Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Jag har fått flera (tyvärr har det varit en del bland min internetvänkrets som gått bort) dödsbesked via FB och även lämnat. I detta fall var det en eller två veckor efteråt. Jag har även berättat om att någon nära har gått bort.
    Jag tror det beror på hur man berättar det. Om man säger det med respekt så är det helt OK. 

Jag tror att jag och Agrippa var i samma nätkrets (där sedan det officiella dödsbeskedet sedan gick ut via FB, som jag misstänker att de kommit överens om innan).

Så jag ser FB som en del av att förmedla detta.

Men jag har ytterst sällan mött sensationslystnad, utan meddelandet har varit med respekt.

Man måste komma ihåg att många har sk FB-vänner, dvs man har lärt känna folk via FB och forum och då blir detta den vägen man meddelar dödsbud ibland.
    När en släkting dog, så skickades det brev till de närmaste och sedan så var det upp till de som fick breven att förmedla det vidare.

• sextiotalist
    Agrippina skrev 2013-02-09 09:24:47 följande:
    Det verkar väldigt konstigt. Respektlöst både mot den som avlidit och mot de släktingar o vänner som måste få det chockartade beskedet på detta sätt. Det känns liksom att man bagatelliserar det...

Det enda rätta vore att ringa till de släktingar och vänner som absolut måste informeras, eller kanske skriva ett riktigt brev (inte email) om det handlar om folk i andra länder. Och i övrigt informera genom dödsannonsen i tidningen. Är man osäker att inte alla ska nås, kan man ju sätta in annonsen i både en rikstäckande tidning och den eller de lokaltidningar som är aktuella. 
    Men om det är när det gäller, vad jag misstänker, vår gemensamma bekant, så var det garanterat uppgjort att det skulle förmedlas via FB, men då via en kanal
  • sextiotalist
    Clotilda skrev 2013-02-09 09:36:05 följande:
    Förstår inte varför det skulle vara bättre att sätta in dödsannons i en rikstäckande tidning (kostar bajsmycket pengar och långt ifrån alla läser papperstidningar) än att skriva det på Facebook där personen i fråga ändå har de flesta vänner, släktingar och bekanta?
    Jag ser inte heller skillnaden, det är många som inte har dagstidning och ännu färre som läser dödsannonserna, så vet man att personen ifråga har många vänner via FB, så är det ju en kanal precis som många andra.

Jag hade aldrig vetat att en gammal kursare hade gått bort om jag inte hade fått reda på det via FB. 
  • sextiotalist
    Miss Blue skrev 2013-02-09 10:30:01 följande:
    Dödsboet betalar annonsen. När min lillasyster dog, ringde jag runt till all släkt och vänner. Får lite känslan av att du ännu inte varit med om ett nära dödsfall i familjen, eller någon du stod riktigt nära.
    Jag har varit det, oftare än du anar och har inga problem med att se FB som en arena. När min tonårings klasskamrat gick bort så meddelades detta bla via FB.
  • sextiotalist

Om jag skulle trilla av pinn, så är nog FB det bästa sättet att nå mina vänner. Jag har inte adresser till alla, men har många nätvänner (som jag även träffat IRL).

Familjen först, men sedan är det nog FB som gäller skulle jag tro 

• sextiotalist
    zumba skrev 2013-02-09 11:01:19 följande:
    Finns det inte pengar finns det oftast hjälp att få med kostnader om man inte har råd att bekosta det själv !
    Vad har kostnaden med det att göra , varför ska man snåla på den dödes pengar ? Oftast har man försäkring som täcker oxå !
    OK, nu är det ibland så att den dödes pengar, som du uttrycker det, inte kanske är så stora mängder. Den döde kanske har barn som skall försörjas (alla dör inte med en stor penningpung).
    Så jag kan mycket väl förstå när en förälder med mindreåriga barn kanske tänker en eller två gånger att betala dessa överpriser som finns kring det som rör begravningen, när den ena som skall försörja barnet går bort.

• sextiotalist
    zumba skrev 2013-02-09 11:11:52 följande:
    Har den döde minderåriga barn utgår barnpension o man behöver inte tänka på att arvet ska räcka , i det fallet har den döda oftast ganska låg ålder oxå o är försäkrad via arbete o privat så dödsboets pengar kan gått gå till begravning o annonser
    Åh, lägg ner.
    Ja, i den bästa av världar.
  • sextiotalist
    zumba skrev 2013-02-09 11:15:32 följande:
    Bara talar om som det är !!
    Jag vet att du talar om hur det är för en del, men inte för andra. 
    Men släppt det nu, inse att för vissa är dessa utgifter som uppkommer vid en begravning så stora att de kanske inte fixar den. Men nu är vi väldigt OT, men jag kan inte heller förstå att den annons i en tidning (som troligen inte ens läses) skulle vara ett bättre alternativ än att gå ut via andra kanaler.
  • sextiotalist
    Anton Chigurh skrev 2013-02-09 11:24:31 följande:
    Dödsbesked via Facebook.....

Vart fan är vi på väg !!! 
    Jag har svårt att se problemet, som jag skrev innan, jag har fått dödsbesked via FB, jag har lämnat och jag har inga problem med detta. 

Du kanske ska komma ihåg att många använder FB för att hålla kontakt med nära och kära på ett vettigt sätt. Jag är glad att FB har funnits vid sådana tillfällen, dels för att jag fått dödsbesked som jag troligen inte hade fått annars, utan som det var innan, fått reda på det långt efteråt (och har även vid ett tillfälle även trampat i klaveret eftersom jag inte visste om det).

Om det lämnas respektfullt, så ser jag inga problem med det   
  • sextiotalist
    Jennie med ie skrev 2013-02-09 11:31:53 följande:

Ja jag ser inte heller det hemska utan ser fb som ett bra sätt att nå ut till den "större massan" så att säga, förutsatt att den döde själv använde fb just för att hålla sig a jour och kommunicera med de bortom den närmsta familjen t ex. Det handlar ju inte om att de närmsta ska få beskedet den vägen, det ska inte ersätta den personliga kontakten med de som står personen närmst, utan om den mer yttre kretsen. Det skulle bli måååååååånga telefonsamtal för att meddela alla den vägen och "förr i tiden" hade många nog i stället inte fått veta alls förrän långt senare eller mest hört rykten.

Exakt, jag fick reda på många år efteråt att en gammal kompis hade dött. Jag ingick inte den närmaste kretsen, utan bekant. Att man sedan tappar kontakten efter ett tag är inte konstigt, men jag visste inte att det berodde på att hon hade dött, det fick jag reda på flera år senare
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?