• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2013-02-09 10:51:08 följande:
    Jag tycker det beror på hur nära man stod den avlidne. Och hur denne ev. själv önskat att det skulle gå till.

Först meddelas de närstående på ett så persnligt sätt som möjligt. Sen väljer familjen på viket sätt de vill meddela övriga så att säga, annons i tidningen eller uttalande på facebook eller massmail eller vad det nu än är.

Senast en vän till mig gick bort så hade hon själv bestämt att vänner skulle meddelas via facebook med hjälp av hennes allra bästa kompis som hade tät kontakt med familjen.  Tyvärr kunde vissa inte låta bli att spekulera vilket ledde till att hon påstods vara död innan hon var det. Nej lämna det upp till de närstående att gå ut med det, SEN kan andra skriva/prata eller vad det nu är. 
  • sextiotalist
    zumba skrev 2013-02-09 11:01:19 följande:
    Finns det inte pengar finns det oftast hjälp att få med kostnader om man inte har råd att bekosta det själv !
    Vad har kostnaden med det att göra , varför ska man snåla på den dödes pengar ? Oftast har man försäkring som täcker oxå !
    OK, nu är det ibland så att den dödes pengar, som du uttrycker det, inte kanske är så stora mängder. Den döde kanske har barn som skall försörjas (alla dör inte med en stor penningpung).
    Så jag kan mycket väl förstå när en förälder med mindreåriga barn kanske tänker en eller två gånger att betala dessa överpriser som finns kring det som rör begravningen, när den ena som skall försörja barnet går bort.

• Miss Blue
    zumba skrev 2013-02-09 11:01:19 följande:
    Finns det inte pengar finns det oftast hjälp att få med kostnader om man inte har råd att bekosta det själv !
    Vad har kostnaden med det att göra , varför ska man snåla på den dödes pengar ? Oftast har man försäkring som täcker oxå !
  • Lindsey Egot the only one

En dödsannons brukar sättas in två veckor innan begravningscermonin och i dagsläget brukar i snitt en begravningscermoni ske en månad efter dödsfallet. Så det skulle betyda att ingen förutom de anhöriga skulle få reda på dödsfallet förrän 2 veckor efter döden inträffade om ingen sätter sig och ringer runt. Idag har vi andra kanaler men folk missbrukar dom pga att de inte tänker längre än till sig själva och sina egna känslor utan att tänka på de allra närmaste anhöriga.

• Clotilda

Det blir ju lättare om ni läser det jag skriver. Jag menar inte att det ena är bättre än det andra. Vilket är exakt min poäng. Det är inte bättre att sätta in en annons. Och det är inte bättre att posta på Facebook. Familjen måste få bestämma vad som är bäst utan att folk ska komma och moralisera över deras val. När andra spekulerar kring någons död eller postar kondoleanser utan att familjen fått gå ut med beskedet på sitt sätt så handlar det om något annat, och där kan vi kanske alla enas om att det är onödigt och respektlöst. Men det är som sagt inte det jag talar om.

• persikofjaril

Hm. Skulle nog hellre vilja bli uppringd och få veta än via fb. Om jag fick välja mellan fb och att inte få veta förrns långt efteråt, skulle jag välja fb. Det har hänt mig. Träffade min pappa nån gång, och han berättade då att han varit på en släktings (tror det var hans faster) begravning. Det var bara det att jag inte hade hört ett ljud om detta innan. Ja, inte för att jag var så nära med henne, men jag hade ändå träffat henne flera gånger och tyckte om henne. Hade gärna velat veta precis när det hänt och inte flera månader efteråt. Kändes lite sådär.

• zumba

Har den döde minderåriga barn utgår barnpension o man behöver inte tänka på att arvet ska räcka , i det fallet har den döda oftast ganska låg ålder oxå o är försäkrad via arbete o privat så dödsboets pengar kan gått gå till begravning o annonser

• honkie

Det låter kanske lite fjantigt men fb är nog bra för att nå ut till de flesta. För nåt år sedan dog en släkting till mig och av någon märklig anledning blev jag den enda i hela släkten som inte informerades. Jag fick reda på det ett par månader efter begravningen när jag snackade med min mamma på telefon om något allmänt som hänt och när hon sa "ja det var nog två veckor efter X:s begravning". Det blev tyst i några sekunder innan jag utbrast i ett enormt "VA!?". Tydligen trodde hon att hon och alla andra att de informerat alla och alla, men jag var missad. Hade bara någon skrivit om det på fb så hade även jag dykt upp på begravningen.

• sextiotalist
    zumba skrev 2013-02-09 11:11:52 följande:
    Har den döde minderåriga barn utgår barnpension o man behöver inte tänka på att arvet ska räcka , i det fallet har den döda oftast ganska låg ålder oxå o är försäkrad via arbete o privat så dödsboets pengar kan gått gå till begravning o annonser
    Åh, lägg ner.
    Ja, i den bästa av världar.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?