Även om det inte var din mors hel bror så har ni ju blodsband och han är ju din morbror. Det är nära släkt fast man kanske inte umgås jämt och det borde informeras via telefon. Mor och farföräldrar, fastrar, mostrar, morbröder, farbröder, kusiner, syskon samt föräldrar ska man ringa till. Allt annat är ohyfsat.
Det är en oerhörd psykisk stress man utsätts för när det sprids via tex Facebook och inte hela släkten är informerade. Speciellt för mig när tåget körde över min dotter och vi inte hade en chans mot nätet och de flesta av släkten råkade vara ute på Facebook på söndagskvällarna. Folk blev oerhört chockade genom att behöva läsa kondelanser på min sida som folk sände och då hade vi inte hunnit informera alla i släkten. Folk skrev, sms:ade, mailade, frågade via Facebook vad det är som händer. Och jag tvingades pga andras oaktsamhet bekräfta mitt egna barns död innan en läkare dödförklarat henne. Även om hon inte överlevde smällen så är man inte död förrän en läkare gjort en dödförklaring.
Vänner och bekanta kanske skulle iaf vänta tills släkten börjar lägga ut det på sina Facebook sidor. För de är ju de som ska ha kondelanserna. Inte sensationslystna vänner och bekanta.