• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • LiteniAugusti
    La Lola skrev 2013-02-08 22:11:28 följande:
    Javisst kändes det var att få veta men jag tycker ändå inte att man skriver sånt på FB....
    Men skickas meddelandet privat så är det ju inte värre än ett mail eller ett sms?
    Eller hade du velat bli uppringd?

• La Lola
    LiteniAugusti skrev 2013-02-08 22:19:31 följande:
    Men skickas meddelandet privat så är det ju inte värre än ett mail eller ett sms?
    Eller hade du velat bli uppringd?

Ja jag hade velat bli uppringd.
    Vi är dessutom en mini-släkt så ursäkten att det är många som det skulle ringas till finns inte.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ojsan

Jag tror jag skulle tycka att det var väldigt olustigt att så många ytligt bekanta skulle veta om en till mig närståendes dödsfall innan jag blivit underrättad.

• Paksenarrion

Att lämna dödsbesked via facebook tja.... Jo om det görs på rätt sätt kan jag väl tycka att det är okej eftersom jag anser att man måste få skriva om sin sorg.

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Maria 79

För 7 år sen dog en nära vän till mig. Jag fick messet här i inboxen på FL av en gemensam bekant minutrarna innan vännens mamma ringde mig. Hann läsa messet alltså från den bekanta innan tel-samtalet från mamman till min bortgågna vän kom.
    Det kändes förjävligt. Sånt tar man väl ändå på telefon om man känner att man behöver vara den som meddelar det.
    Så jag var i chock redan när jag svarade och sa nåt bara att "ja jag vet. När är begravningen?" och la på.
    Ringde upp nån halvtimme senare och beklagade och förklarade...

• Maria 79

Tilläggas bör att det var en av mina bästa vänner som gått bort som jag känt nästan HELA mitt liv

• zumba

Fast det var ju inboxen det tycker jag e ok av vänner , mamman ringde ju

• Agrippina

Det verkar väldigt konstigt. Respektlöst både mot den som avlidit och mot de släktingar o vänner som måste få det chockartade beskedet på detta sätt. Det känns liksom att man bagatelliserar det...

Det enda rätta vore att ringa till de släktingar och vänner som absolut måste informeras, eller kanske skriva ett riktigt brev (inte email) om det handlar om folk i andra länder. Och i övrigt informera genom dödsannonsen i tidningen. Är man osäker att inte alla ska nås, kan man ju sätta in annonsen i både en rikstäckande tidning och den eller de lokaltidningar som är aktuella. 

• Lyckokakan

Idioter.... 

Jag fick läsa en statusuppdatering att en nära släkting fått en stroke. Känns som vissa bara vill vara först med alla nyheter, positiva som negativa... 

• Agrippina
    zumba skrev 2013-02-08 21:49:52 följande:
    Men det är inte officiellt innan dödsfallet är konstaterat !
    Om en vän till mig skulle göra så var det ingen vän mera !

Usch. Detta hände en person som jag kände över internet enbart. Hon låg döende i cancer på sjukhuset och detta visste ju alla. Men redan tre dagar innan hon verkligen dog, gick någon idiot ut och skrev på Facebook att kampen nu var över. Detta spreds på alla forum där kvinnan varit aktiv, samt i kommentarsfältet på kvinnans blogg.

Överallt kom det kondoleanser. En del skrev saker som de nog inte velat att kvinnan skulle läsa på riktigt... antingen översentimentalt med tanke på att de aldrig ens träffat henne IRL, eller med inlindad kritik, eller på annat sätt pinsamt... Kvinnans väninna, som vakade vid dödsbädden, gick ut och berättade att hon fortfarande levde och hade läst alla kondoleanserna på sin laptop i sjuksängen, och vad hon ville hälsa alla... ENORMT pinsamt!!! Skäms 

Jag hade som tur var inte skrivit något, för jag brukar alltid vara försiktig tills jag vet att ett rykte är sant. Men jag skämdes å de andras vägnar...
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?