• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Agrippina
    sextiotalist skrev 2013-02-09 10:32:08 följande:
    Men om det är när det gäller, vad jag misstänker, vår gemensamma bekant, så var det garanterat uppgjort att det skulle förmedlas via FB, men då via en kanal

Jo. Men det första dödsbudet gick ju ut redan på tisdagen, och hon avled på torsdag morgon... Flera hann skriva kondoleanser bland annat i hennes blogg innan hon var död på riktigt...
  • zumba

Dödsboet är fortfarande den avlidnas tillgångar o inte fruns eller barnens ! Räcker det inte till kan man söka hjälp ekonomiskt ! Sen beror det på hur mycket man väljer att kosta på oxå !

• Lindsey Egot the only one

LottaRos

Men du meddelade väl inte din mans föräldrar eller syskon via en officiell statusuppdatering på Facebook?
    Ringde du inte dom och dina föräldrar och syskon?

• sextiotalist
    LottaRos skrev 2013-02-09 11:40:41 följande:
    Vadå "dödsboet betalar annonsen"? Var tror du pengarna i dödsboet kommer ifrån, som en skänk från ovan?
    JAG och ingen annan betalade när min man dog.
    Pengarna från försäkringar täckte INTE hela begravningen och alla kostnader som uppstod iom dödsfallet. 

Och ni som "kräver" ett telefonsamtal för att informeras om dödsfall - tänker ni er in i hur det känns för den som "ska" ringa?
    Jag har nyss förlorat mitt livs kärlek, mitt liv som jag känner det finns inte längre, jag har gått sönder i tusen bitar och kan inte tänka, kan inte andas, jag vet inte ens om jag själv existerar längre - men du SKA ha ett telefonsamtal för att underrättas?

Beklagar det du går igenom och förstår precis vad du menar.
  • lillisen2

Vi fick reda genom Facebook att mannens farmor avlidit. Kändes inte så trevligt, vi hade hellre velat att hans föräldrar eller släktingar ringt.

• Miss Blue
    LottaRos skrev 2013-02-09 11:40:41 följande:
    Vadå "dödsboet betalar annonsen"? Var tror du pengarna i dödsboet kommer ifrån, som en skänk från ovan?
    JAG och ingen annan betalade när min man dog.
    Pengarna från försäkringar täckte INTE hela begravningen och alla kostnader som uppstod iom dödsfallet. 

Och ni som "kräver" ett telefonsamtal för att informeras om dödsfall - tänker ni er in i hur det känns för den som "ska" ringa?
    Jag har nyss förlorat mitt livs kärlek, mitt liv som jag känner det finns inte längre, jag har gått sönder i tusen bitar och kan inte tänka, kan inte andas, jag vet inte ens om jag själv existerar längre - men du SKA ha ett telefonsamtal för att underrättas?

Kräver ett telefonsamtal? Vadå kräver? Jag ringde runt till alla berörda, det var svårt. Men jag gör fan hellre det än skyfflar ut på facebook, som jag förövrigt inte använder. Du, säger att det är svårt för dig att ringa, ja det är det. Men hur fan tror du det känns att få läsa det på facebook?
  • LottaRos
    zumba skrev 2013-02-09 11:42:52 följande:
    Dödsboet är fortfarande den avlidnas tillgångar o inte fruns eller barnens ! Räcker det inte till kan man söka hjälp ekonomiskt ! Sen beror det på hur mycket man väljer att kosta på oxå !
    Vilka tillgångar? Lönen var redan nästan slut, inget sparat och den enda tillgången var bostadsrätten vi bodde i som var belånat till sitt fulla värde.
    Och nej, jag fick inte ett dugg av socialen. Tro mig, jag försökte. 

• sextiotalist
    zumba skrev 2013-02-09 11:42:52 följande:
    Om man är gift är inkluderar dödsboet även de änkan/änklingens tillgångar.

När min pappa dog, så trillade försäkringarna ner efter begravningen. Vem vad det som betalade begravningen, jo min mamma, från hennes egna pengar. Först när bouppteckningen var klar fick hon disponera pappas pengar (då justerades tillgångarna självklart)

• LottaRos
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:43:23 följande:
    LottaRos

Men du meddelade väl inte din mans föräldrar eller syskon via en officiell statusuppdatering på Facebook?
    Ringde du inte dom och dina föräldrar och syskon?
    Nej, jag meddelade inte någon på Facebook, jag hade inte facebook.

Självklart ringde jag till de allra närmaste.
  • sextiotalist
    lillisen2 skrev 2013-02-09 11:45:05 följande:
    Vi fick reda genom Facebook att mannens farmor avlidit. Kändes inte så trevligt, vi hade hellre velat att hans föräldrar eller släktingar ringt.

När en släkting dog, så meddelades det endast till de allra närmaste, sedan fick de meddela vidare på det sätt som de själva ville.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?