• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • sextiotalist
    Miss Blue skrev 2013-02-09 10:30:01 följande:
    Dödsboet betalar annonsen. När min lillasyster dog, ringde jag runt till all släkt och vänner. Får lite känslan av att du ännu inte varit med om ett nära dödsfall i familjen, eller någon du stod riktigt nära.
    Jag har varit det, oftare än du anar och har inga problem med att se FB som en arena. När min tonårings klasskamrat gick bort så meddelades detta bla via FB.
  • Clotilda

Miss blue, då har du fel. Jag har suttit med och planerat min svägerskas begravning, vad nu det har med saken att göra?

• Miss Blue
    Maria 79 skrev 2013-02-09 00:48:24 följande:
    För 7 år sen dog en nära vän till mig. Jag fick messet här i inboxen på FL av en gemensam bekant minutrarna innan vännens mamma ringde mig. Hann läsa messet alltså från den bekanta innan tel-samtalet från mamman till min bortgågna vän kom.
    Det kändes förjävligt. Sånt tar man väl ändå på telefon om man känner att man behöver vara den som meddelar det.
    Så jag var i chock redan när jag svarade och sa nåt bara att "ja jag vet. När är begravningen?" och la på.
    Ringde upp nån halvtimme senare och beklagade och förklarade...
    Håller med dig fullständigt. Respektlöst.
  • zumba

Vad är det hon har fel i ? Alla kostnader för begravning annonser mm dras på dödsboet så länge det finns pengar där

• Miss Blue
    zumba skrev 2013-02-09 10:53:46 följande:
    Vad är det hon har fel i ? Alla kostnader för begravning annonser mm dras på dödsboet så länge det finns pengar där
    Exakt.
  • Miss Blue

Bara uttrycket, "bajsmycket pengar" får mig att gå i taket!!

• Clotilda

Hon har fel i att anta att jag aldrig förlorat någon nära. Och angående dödsboet så kräver det ju precis som du säger att det finns pengar där. Hur som helst, jag säger inte att det är bättre att ge nyheten på Facebook men jag motsätter mig att det skulle vara bättre att sätta in en annons i en rikstäckande tidning. För mig handlar det om att familjen får bestämma hur de väljer att göra och att inget är mer rätt än det andra.

• sextiotalist

Om jag skulle trilla av pinn, så är nog FB det bästa sättet att nå mina vänner. Jag har inte adresser till alla, men har många nätvänner (som jag även träffat IRL).

Familjen först, men sedan är det nog FB som gäller skulle jag tro 

• zumba

Finns det inte pengar finns det oftast hjälp att få med kostnader om man inte har råd att bekosta det själv !
    Vad har kostnaden med det att göra , varför ska man snåla på den dödes pengar ? Oftast har man försäkring som täcker oxå !

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?