Inlägg från: LottaRos |Visa alla inlägg
  • LottaRos

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Miss Blue skrev 2013-02-09 10:30:01 följande:
    Dödsboet betalar annonsen. När min lillasyster dog, ringde jag runt till all släkt och vänner. Får lite känslan av att du ännu inte varit med om ett nära dödsfall i familjen, eller någon du stod riktigt nära.
    Vadå "dödsboet betalar annonsen"? Var tror du pengarna i dödsboet kommer ifrån, som en skänk från ovan?
    JAG och ingen annan betalade när min man dog.
    Pengarna från försäkringar täckte INTE hela begravningen och alla kostnader som uppstod iom dödsfallet. 

Och ni som "kräver" ett telefonsamtal för att informeras om dödsfall - tänker ni er in i hur det känns för den som "ska" ringa?
    Jag har nyss förlorat mitt livs kärlek, mitt liv som jag känner det finns inte längre, jag har gått sönder i tusen bitar och kan inte tänka, kan inte andas, jag vet inte ens om jag själv existerar längre - men du SKA ha ett telefonsamtal för att underrättas?

• LottaRos
    zumba skrev 2013-02-09 11:42:52 följande:
    Dödsboet är fortfarande den avlidnas tillgångar o inte fruns eller barnens ! Räcker det inte till kan man söka hjälp ekonomiskt ! Sen beror det på hur mycket man väljer att kosta på oxå !
    Vilka tillgångar? Lönen var redan nästan slut, inget sparat och den enda tillgången var bostadsrätten vi bodde i som var belånat till sitt fulla värde.
    Och nej, jag fick inte ett dugg av socialen. Tro mig, jag försökte. 

• LottaRos
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:43:23 följande:
    LottaRos

Men du meddelade väl inte din mans föräldrar eller syskon via en officiell statusuppdatering på Facebook?
    Ringde du inte dom och dina föräldrar och syskon?
    Nej, jag meddelade inte någon på Facebook, jag hade inte facebook.

Självklart ringde jag till de allra närmaste.
  • LottaRos
    sextiotalist skrev 2013-02-09 11:48:56 följande:
    Om man är gift är inkluderar dödsboet även de änkan/änklingens tillgångar.

När min pappa dog, så trillade försäkringarna ner efter begravningen. Vem vad det som betalade begravningen, jo min mamma, från hennes egna pengar. Först när bouppteckningen var klar fick hon disponera pappas pengar (då justerades tillgångarna självklart)

Precis.
  • LottaRos
    sextiotalist skrev 2013-02-09 11:52:00 följande:

När en släkting dog, så meddelades det endast till de allra närmaste, sedan fick de meddela vidare på det sätt som de själva ville.
    Exakt.
    Jag meddelade de allra närmaste, och sen valde de själva vilka de ville meddela vidare och hur.
    Min mamma ringde en del jobbiga samtal, och prästen ringde någon.

Själv var jag ganska så upptagen med att bara försöka överleva sorgen, och samtidigt försöka finnas där för våra två barn som plötsligt inte hade någon pappa längre. 
    När hela ens tillvaro rasar omkring en fungerar man inte på samma vis som tidigare.

Jag dog där och då jag med, när jag med hjärt- och lungräddning försökte återuppliva mannen jag älskade som låg livlös framför mig.
    Jag önskar inte någon annan att uppleva det jag gjort, och har man inte varit med om det vet man inte hur det är. 
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?