja.
  • MaNiMi

Så länge det är de närmsta som skriver om det så är det väl ok om det är många som behöver nås av beskedet och man kanske inte orkar sitta och ringa runt till alla som behöver få veta.
    Vi gjorde så att jag ringde de allra närmsta som behövde få veta det lite mer personligt, talade om att
    det inom kort skulle komma upp ett meddelande på facebook om vad som hänt och bad dem vänta med att skriva något öppet till dess (däremot var det fler av dem jag ringt till som skickade fina privata mess till mig och mina barn)
    För vår del var detta det minst onda sättet att göra det på.

Sen ser jag att några i tråden råkat ut för helt horribla grejer, beklagar verkligen era förluster och hur folk beter sig! :(

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?